En…Hoe is het gegaan? vroeg ik een leerkracht die ik begeleid in het kader van een lastig en zeer rumoerige grote groep 8. Haar reactie: “Het ging buitenproportioneel goed!!! We gaan er weer voor vandaag”. Elke keer weer geniet ik van dit soort mailtjes. Ik kan er geen genoeg van krijgen. En ook geniet ik van het feit dat wanneer je kinderen vanaf stap A meeneemt met het probleem van de klas, wat ze overigens zelf ook altijd als probleem ervaren, en je gaat samen met hen op zoek naar de oplossing en je neemt het vervolgens zo serieus dat je ook met hen de consequenties bespreekt, dan is het probleem relatief heel snel opgelost. Afgelopen vrijdag was ik in deze klas. Ze hadden net het totaal fiches geteld. Elke dag zaten ze boven het gestelde doel. Ik keek om me heen. Ik zag een stralende juf en stralende koppies. Deze kinderen waren zo trots op zichzelf. Het was ze eindelijk gelukt om rust te realiseren in de groep. Ik zat met hun mee te stralen en had kippenvel om mijn armen. Wat is het toch fantastisch om de Kracht van Klasse(n)Kracht te zien!
Talenten
Mijn jongste dochter had vorige week op zaterdagochtend de wekker gezet… om haar huiswerk te maken!!. Ze had een slaapfeestje, dus weinig tijd. (Op dat momenten vraag ik me altijd af waarom er gezegd wordt dat pubers niet kunnen plannen…) Ze liet mij gisteren haar agenda zien: prachtig overzichtelijk, met kleurtjes en alles goed gepland. Ik vroeg haar: Wat vind je er zo leuk aan om het zo te doen? En ze zei: ‘dan ziet het er mooi uit’..Aah zei ik (met de training talentgericht interviewen in mijn achterhoofd), jij bent een echte Mooimaker, jij houdt ervan dat alles er mooi uit ziet. Ze kijkt me stralend aan en zegt volmondig “ja! Daarom vind ik het ook niet leuk dat ik soms moet krassen in een schrift, dan wil ik het liefst een nieuw schrift”.
En zo vertelde Els Pronk, de trainer, van een meisje dat altijd haar naam kleurde. Ze deed dat omdat ze daarmee de ander Blij wilde maken. De juf begreep dat (nog) niet en spoorde haar alleen maar aan om te werken en haar tijd niet te verdoen met ‘kleuren’. Wat een gemis eigenlijk als we de onderliggende intentie (nog) niet begrijpen.
Ken je de Stille Helper? Degene die graag helpt, daar graag waardering voor krijgt maar het liefst 1:1 in het contact. Hoeft geen applaus, hoeft zeker niet groots in de belangstelling te staan, maar vindt het wel fijn om gewaardeerd te worden. (zie ook dewulf-welke_talenten_heeft_uw_kind)
Growth Mindset
Ik ben meer van het benadrukken van de positieve aspecten dan van de negatieve. Van negatieve opmerkingen groei je niet. Van positieve dingen daarentegen wel. Els noemt het groeidenken. En ik vraag me af of dat het onderliggende succes is van wat ik doe als ik een moeilijke groep begeleid. Bij de RESPECT aanpak (als je er meer over wilt weten zie het boek Klasse(n)Kracht) starten we altijd met gesprekken met kinderen. Dat alleen al is een feest. Kinderen weten heel goed hoe het zit. En je hoort ook hoe graag ze het anders willen, maar het (nog) niet voor elkaar krijgen. Vanuit deze gesprekken koppel je de bevindingen terug. Van daaruit sta je samen stil bij de afspraken en daarna introduceer je het fichesysteem en zorg je voor een paar goede coaches in de school.
Daarnaast ga je de afspraken verder uitwerken in positief gedrag. Hoe ziet het er uit, wat zeggen we dan tegen elkaar. In de groep waar ik het in de inleiding over had, worden regelmatig onaardige dingen tegen elkaar gezegd, terwijl een van de afspraken die ze gemaakt hebben: Ik reageer alleen als ik daarmee een positieve bijdrage lever! Hoe kom je nu tot voorbeelden van positief gedrag? Maak er een taalles van. Aan de linkerkant staan alle onaardige dingen die je soms tegen je klasgenoten zegt, en daarnaast draai je alles om naar positief. En dat plakken we vervolgens bij de afspraak en gaan ze dagelijks oefenen, en op reflecteren. Datamuur erbij! Klaar!
Groeizinnen
En ondertussen oefent de leerkracht in groeizinnen: Het gaat al steeds beter. Het lukt jullie al steeds vaker om positieve dingen tegen elkaar te zeggen. Het gaat jullie al ietsje makkelijker af. Ik heb het idee dat het jullie steeds beter lukt…etc. Als wij daar als volwassenen rolmodel in zijn, dan moet het toch lukken dat kinderen elkaar gaan aanmoedigen in plaats van afbreken?
Fijne week!
Met een verschillige groet,
Jelly
ps wil je er meer over weten? Op 8 december is er weer een Studiedag Klasse(n)Kracht.