De laatste maanden van het jaar spelen adverteerders in op het sentiment dat bij de feestdagen hoort. Dit jaar is samen eten, verbinden en rekening houden met elkaar het overkoepelende thema. Nederlandse supermarkten pakken flink uit met hun kerst commercials. Het leuke van deze kerst commercials is, dat je ze met de klas kunt bekijken en bespreken.
E-book Buitensluiten? Uitgesloten!
In het e-book Buitensluiten? Uitgesloten! Dat ik maakte voor de Week tegen Pesten, gebruik ik een kerst-commercial. Je herinnert je hem misschien nog wel. Het gaat over een stekelvarken dat heel graag erbij wil horen, maar door zijn stekels de andere dieren van zich afhoudt. Als je hem nog niet kent (en ook als je hem wel kent, als je een beetje op mij lijkt dan kun je hem eindeloos opnieuw zien). Ik blijf kippenvel ervan krijgen.
Video met boodschap
Het fijne van dit soort filmpjes is dat er een boodschap in zit, het roept emoties op en het raakt aan iets waar we allemaal wel een gedachte of een gevoel bij hebben. Kinderen kunnen zich heel makkelijk identificeren met de animaties. En het levert hele mooie gesprekken op (Klik hier voor het e-book als je wilt weten hoe je dat kunt doen).
Albert Heijn brengt het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar. De hamster Harry is op zoek naar zijn grote liefde om Kerst mee te vieren.
Aldi brengt een winkelwagen tot leven die een hechte vriendschap sluit met een Aldi-klant.
Bij Jumbo staat het bekende Jumbo gezin centraal en maken we via een droom van de vader kennis met een andere kant van deze soms wat hoekige man.
Bij Lidl staat armoede centraal. Ze laat zien dat het contrast tussen arm en rijk nog steeds heel groot is. Hier speelt een maatschappelijk thema een centrale rol in de kerstcampagne.
Plus zoomt in op Mari, leraar, die altijd voor anderen klaarstaat, anderen graag helpt via het Buurtbord in haar supermarkt, maar ’s avonds alleen thuiszit. Een leerlinge observeert dit alles en zorgt er via het Buurtbord voor dat ze met Kerst niet alleen thuis zit. En dit alles begeleid door het Ilse de Lange met het nummer Don’t hold back.
Ik hoop dat alle hectiek die helaas hoort bij een pandemie, je niet uit het lood slaat, dat je rust kunt vinden in het oog van de orkaan, en kunt genieten van de kleine dingen die zo waardevol zijn.
“Wanneer wij kiespijn hebben, weten wij dat geen kiespijn hebben geluk is. Maar later, wanneer wij geen kiespijn hebben, koesteren wij onze niet-kiespijn niet.
Door oplettendheid te betrachten, leren wij het al aanwezige welzijn te waarderen.
Dankzij oplettendheid koesteren wij ons geluk en kunnen wij het langer laten duren.”
Thich Nhat Hanh – (Het hart van Boeddha’s leer)
Koester je geluksmomentjes.
Ik wens je een fijne decembermaand.
Blijf gezond.
Met verschillige groet,
Jelly