Pesten of plagen?

Iemand een stevige duw op de trap geven…

Vechten met elkaar, maar wat als altijd dezelfde kinderen onderop liggen…

Je loopt door de klas en steeds wordt er een stoel voor je geschoven zodat je er net niet lekker langs kan…

Je hebt een nieuwe jas, je bent er zelf heel blij mee, als je je jas van de kapstok wilt pakken is hij weg en als je hem weer terug vindt zie je dat hij ook helemaal vies is…

Zijn dit voorbeelden van plagen of van pesten? Weet jij het verschil? Voel jij je er stevig in staan?

blog-samen-aan-zet-week-tegen-pesten

Wie bepaalt…

 

Ik ben betrokken bij een complexe casus. Ouders geven al jaren aan dat de groepsdynamiek van de klas niet OK is, dat kinderen zich onveilig voelen in de klas, dat er een groepsnorm ontstaan is die niet fijn is. Kinderen gaan op een bepaalde manier met elkaar om, dat soms net wel en dan weer net niet over het randje is. 

Ik hoor het vaker. Soms begint dat verhaal al in de onderbouw en soms wanneer er kinderen weg zijn gegaan of kinderen bij zijn gekomen. De veranderende groepsdynamiek wordt dan meestal niet meer expliciet begeleid. Dat betekent dat de kinderen opnieuw gaan formen en stormen en dat het dan aan de groep is wat het resultaat is. 

Is dat bewust gekozen negatief gedrag? Nee daar geloof ik niet in. Is het gedrag wat gebeurt en wat onbedoeld versterkt wordt, ja daar geloof ik wel in. Het is een norm die er in sluipt. En als iets niet gecorrigeerd wordt, wordt het normaal, wordt dat de norm. 

Misschien herken je het wel. Er zijn groepen waar als je er dieper induikt, ontdekt dat er eigenlijk al een aantal jaren gedoe is, maar waar je niet goed je vinger achter kunt krijgen. Of waarvan je, omdat je niet precies weet hoe jullie dit op school geregeld hebben, je de incidenten niet opschrijft en je later niet meer herinnert hoe het nu precies zat.

Op 21 september start de Week Tegen Pesten. Het motto van dit jaar is ‘Samen aan zet’. Samen met je klas, het team, de hele school aan de slag om op een prettige en positieve manier met elkaar om te gaan en te zorgen voor een veilige school. Het is de missie van Klasse(n)Kracht® daarom besteed ik zo veel aandacht aan het goed starten met de klas.

 

Groepsdynamiek is complex 

Een goed moment om weer eens dieper met de klas in het onderwerp te duiken. Groepsdynamiek is complex. Het is complex voor kinderen, maar ook voor ons als volwassenen. Er is een boven- en een onderwaterprogramma.

Wat versta jij onder pesten? Denk je dan vooral aan heel heftig gedrag of let je ook op het meer subtiele: 

Verbaal: 

  • Vernederen: zachtjes zeggen: “Jij hoeft je vinger niet op te steken want daar ben jij te dom voor” 
  • Schelden: viespeuk, mietje, je stinkt 
  • Dreigen: “Als je het doorvertelt dan pakken we je” 
  • Belachelijk maken: uitlachen als je een verkeerd antwoord geeft, bijnamen geven, gemene briefjes schrijven

Fysiek:

  • Duwen, trekken, schoppen, laten struikelen, krabben, bijten, haren trekken 

Intimidatie: 

  • Iemand in de val laten lopen, een kind dwingen om bepaalde handelingen te verrichten, je moet bijvoorbeeld geld meenemen of snoep. 

Isolatie: 

  • Uitsluiten: je mag niet meedoen met een spel, niet meelopen naar huis, niet uitgenodigd worden voor een verjaardag,

  

Zie jij het?

 

Zie jij het? Sta je er open voor om het te zien? Kun je de zorg van ouders horen of vind je ze vooral ‘lastig’? Bij een negatieve groepsdynamiek trekken kinderen zich steeds meer terug in zichzelf. Ze worden een soort andere versie van zichzelf. Ze vertellen niet wat er aan de hand is uit angst dat het bij de dader terecht komt. Ook kan er in een groep en cultuur ontstaan van niet mogen klikken, waardoor er veel gebeurt waar je als volwassenen geen weet van hebt.

 

Hoe zorg je er voor dat je heel bewust regie voert op die waarden en normen die jij graag terug ziet in de manier waarop kinderen met elkaar omgaan? Of denk je dat dat vanzelf gaat? Vanuit Klasse(n)Kracht® besteden we heel veel aandacht aan het samen neerzetten van een goede norm. Onze missie is dat alle kinderen het fijn hebben op school. Daarom heb ik in het kader van de week tegen pesten heb ik een e-book gemaakt: Wie bepaalt de norm?

 

ebook-wie-bepaalt-de-norm-klassenkracht
  • In de afgelopen twintig jaar heb ik honderden leerkrachten begeleid met een ‘moeilijke’groep en via hen duizenden kinderen bereikt. Wat ik heel veel hoor van leerkrachten is dat ze wel voelen dat er iets speelt in de groep, maar dat ze hun vinger ‘er’ niet achter kunnen krijgen. Ik noem dat het onderwaterprogramma van de groep. Wil jij graag het verschil maken voor kinderen? Start dan 

 

                                 HIER! 

 

Misschien heb je onlangs wel de werkvorm een fijne klasgenoot gedaan? Wat stond er bij het onderdeel: doet niet? Vaak zijn dit de gedragingen die we ook herkennen bij pesten. Mooi om hier op aan te sluiten.

 met verschillige groet,

Jelly

 

Bruikbare links:

Materiaal speciaal voor deze week vind je hier:

https://www.weektegenpesten.com/lesmateriaal-samen-aan-zet/

https://www.filosovaardig.nl/wp-content/uploads/2020/07/Lesbrief-Week-tegen-het-pesten-van-Filosovaardig.pdf