Afgelopen week volop contact gehad over groepsvorming en gedrag: een intake voor een traject TeamKracht, een intake voor een teamtraject Klasse(n)Kracht, een online studiedag en diverse Q&A’s, nog i.v.m. met mijn verjaardagsactie van februari. Heerlijk! En ik leer altijd weer wat nieuws. Zo ontdekte ik dat een Q&A door sommige leerkrachten geassocieerd werd met een soort van overhoring.
Niets is minder natuurlijk. Ik had nl eerder gemerkt dat ik niet de enige ben die een online training koopt en na twee dagen volledig vergeten is dat die aankoop gedaan is.
Twee soorten
Zo zijn er verschillende soorten ondernemers, sommigen verkopen een online training en vervolgens hoor je er nooit meer iets van en je hebt ondernemers die je af en toe een reminder sturen, een leuke tip geven of een uitnodiging voor een Q&A sturen. Ik had inmiddels zelf ook de ervaring dat ik een online training kan kopen en na twee dagen vergeet dat ik dat heb gedaan. Dus was dat voor mij een mooie les, want ik wil juist heel graag dat mijn cursisten ook echt aan de slag gaan met de inhoud. Omdat ik ten diepste geloof dat dit echt het verschil maakt voor leerkrachten en voor klassen. En dat krijg ik ook van de cursisten terug. Dus krijgen cursisten af en toe een mailtje van mij met een reminder, een tip of een inspiratie berichtje.
Connecten
Dus een Q&A. Waarom? Omdat het inspirerend is en ook omdat er altijd verrassende bijvangsten zijn. Zo sprak een enthousiaste jonge leerkracht uit dat ze op zoek was naar een leuke dynamische school in haar regio. Toevallig () ken ik weer een ex -ambulant begeleider die in die regio woont. Kleine moeite om deze twee met elkaar te connecten. Ik weet al bijna zeker dat daar iets moois uit komt. Maar ook de vragen die gesteld worden en hoe de een iets weet wat de ander nodig heeft. Echt ik hou hiervan. Het geeft me energie.
Zo vertelde een leerkracht dat haar duo in de loop der jaren allemaal voorleesboeken verzameld had in zijn klas waar een thema in naar voren kwam: Groepsdruk, dyslexie, buitensluiten etc. En dat wisselen we dan weer met elkaar uit. Omdat ik dat weer leuk vind plaats ik het op Facebook en ligt er nu naast mijn laptop een boek dat ik straks lekker op mijn terras buiten ga uitlezen: Vis in een boom van Lynda Mullaly Hunt. Over Ally die met haar ‘vreemde’ gedrag iedereen voor de gek weet te houden om zo te verbloemen dat ze eigenlijk helemaal niet kan lezen. Een must read en voorleesboek voor alle leerkrachten wat mij betreft.
Als ik het boek open sla lees ik:
Voor leraren…
die het kind zien vóór de leerling
en die ons ervan overtuigen
dat we allemaal speciale gaven hebben
die kunnen bijdragen aan de wereld
en die liever het eigen-aardige in een kind bevorderen
dan het zich te laten aanpassen aan de meerderheid
En voor kinderen…
die de moed vinden om de problemen
waarvoor ze komen te staan
niet uit de weg te gaan
maar proberen te overwinnen,
hoe moeilijk dat soms ook is.
Jullie zijn helden.
Dit boek is voor jullie.
Jij bent die ene jongen die…
En met dit voorwoord kom ik bij het volgende verhaal dat Petra (Specialist in Opleiding) mij stuurde:
Jij bent die ene jongen die regelmatig betrokken is bij akkefietjes op het schoolplein, waar andere kinderen soms bang voor zijn, waarvan sommige ouders zeggen “Ik wil niet dat mijn kind bij hem in de klas komt.” De jongen die snel als de schuldige wordt gezien, zelfs als je er helemaal niet was die dag. De jongen die in de klas de andere kinderen meekrijgt in lastig gedrag. De jongen die 15 keer negatief wordt gekozen bij het maken van een sociogram en maar 1 keer positief.
Dit jaar zit je bij mij in de klas. Ik zie een jongen die er graag bij wil horen. Een jongen die storend gedrag laat zien om ‘leuk’ gevonden te worden. Een jongen die niet weet welk gedrag wel helpend is om beide doelen te halen. Daarnaast zie ik ook leiderschapskwaliteiten, die nu nog negatief worden ingezet. Dat wordt mijn ingang.
Leiderschapskwaliteiten
In een gesprekje vraag ik je hoe je het vindt in de klas en of je vrienden hebt. Je geeft aan het oké te vinden en er zijn wel een paar jongens waarmee je omgaat. Ik vertel jou wat ik zie aan leiderschapskwaliteiten in jou. Je moet er een beetje om lachen. Ik leg je iets uit over een negatieve leider en een positieve leider zijn. Je herkent de negatieve leiderschap bij jezelf. Samen bespreken we hoe je dit negatieve leiderschap kan omzetten in positief leiderschap. “Dat is niet eens zo moeilijk”, zeg je.
Door jou taal en uitleg te geven over je kwaliteit weet je hoe het anders kan. Het willen behalen van jouw doelen, erbij horen en aardig gevonden worden, zorgt ervoor dat je je hiervoor inzet. De dagen en weken na ons gesprekje merk ik de verandering op in de groep en bij jou. Akkefietjes op het schoolplein zijn er bijna niet meer, samen met je klasgenootjes heb je plezier. Na schooltijd spreek je af met vrienden.
In een gesprek met mijn duo-collega geef je aan het fijn te vinden in de groep. Dat je vrienden hebt en dat je het erg fijn vindt dat wij ook jouw goede kanten zien en jou laten zien wie je nog meer kan zijn.
Dit keer word je 7 keer negatief gekozen bij het maken van een sociogram en 5 keer positief. We zijn er nog niet, maar wat ben je goed bezig!
Voor mij, als leerkracht en Specialist Klasse(n)Kracht i.o. een dubbele bevestiging hoe belangrijk ons werk is. Dat we kinderen zien in wie ze zijn en dat wat ze nog meer kunnen worden. En dat gedrag altijd ergens vandaan komt. Geen enkel kind is zonder reden vervelend of irritant, aan ons de taak om ze hierbij te helpen en te begeleiden.
Hier heb ik niets meer aan toe te voegen! Ik ben vooral dankbaar.
Ik wens je een fijne week!
Met een verschillige groet,
Jelly
P.S. Vind je mijn blogs inspirerend? Wil jij ook het verschil zijn voor kinderen en/of je collega’s? Klik dan hier voor nog meer Klasse(n)Kracht®