Aan de slag met de
RESPECT-aanpak?Wil je aansluiten bij wat de groep nodig heeft?
Je gebruikt een SEO methode en daar sta je ook zeker niet negatief tegenover. Sociale vaardigheden aanleren vind je belangrijk. Maar je merkt dat de lessen soms niet aansluiten bij waar de groep behoefte aan heeft.
Gedoe op het plein? Sterk reageren op elkaar? Zich overal mee bemoeien? Groepsdruk? Zoek je naar een gezamenlijke taal en een aanpak waarbij de hulpvraag van de groep uitgangspunt is voor begeleiding? Curatief waar nodig, preventief waar het kan. Dan is de RESPECT-aanpak wellicht iets voor jullie.
KlassenKracht: met RESPECT voor de klas, is een systemische aanpak om het groepsvormingsproces in de school en de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur, of eigenlijk vanaf het hek van het schoolplein, regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school.
RESPECT betekent aanzien, eerbied of waardering, die je hebt voor of ontvangt van iemand vanwege diens/jouw kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent omzien naar, en vandaar rekening houden met. Beide betekenissen vind je terug in de aanpak.
In groepen zie je steeds vaker dat de straatcultuur mee de school ingaat. Willen kinderen dit? Nee, niet echt, maar het is vaak de houvast die zij kennen.
Met behulp van de RESPECT-aanpak leer je hoe je vanaf dag 1 samen met de klas regie voert op een fijne sfeer in de klas. En mocht de groep ergens tegenaan lopen, dan weet jij wat je moet doen om dat proces te begeleiden.
Met de komst van de wet ‘Sociale Veiligheid’,
hebben scholen een inspanningsplicht om te zorgen voor veiligheid.
Klasse(n)Kracht met RESPECT voor de Klas!
1. De RESPECT-aanpak, ontwikkeld door praktijkervaring in het begeleiden van ‘moeilijke’ klassen, is omgezet naar een pro-actieve benadering en omgezet naar preventieve strategieën voor effectief klassenmanagement.
2. De RESPECT-aanpak bestaat uit zeven pijlers: Regie voeren op Regels, routines en rituelen, Erbij Horen, Samenwerken en Samenspelen, Persoonlijk Meesterschap, Energie, Contact en Communicatie en Trainen van Vaardigheden.
3.De RESPECT-aanpak gaat goed samen met andere SEO programma’s. Doordat je leert kijken wat de groep nodig heeft om in het hier en nu beter te functioneren, kies je de oefeningen uit die daar bij horen. Geen losse lesjes om de lesjes. Maar vaardigheden leren die je nodig hebt om te leren omgaan met situaties waar de groep sterker in moet worden.
Hoe lang duurt een Teamtraject Klasse(n)Kracht?
Het teamtraject duurt 2 jaar. In het eerste jaar staat het regie voeren op groepsvormingsprocessen centraal. Je leert door een groepsdynamische bril te kijken naar de groep. Je wordt niet getriggerd door wat zich op de voorgrond afspeelt omdat je steeds meer oog krijgt voor wat er zich op de achtergrond afspeelt. Je leert daar mee te spelen. Hoe voer je regie en hoe geven kinderen vorm aan het ‘erbij horen’. Waar kun jij dit proces positief faciliteren?
Het resultaat is dat je het ‘gedoe’ in de klas kunt managen en jouw leerlingen leert hoe je op een fijne manier met elkaar kunt samenleven en samenwerken met elkaar zonder elkaars beste vrienden te zijn.
Bij voorkeur volgen twee teamleden de Post HBO opleiding zodat zij de Specialisten worden binnen school en contact houden met de werkvloer. Gedurende de teamtraining wordt de rol van het regie team steeds belangrijker. Zij signaleren, stellen vragen, kunnen komen observeren en ook coachen als dit nodig mocht zijn en begeleiden nieuwe collega’s.
Tweede jaar
In het tweede jaar ga je steeds beter zien welke thema’s er in een groep spelen waardoor zij in hun groepsdynamische ontwikkeling vastlopen en er gedoe ontstaat. Met behulp van het Klasse(n)Pad kan groep 5 t/m 8 hier heel concreet mee aan de slag. Doordat je steeds meer oog krijgt voor het ‘onderwaterprogramma’ merk je dat je sterker wordt in het samen met de klas regie voeren op een fijne sfeer.
Je gaat steeds meer processen herkennen en omdat Klasse(n)Kracht op de agenda staat ga je merken dat dingen je niet meer overkomen. Ik hoorde laatst van een team terug dat: “wat is de hulpvraag die de groep aan jou stelt met hun gedrag”, een veelgehoorde vraag is geworden.
Je bent meer onderzoekend van aard, je wordt persoonlijk niet meer zo geraakt doordat je preventief sterker bent. Je snapt veel beter wat er gebeurt en je merkt dat veel gedoe op de achtergrond verdwijnt. Je bent het voor. Het resultaat is dat je steeds beter snapt wat er nodig is om een groep het goed te laten hebben met elkaar.
Samen aan de slag naar een sterk pedagogisch klimaat in je school en klas?
Wil je onderzoeken of de RESPECT-aanpak aansluit bij jullie vraag?
Maak een afspraak in mijn digitale agenda en dan spreken we elkaar binnenkort!
Hier wordt niet gepest
Ik geniet van het werk als Specialist Klasse(n)Kracht specialist binnen mijn school.
Wij gebruiken de monitor van hart en ziel. Bij de schoolanalyse zie je dan terug dat er in de school nergens de norm wordt overschreden. Oftewel, op alle deelgebieden pesten, welbevinden, hyperactiviteit etc.
Maar mooier zijn de woorden van de kinderen die we horen, hier wordt niet gepest of ouders of bezoekers die zeggen dat er zo’n rust en fijne sfeer heerst in de school.
– Rianne, intern begeleider | Specialist Klasse(n)Kracht
Leerkrachten spreken dezelfde taal
Wat is het rustig in school. Wat is er een fijn pedagogisch klimaat voelbaar, alle leerkrachten spreken dezelfde taal. Overal een missie zichtbaar, in elke klas bouwstenen, in elke klas T-kaarten hangend aan de muur (met taal en foto’s) en levend in de klas. De teamscholing Klasse(n)kracht heeft zichtbaar effect.
De Specialisten in opleiding hebben het vuurtje aangewakkerd bij de start van het schooljaar. We voeren met elkaar regie en reflecteren op alles wat we afspreken. We maakten zelfs een team-missie met bijbehorende bouwstenen en T-kaarten. Zo leeft Klasse(n)kracht in onze hele school!
– Marion – Intern Begeleider | Specialist Klasse(n)Kracht –