door Jelly Bijlsma | dec 14, 2024 | haantjesgedrag, rollen in de groep
Onze jongste dochter heeft haar middelbare school in Amsterdam gevolgd. Ze reisde per trein van Almere naar Amsterdam-Zuid. Heeft ze zes jaar lang gedaan. Respect. Als ze dan de deur uitging zette ze haar ‘bitch-face’ op. Haar ‘waag het niet om contact met mij te...
door Jelly Bijlsma | nov 30, 2024 | Onderwaterprogramma, rollen in de groep
De afgelopen weken heb je hard gewerkt aan het neerzetten van een prettige sfeer in de groep. Je hebt samen met de klas de missie en de afspraken gemaakt, regie gevoerd op het bijbehorende gedrag, T-kaarten gebruikt, sociogram geanalyseerd en de rollen in beeld...
door Jelly Bijlsma | mei 16, 2023 | rollen in de groep
Een van de Specialisten Klasse(n)Kracht in opleiding stuurde mij laatst een heel enthousiast Appje. “Ik wil even een geweldige ervaring delen. Zoals besproken tijdens ons gesprek heb ik het Jassenspel voorgelegd aan mijn collega. Ze heeft het uitgevoerd en er kwam...
door Jelly Bijlsma | jan 28, 2023 | groepsdynamiek, rollen in de groep, Veiligheid, verbinding
Soms zijn er groepen die een historie hebben van een sociale gezellig groep. Gaan leuk met elkaar om, veel vriendschappen, hebben echt iets voor elkaar over. En dan ineens komen er geluiden waaruit blijkt dat kinderen het niet meer fijn met elkaar hebben. Soms kan...
door Jelly Bijlsma | jan 14, 2023 | pikorde, ranking, rollen in de groep
Op een tekening zie ik een leerling uitvergroot op een podium staan. De rest van de groep staat lager en is kleiner getekend. Zij kijken tegen deze leerling op. Eronder staat geschreven: Kees is King. De tekening is niet door Kees gemaakt, maar door één van de...
door Jelly Bijlsma | dec 9, 2022 | groepsdynamiek, rollen in de groep, Uncategorized
Misschien heb je er wel eens mee te maken gehad. Kinderen die het randje opzoeken. Ik was vroeger wel zo’n kind. Maar ik liet dat gedrag niet overal zien. Thuis zeker niet, maar wel bij sommige leerkrachten op school. Waarom? Geen idee. Ik vermoed dat het iets te...