“One day Alice came to a fork in the road and saw a Cheshire cat in a tree. Which road do I take? she asked. Where do you want to go? was his response. I don’t know, Alice answered. Then, said the cat, it doesn’t matter.” __
Weet jij waar je naar toe wil met je groep? Cognitief is het vaak helder, want dat bepaalt de methode zo ongeveer. Maar qua groepsvorming? Wat voor groep zou je graag willen bouwen? En wat wil de groep eigenlijk? Waar verlangen zij naar?
Dit is volgens mij de meeste gemaakte fout bij groepsvorming. Je hebt vaak geen idee. Voor mij is dat in ieder geval, in mijn leven, jaren het geval geweest. Ik had geen idee waar ik naar op weg was. Ik liet het meer bepalen door de omstandigheden die zich voordeden. Echt hartstikke leuk, maar het bracht me uiteindelijk niet zo veel.
Wat zie je dan in je klas?
Pak een groot wit vel papier en schrijf eens op voor jezelf wat je zou willen. En stel je voor dat dit in het komende jaar ook echt gaat gebeuren. Wat zie je dan? Wat doen jouw leerlingen dan? Hoe gaan ze met elkaar om? Hoe praten ze met elkaar? Maak het zo concreet mogelijk. Hoe voelen kinderen zich dan bij jou in de klas en hoe voel jij je dan als leerkracht? Zou je dan plezier hebben in je werk? Zou je trots zijn op je werk?
Laat je vooral niet afleiden over wat collega’s je vertellen over jouw groep. Geef ze een nieuwe kans. Geef jezelf vooral die kans! Ga met je groep in gesprek. Wat voor groep willen zij met elkaar zijn. Hoe ziet dat eruit? Hoe gaan ze dan met elkaar om? En vraag je dan vooral af wat jij kan doen om dat groepsproces te begeleiden. Samen met de klas regie voeren is het sleutelwoord!!! Echt geloof me. We hebben vanuit Klasse(n)Kracht honderden leerkrachten met dynamische groepen begeleid en je kan het echt goed hebben met elkaar! Wees de coach, de begeleider van je klas.
Begin met het eind voor ogen
Maandag komen in Zuid de leerlingen de school weer binnendruppelen. Sommigen afwachtend, anderen enthousiast. Hoe ga je ze ontvangen? De meeste klassen kijken eerst eens even de kat uit de boom. Hoe werkt het hier, wie ben jij, wat mag wel en wat mag niet. En ja, kennismaking activiteiten zijn ontzettend belangrijk. De basis voor een fijne sfeer is elkaar leren kennen, maarrrrr begin vanaf dag 1 ook samen met je klas te onderzoeken wat voor klas ze met elkaar willen zijn.
Gaat je klas vanaf dag 1 er al meteen flink tegenaan, want die verhalen zijn ebook, dan moet je aan de bak en dan zou ik onmiddellijk de intern begeleider inschakelen en starten met de interviews met kleine groepjes (zie blz. 202 boek KLasse(n)Kracht met RESPECT voor de klas)
Forming en Norming gaan hand in hand!!!
Voer vanaf dag 1 regie op hoe jij wilt dat de kinderen met elkaar omgaan. Natuurlijk niet door er bovenop te gaan zitten maar door samen met de groep eerst te onderzoeken wat ze willen met elkaar, wat dit betekent in termen van gedrag zodat jij daar vervolgens regie op kunt voeren door heel bewust dit proces te begeleiden.
Maak een groepsmissie! Maak een moodboard of grote wandposter waarin leerlingen zichtbaar maken wat voor groep zij willen zijn, hoe zij met elkaar willen omgaan etc. of laat ze een verhaal schrijven waarin ze terugkijken op dit schooljaar. Ze stellen zich voor wat ze met elkaar hebben meegemaakt, welke fijne dingen ze beleefd hebben met elkaar, maar ook welke nare dingen er gebeurd zijn en hoe ze dat op een goede manier met elkaar hebben opgelost.
Laat kinderen met elkaar een naam bedenken voor hun groep. Als dit is wat we met elkaar willen, wat moeten we dan met elkaar afspreken? Maak gezamenlijke regels en afspraken. Deze waarden, afspraken en regels pak je er regelmatig bij om met de leerlingen te bespreken of we als groep nog wel op koers zijn. (zie ook hst 7 boek Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de Klas!). En voer regie met T-kaarten! Echt als er iets is wat voor jou en de groep het verschil kan maken dan is het regie voeren m.b.v. T-kaarten!
7-zekerheden van de Jumbo
De kernwaarden van de Jumbo zijn Samen, Ondernemen en Winnen. “Bij Jumbo geloven we dat boodschappen doen wél leuk kan zijn. We willen je iedere dag verrassen met de unieke combinatie van een groot assortiment én de beste service én euro’s goedkoper. Daar kun je op rekenen dankzij onze 7 Zekerheden. Met deze unieke beloften én garanties doen we wat we beloven. Iedere dag opnieuw”.
1. Euro’s goedkoper
2. Service met een glimlach
3. Voor ál je boodschappen
4. Vers is ook écht vers
5. Vlot winkelen
6. Niet tevreden? Geld terug
7. Jouw wensen staan centraal
Een mooie vraag voor de bovenbouw kan zijn: Wat zijn de zekerheden van onze klas? Wat zou ik bijvoorbeeld altijd moeten zien als ik bij jullie de klas binnenstap? Zijn jullie dan aan het werk? Mag je anders zijn dan de rest? Helpen jullie elkaar? Hoe willen jullie dat anderen jullie zien als klas? Maak met elkaar de 5 zekerheden van klas ..
Maak er een mooie start van!
Jij maakt het verschil!
Een verschillige groet,
Jelly
Praten/ overleggen/discussies aangaan/ kennismaken..
zo belangrijk de eerste dagen!
Absoluut Siska!