Een tijdje geleden heb ik heerlijk liggen ‘feel-good-movien’ bij Mona Lisa’s Smile. Ergens in de film wordt er gerock ’n rolled. Als ik daar naar kijk word ik zo blij. Eigenlijk simpel. Je zet gewoon het juiste energieveld aan en je gevoel verandert.
Ik herinner me nog dat dat ik een proefles ging volgen, het was in het eerste jaar van de UvA. En ik was meteen verkocht. Rock ’n Roll here I come. Wow wat vond ik dat geweldig. Nadat ik me de basispassen had eigen gemaakt en voor het eerst danste met iemand die het heel goed kon, was ik helemaal verkocht. De muziek, het dansen en later ook de acrobatiek. Stel je voor: je wordt omhoog gezwiept waardoor je in een soort handstand in de lucht staat, dan roetsj je langs de rug van je danspartner naar beneden, die je dan vervolgens weer tussen zijn benen door omhoog trekt…Zo gaaf! Hahaha ik werd en word er wederom enorm vrolijk van.
Een Feel Good movie kijken doet iets met je energie. Terwijl je er naar kijkt (mijn favoriet is Pretty Woman) ga je je steeds beter voelen.
Energieveld
Wat gebeurt er als ik denk aan rock ’n roll, of wanneer ik kijk naar een feel goed movie? Ik word meegesleurd in een bepaald energie veld. Ken je dat, dat je ergens binnenstapt waar het zo’n vrolijke boel is dat je als vanzelf wordt meegesleurd in wat daar is? Denk aan een bruiloft of aan een dance festival of een voetbal wedstrijd.
Bewust een energie veld aanzetten is een van de aspecten die belangrijk zijn bij een ‘moeilijke’ groep. Want wat gebeurt er als de dingen anders gaan dan je verwacht. Dan bestaat het risico dat je gaat mopperen. En wat gebeurt er als jij gaat mopperen. Precies, dan trek je onbewust anderen mee. Die gaan dan door diezelfde ‘mopper’ bril naar hun omgeving kijken. En voor je het weet heb je een omgeving, een energie veld gecreëerd waar veel op elkaar gelet en gemopperd wordt.
Feestje
Een energieveld kan opgewekt en bruisend voelen (denk aan een verjaardagsfeestje), kan verhit en gespannen voelen (denk aan een wedstrijd tussen Ajax-Feijenoord) of kan intens verdrietig voelen (denk aan een begrafenis). Neem als voorbeeld een bruiloft. Hier wordt vanuit de emotie liefde allerlei rollen en activiteiten aangetrokken. Denk aan samenzijn, flirten, toekomst, zoenen, verbinding. En vanuit dit energieveld ontvouwen er zich allerlei activiteiten: de receptie, het ja-woord, taart, een feest, de huwelijksnacht etc. (2017. Deep Democracy. Jitske Kramer).
- Waar ga jij van aan?
- Is dat iets doen?
- Of ergens naar kijken?
- Of ergens onderdeel van zijn?
Spiegelneuronen
Spiegelneuronen spelen hierbij een hele belangrijke rol. Spiegelneuronen zijn hersencellen die geactiveerd worden als we anderen iets zien doen. Als een collega tijdens een vergadering begint te gapen, gaan er onmiddellijk meer collega’s gapen. Of als een leerling naar de wc gaat, volgen er onmiddellijk meer. Spiegelneuronen zorgen er ook voor dat we emoties aanvoelen en gedrag van anderen begrijpen. Deze neuronen spelen een belangrijke rol bij het aanleren van vaardigheden. In de hersenen ontstaat een bepaalde verbondenheid als we handelingen nabootsen of in bepaald gedrag meegaan. Door het activeren van de spiegelneuronen worden mensen geprikkeld om gedrag te imiteren.
Een voorbeeld. Ik was afgelopen week in een klas en de leraar wilde dat de kinderen aan het werk gingen. Het stoplicht op oranje. Na verloopt van tijd legde de leraar het werk even stil en gaf aan dat bij het oranje stoplicht een fluisterstem hoorde en deed voor hoe dat klinkt. Het aantal decibellen daalde onmiddellijk. Wat belangrijk is dat je blijft benoemen welk gedrag je verwacht bij iets. En dit kun je heel simpel doen door de vraag te stellen: Ik zet het stoplicht op oranje. Wat betekent dit ook alweer? En als je werkt met T-kaarten dan is de vraag: hoe ziet het eruit en hoe klinkt het? (pijler regie voeren). Je kent allemaal de tip dat als het lawaai in een klas meer wordt dat je dan juist zachter moet gaan praten om het stiller te krijgen.
Regie
Wat gebeurt er als je ritmes gaat klappen…binnen een paar seconden doen de eerste leerlingen met je mee. Regie voeren op gedrag gaat veelal over het bewust inzetten van vaardigheden waarmee je positief gedrag stimuleert (basis van de RESPECT-aanpak). En vertrouw dan op de werking van de spiegelneuronen. Hier kun je heel bewust gebruik van maken. Het spiegelen van gedrag gaat als vanzelf. Daar denken we niet over na, wordt onbewust geregeld.
Herken je dit? Als je een peuter eten geeft. Je mond beweegt waarschijnlijk gewoon mee. Als jij je mond open doet, heb je een grote kans dat je peuter dit ook doet. Sommige leerkrachten steken een hand op als ze de aandacht van hun leerlingen willen. Je ziet altijd onmiddellijk een aantal handen de lucht ingaan. Ja, ook heel veel handen niet, maar dat wil niet zeggen dat ze intern niet meebewegen. Er zijn nl ook veel kinderen die een hand opsteken stom vinden.
Hoe creëer jij een positief energieveld met je klas? Welke activiteiten doe jij om dit te realiseren? Super gaaf als je die met ons wil delen? Hieronder in het commentaarveld? Dank je wel!
Fijne week!
Met een verschillige groet,
Jelly.