info@klassenkracht.nl
  • Facebook
  • Instagram
  • Facebook
  • Instagram
Klasse(n)Kracht
  • Home
  • Boek
  • Coaching
  • Teamtraject
  • Training
    • (Online) Basistraining Klasse(n)Kracht®
    • (Online) Grip op gedoe
    • (Online) Mini-training Conflicten oplossen
    • (Online) Mini-training Rust in de klas
    • Klasse(n)Pad Junior
    • Klasse(n)Pad
  • Opleiding
    • Post-HBO Specialist Klasse(n)Kracht®
    • Licentie Specialisten Klasse(n)Kracht®
  • Gratis
    • Blog
    • Video’s
    • Downloads
    • Energizers
    • Podcast
  • Sociogram
  • Wie ben ik
    • Contact
  • Inloggen Academie
Selecteer een pagina
Het brokkelbrein in de klas: hoe het werkt, hoe het ontstaat en wat we kunnen doen

Het brokkelbrein in de klas: hoe het werkt, hoe het ontstaat en wat we kunnen doen

door Jelly Bijlsma | mrt 29, 2025 | sociale veiligheid

Steeds vaker hoor ik leerkrachten zeggen: “Ze kunnen zich niet meer concentreren”, “Ze zijn zo snel afgeleid”, of “De impulscontrole is ver te zoeken.” Afgelopen week zat ik in de auto te luisteren naar Radio 1 en daar viel het woord Brokkelbrein. Ik had er nog niet...
Straattaal in de klas: wanneer ‘ginger’ meer impact heeft dan een compliment

Straattaal in de klas: wanneer ‘ginger’ meer impact heeft dan een compliment

door Jelly Bijlsma | mrt 23, 2025 | sociale veiligheid

Afgelopen week kwam er een vraag in onze licentie specialisten app groep voorbij. Het betrof een vraag over straattaal die de school in geslopen was en dat de groep helemaal niets kon met een oefening als de complimentensleutel. Het leverde vooral veel ongemak op bij...
En wat als het nog steeds stormt in je groep?

En wat als het nog steeds stormt in je groep?

door Jelly Bijlsma | mrt 15, 2025 | sociale veiligheid

Herken je dat? Je hebt samen met je groep een mooie groepsmissie gemaakt. Iedereen weet hoe jullie met elkaar om willen gaan. Maar toch… het werkt niet. Sommige leerlingen lijken de missie compleet vergeten en doen waar ze zin in hebben. Hoe houd je dan regie op...
Hoe verhoogde aanwezigheid je als leerkracht sterker maakt

Hoe verhoogde aanwezigheid je als leerkracht sterker maakt

door Jelly Bijlsma | feb 28, 2025 | sociale veiligheid

In het boek Nieuwe Autoriteit/Verbindend gezag voor het onderwijs lees ik over verhoogde aanwezigheid. Ik realiseer me tijdens het lezen dat ik dat als ouder ook deed. Als ik in de gaten had dat één van onze meiden niet lekker in haar vel zat, kroop ik altijd wat...
Pesten op de basisschool: een groeiend probleem dat aandacht vereist

Pesten op de basisschool: een groeiend probleem dat aandacht vereist

door Jelly Bijlsma | feb 16, 2025 | sociale veiligheid

Steeds meer kinderen in Nederland krijgen te maken met pesten. De mate waarin kinderen gepest worden, neemt helaas nog steeds toe. Zo blijkt uit een recent rapport van de onderwijsinspectie dat het aantal gemelde pestincidenten in schooljaar 2023-2024 steeg van 1005...
Hoe sociaal veilig voelen kinderen zich bij jou op school?

Hoe sociaal veilig voelen kinderen zich bij jou op school?

door Jelly Bijlsma | apr 15, 2023 | sociale veiligheid

Vrijdagochtend kreeg ik een heel blij appje van een intern begeleider n.a.v. de monitor Sociale Veiligheid.  “De directie heeft de MR geïnformeerd over de effecten van de inzet van Klasse(n)Kracht, gemeten met de Monitor Sociale Veiligheid (gemeten in juni ’22...

Recent

  • Met de auto naar de gym, want het regent… Over pamperen, curling en stevige kinderen
  • Het brokkelbrein in de klas: hoe het werkt, hoe het ontstaat en wat we kunnen doen
  • Straattaal in de klas: wanneer ‘ginger’ meer impact heeft dan een compliment
  • En wat als het nog steeds stormt in je groep?
  • Hoe verhoogde aanwezigheid je als leerkracht sterker maakt

Categorieën

  • Aandacht en concentratie (1)
  • Afscheid nemen (11)
  • Conflicthantering (12)
  • contact en verbinding (2)
  • Contactblog (2)
  • curling-ouders (2)
  • de moeilijke groep (15)
  • de zilveren weken (1)
  • Energieveld (1)
  • Erbij horen (15)
  • gedrag (27)
  • Grenzen stellen (5)
  • Groepsdynamica (4)
  • groepsdynamiek (52)
  • groepsvorming (35)
  • haantjesgedrag (6)
  • invloed (6)
  • Kennismaking (1)
  • Kinderen (4)
  • Klasse(n)Pad (5)
  • KlassenKracht (25)
  • klikken (1)
  • kwaliteiten (3)
  • missie (6)
  • motivatie (2)
  • Onderwaterprogramma (5)
  • Online lesgeven (2)
  • orde in de klas (1)
  • Ouders (1)
  • persoonlijk meesterschap (5)
  • pikorde (2)
  • ranking (1)
  • regels en routines (2)
  • rollen in de groep (8)
  • rust in de groep (1)
  • ruzie (5)
  • samenspelen (1)
  • Script (1)
  • sociale veiligheid (6)
  • Sociogram (3)
  • Specialist Klasse(n)Kracht (1)
  • Storend gedrag (1)
  • storming (7)
  • straffen en belonen (1)
  • strijd om de macht (4)
  • Uncategorized (11)
  • Veiligheid (4)
  • verbinding (6)
  • Video (7)

KLASSE(N)KRACHT!®

 

info@klassenkracht.nl

Recente Blog posts

  • Met de auto naar de gym, want het regent… Over pamperen, curling en stevige kinderen 06/04/2025
  • Het brokkelbrein in de klas: hoe het werkt, hoe het ontstaat en wat we kunnen doen 29/03/2025
  • Straattaal in de klas: wanneer ‘ginger’ meer impact heeft dan een compliment 23/03/2025

Trainingen

  • (Online) Basistraining Klasse(n)Kracht®
  • Samen Bouwen aan Vertrouwen
Inloggen Academie

Bestel het boek

Klasse(n)Kracht met respect voor de klas boek voorzijde

Klik op de afbeelding om het boek te bestellen

© 2014 - 2024 Klasse(n)Kracht! | Privacyverklaring | Algemene Voorwaarden | Klachtenprocedure | info@klassenkracht.nl | Deze site maakt gebruik van Cookies