Gisteren zag ik op Facebook een filmpje voorbij komen waarbij een leerkracht liet zien hoe 1,5 meter onderwijs er uit zou kunnen zien in de praktijk. Ze smeet de schriften vanaf afstand op een tafel. “Er hoort ook een werkblad bij”, maakt een prop van het werkblad en gooit deze naar de kinderen.

“O je bent gevallen? Je hebt bloed op je knie?” Daar zoeft een doosje met pleisters door de klas.

“Nee, nee op 1,5 meter blijven”. En er verschijnt een bezem in beeld die het kind op afstand houdt. Van onderwijs op afstand naar afstandelijk onderwijs.

Gelukkig hebben we gisteravond te horen gekregen dat we dit allemaal niet gaan doen. Wat leerkrachten allang wisten, werd gisteren ook bekrachtigd: de 1,5 meter-regel in het basisonderwijs is niet realistisch. We volgen de Scandinavische landen op de voet. Wel aandacht voor hygiëne, in de arm hoesten, snotneuzen blijven thuis etc. We gaan half om half draaien. En de SBO leerlingen mogen weer lekker allemaal naar school.

Laten we het houden op aanvaardbare risico’s. We moeten ook niet doorschieten. En loop je risico dan gewoon nog thuis blijven.

11 mei gaan we Samen Weer Naar School. We hebben veel vragen gehad over hoe de start vorm te geven. Want eigenlijk begint het groepsvormingsproces op een bepaalde manier weer opnieuw omdat je zo lang niet fysiek samen bent geweest. Aan de andere kant is er wel contact geweest. 1:1 en soms ook met de hele groep. En nu start je ook nog met de helft van de klas. Dus hoe ga je dit vormgeven?

De kunst in deze fase is vooral hierover steeds de verbinding te maken met de kinderen. Dat hoeft niet altijd in kringgesprekken. Dat kan ook mbv het spel: Sta op als (zie ook het e-book). En je kunt dit spel steeds aanpassen. Stel jij signaleert dat kinderen met bepaalde dingen worstelen. Maak er een zin van en stop het in het Stap op spel.

Kinderen hebben volgens mij veel geleerd in deze periode. Over zichzelf, over hun broertjes en zusjes, over hun ouders. Haal dit op. Neem jezelf hierin ook mee. Jij hebt ook mega veel geleerd deze periode. Verbind het aan kwaliteiten. Welke kwaliteiten hebben jullie ingezet de afgelopen weken. Ik weet dat sommige kinderen zijn gaan bakken en gaan koken. Anderen hebben boodschappen gedaan voor de ouderen in de buurt. Maar misschien is er ook verdriet. En vergeet de angst niet.

Daarom hebben we met heel veel plezier een e-book gemaakt. Het is bedoeld om te inspireren. Om het contact en de verbinding vorm te geven. Eerst de ontmoeting, de verhalen, samen dingen doen, de opluchting, maar ook het verdriet, het gemis. Dit alles moet eerst gedeeld worden met elkaar. En dat kan door gesprekken maar dat kan ook mbv andere werkvormen.

Laat je niet gek maken door al die ‘bijspijker’ programma’s, kwaliteits-kaarten en andere stress en onzekerheidsverhogende zaken. Jij bent de professional en jij weet heel goed waar je leerlingen staan. Bovendien waar hebben we het over. Wat is 5 weken op een mensenleven? Zoals ik laatst al in mijn nieuwsbrief schreef. Onze jongste dochter heeft de eerste twee jaar nauwelijks Frans gehad en ze is toch geslaagd met een 6. De liefde voor de taal is er niet, de basis is gammel, maar het zal haar in haar verdere levensontwikkeling weinig in de weg zitten.

Bespreek samen met collega’s waar voor jullie de komende weken de prioriteiten liggen. De vragen in het e-book kunnen daar mogelijk aan bijdragen. Omdat je niet alles kunt dicht timmeren, is het behulpzaam om dagelijks een Meet Up met elkaar te hebben. Kort en Krachtig. Wat ging goed, waar heb je van genoten, waar loop je tegen aan, hoe pakken we dat op.

Heb je vragen, loop je ergens tegen aan, zou je even willen sparren, laat het ons weten op info@klassenkracht.nl.

Download het gratis e-book door te klikken op: Samen Weer Naar School.  

En als je denkt dat voor collega’s ook interessant is, deel het alsjeblieft via Facebook of andere social media of deel de link:

https://klassenkracht.ck.page/9924df803d

Geniet nog even heerlijk van de meivakantie. Ik wens je een heerlijk zonnige periode en een zonnig weerzien met de kinderen op 11 mei.

 

met een verschillige groet,

Jelly