door Jelly Bijlsma | jan 28, 2023 | groepsdynamiek, rollen in de groep, Veiligheid, verbinding
Soms zijn er groepen die een historie hebben van een sociale gezellig groep. Gaan leuk met elkaar om, veel vriendschappen, hebben echt iets voor elkaar over. En dan ineens komen er geluiden waaruit blijkt dat kinderen het niet meer fijn met elkaar hebben. Soms kan...
door Jelly Bijlsma | jan 21, 2023 | de moeilijke groep, groepsdynamiek, Veiligheid, verbinding
Heb jij wel eens een jaar gehad met een pittige groep. Uitgehuild bij je collega’s over hoe moeilijk je het had? En voelde je je toen gehoord? Ondersteund? Begrepen? Ik kreeg laatst een mail van een leerkracht waarin ze vertelt dat ze een paar leerlingen in haar klas...
door Jelly Bijlsma | nov 20, 2022 | groepsdynamiek, kwaliteiten, verbinding
“Hoe leer ik een klas omgaan met verschillen? Ik heb te maken met een groep met twee uiterste polen. Een groepje hele extraverte leerlingen die heel snel denken en makkelijk aangeven wat voor hen belangrijk is. En een groepje hele stille, meer bedachtzame...
door Jelly Bijlsma | jun 18, 2022 | groepsdynamiek, persoonlijk meesterschap, Veiligheid, verbinding
Weet jij hoe je intern bedraad bent? Hoe je bij voorkeur informatie verwerft en verwerkt? Het liefst communiceert? Wat je nodig hebt om het beste van jezelf te laten zien? Als ik start met een nieuwe groep Specialisten Klasse(n)Kracht® in opleiding, beginnen we net...
door Jelly Bijlsma | sep 7, 2020 | verbinding
herken je dit? Tijdens een vergadering moet de collega tegenover je even stevig gapen en je voelt zelf ook de neiging om dit te gaan doen. Spiegelneuronen aan het werk. Daarom zeggen we ook wel dat ‘gedrag is besmettelijk’. En als je dat weet kun je daar...
door Jelly Bijlsma | feb 16, 2020 | Contactblog, groepsdynamiek, groepsvorming, invloed, KlassenKracht, verbinding
En tijdje geleden startte ik met een traject Klasse(n)Kracht!®. Zoals je weet begint dat altijd in verbinding met de kinderen. Niet in de groep, nog niet, want het groepsdynamisch proces is meestal negatief verlopen, en dus overheerst een negatieve norm. Elke keer...