Post HBO opleiding Specialist Klasse(n)Kracht®
Omdat je gelooft in de kracht van een groepGroepsdynamiek heeft echt jouw belangstelling
En… je wil graag het verschil zijn voor zowel leerlingen als collega’s

Leerkrachten met een ‘moeilijke’ groep voelen zich vaak machteloos. Zien soms wel, maar soms ook niet de dingen gebeuren. Hebben geen idee hoe daar mee om te gaan. Gaan twijfelen aan zichzelf. Dit vreet aan ze.
Ouders komen regelmatig klagen, en je wilt ze wel begrijpen maar je hebt geen idee hoe je het moet aanpakken. Je bent leerkracht, gedragsspecialist, intern begeleider of ambulant begeleider.
Misschien ben je wel zzp-er en weet je dat het probleem niet opgelost is door met individuele leerlingen bezig te zijn. Je bent je bewust dat er met de hele groep iets moet gebeuren, maar je voelt je nog niet competent genoeg om dit te begeleiden. Maar je wilt het heel graag leren! Misschien heb je er wel over gehoord van collega’s.
Je leert leerkrachten begeleiden in het realiseren van een sociaal veilig en krachtig leer- en leefklimaat in de school en in de klas.
Nu al vragen?
Bijvoorbeeld op welke data de opleiding is?
Wil jij …
Meer invloed uitoefenen op het welbevinden van leerlingen op school (en daardoor ook van je collega’s).
Fascineert het je hoe een klas bij de ene leerkracht buitensporig gedrag kan laten zien en bij de andere leerkracht niet
Zie je hoe sommige collega’s enorm worstelen met een groep, en gaat dat je aan het hart
Ervaar je de impact wanneer collega’s er soms aan onderdoor gaan
Weet je dat het anders kan, en wil je graag de coach zijn in dit proces?
Kunnen werken met het onderwaterprogramma van een groep?


Fijne sfeer creëren
De opleiding Specialist Klasse(n)Kracht heeft mij veel gebracht. Inzicht in hoe een groep zich ontwikkelt en welke fasen een groep doorloopt en wat er aan de hand kan zijn als er problemen ontstaan. Maar ook vooral: wat je kan doen om weer een goede en fijne sfeer te creëren met elkaar.
– Rianne, Intern begeleider | Specialist Klasse(n)Kracht
Gesterkt in mijn handelen
Door de opleiding voel ik me sterker, steviger in het coachen van leerkrachten. Ik voel me gesterkt in mijn handelen als het gaat om de aanpak van een “moeilijke” groep.
– Marjolein, Ambulant Begeleider | Specialist Klasse(n)Kracht
Naar het groepsproces kijken
“ Ik heb geleerd om gericht naar het groepsproces te kijken en de leerkracht te coachen in het creëren van een veilig pedagogisch klimaat in de klas. Ik heb concrete tools in handen om de begeleiding van de leerkracht met een dynamische groep vorm te geven ”.
Planmatig een groep op de rit zetten!
Misschien ben je wel intern begeleider, ambulant begeleider of zzp-er en wil je graag leren hoe je groepsdynamische processen kunt begeleiden:

Wil je weten wat je kunt doen om leerkrachten met groepen, waarvan het groepsproces negatief verlopen is, te helpen dit om te zetten naar een positieve sfeer?
Wil je nog meer leren over groepsdynamiek en vooral hoe je dit proces duurzaam kunt begeleiden?
Is sociale veiligheid van kinderen op school helemaal jouw ‘ding’?
En wil je hier, als je onderdeel bent van een team, een coördinerende en/of begeleidende rol in hebben?
Groepsdynamische processen
“Ik heb geleerd om de dynamiek van groepsvorming steeds beter te begrijpen en te begeleiden.
Door mijn opgedane kennis te verspreiden, hoop ik dat mijn onderwijscollega’s net als ik ook veel beter gaan begrijpen hoe groepsdynamische processen werken en hoe zij hierin een hele belangrijke rol hebben om dit goed te begeleiden, waardoor we samen nog veel meer verschil kunnen maken voor de kinderen”.
– Bianca, leerkracht SBO en Specialist Klasse(n)Kracht
Een verrijking voor mij
“Ik volg Klasse(n)Kracht al vele jaren en na het lezen van het boek dacht ik Klasse(n)Kracht wel echt te snappen. Dacht ja, want tijdens de opleiding snapte ik steeds meer het “waarom” je doet wat je doet. Daarnaast heb ik een enorme schat aan zelfkennis en begrip voor de ander opgedaan. De hele opleiding voelde voor mij niet als een studie, maar als een verrijking voor mij als leerkracht, coach, maar zeker ook als moeder, dochter en vrouw.”
– Pamela, Licentie Specialist KlasssenKracht
Meer zicht op wie ik ben
“Voor mij is de opleiding heel waardevol omdat ik meer zicht heb gekregen op wie ik ben en waar ik voor sta en ga! Door de theorieën heb ik meer inzicht gekregen hoe ik vanuit mijn eigen normen en waarden begeleiding biedt aan leerkrachten en klassen en waar ik zeker nog in kan groeien en ontwikkelen.
Klasse(n)kracht werkt echt in de praktijk! Al samen met leerkrachten mooie ervaringen op mogen doen”!
– Monique, arrangementsondersteuner, Specialist Klasse(n)kracht
Is de opleiding Specialist Klasse(n)Kracht® helemaal iets voor jou?
De Specialist Klasse(n)Kracht® is iemand die:
Regie voert op de pijlers van de RESPECT-aanpak®. Je begeleidt leerkrachten in het realiseren van een sociaal veilig en krachtig leer- en leefklimaat in de school en in de klas.
Collega’s begeleidt en ondersteunt in het regie voeren op groepsvormingsprocessen. Je kijkt daarbij naar de groep als geheel en pas daarna naar individuele kinderen. Je laat je minder afleiden door wat er zich op de voorgrond afspeelt.
De SuperKracht Groepsdynamiek ontwikkelt 💪

Kijkt naar de verschillende gedragingen van leerlingen die met elkaar het groepsproces beïnvloeden. Het krachtenspel binnen een groep is namelijk veel meer dan de afzonderlijke individuen.
Kijkt naar de school als geheel. Je initieert klassenbezoeken, groepsbesprekingen, waarbij je samen met je collega’s de voortgang van de groep bewaakt.
Een klas leert zien als een samenhangend systeem. Je krijgt zicht op onderliggende patronen, de dingen achter de gebeurtenissen. Dit noem ik het onderwaterprogramma van een groep. Je kijkt naar de verschillende gedragingen van leerlingen die met elkaar het groepsproces beïnvloeden. Je bent dus niet gefocust op die ene leerling, maar je kijkt ook naar wat de anderen doen waardoor dit patroon in stand gehouden wordt.
Leerlingen herkent die willen bepalen hoe het er in een groep aan toe gaat (de ‘bazen) en dat er leerlingen zijn die ernaar luisteren (volgers). Het ene kan bestaan bij de gratie van het andere. Dat te leren zien en te begeleiden.
Samen met de klas en collega’s dit proces beïnvloedt zodat een klas kan uitgroeien tot een team waar je mag worden wie je bent en samen meer bent dan de som der delen.
“Als leerkracht en startend directeur heb ik een master en een opleiding tot schoolleider gevolgd. Toch heeft de opleiding tot Specialist Klasse(n)Kracht mij het meest gebracht van alle opleidingen. Wat je in deze opleiding leert; dát doet ertoe. Daar gebeurt het! De kennis en vaardigheden die ik heb opgedaan lopen als een rode draad door mijn persoonlijke én professionele leven. Deze opleiding heeft mij een stuk levenservaring gegeven, zonder dat mij dit levensjaren heeft gekost!” – Manon Klunder – Specialist Klasse(n)Kracht en directeur.
Tijdens de opleiding heb ik geleerd om planmatig een dynamische groep op de rit te zetten. Daarnaast ben ik me er bewust van geworden dat ik achter de deur moet kijken om te zien wat de dynamiek veroorzaakt in een groep. Ik kan nu deze aspecten (her)kennen, zodat ik de juiste interventies kan inzetten om groepen op de goede manier te begeleiden. Ik ben door de opleiding nog steviger geworden in mijn persoonlijk meesterschap, waardoor ik beter ben gaan coachen. De theorie van de opleiding is direct in de praktijk toepasbaar.
In mijn werk kom ik dagelijks de facetten van Klassenkracht tegen en kan ik toepassen wat ik geleerd heb tijdens de opleiding. Als ik gesprekken heb met collega IB-ers en we spreken over bepaalde zorgleerlingen dan wordt heel vaak de groep (inclusief de leerkracht) niet meegenomen. Door juist ook die kant te belichten kom je tot andere gesprekken en betere resultaten. Dit merk ik ook tijdens multidisciplinaire gesprekken en gesprekken met ouders.
Kortom, deze opleiding heeft mij veel gebracht waar ik dagelijks profijt van heb, zowel op de werkvloer als persoonlijk. – Daphne Intern begeleider/ onderwijsondersteuner CPO SBO Klavervier
Wat komt er aan bod?

Erbij Horen
De kwaliteit van de onderlinge verhoudingen maakt of breekt je groep. Hier leer je ze in beeld te brengen en vanuit kracht positief te verbinden.

Samenwerken en Samenspelen
Het onderwaterprogramma kom je direct tegen tijdens het samenwerken en samenspelen. Je leert de thema’s herkennen en begeleiden.

Persoonlijk Meesterschap
De spil waar alles om draait. Ontdek wat er op de achtergrond nog meer meespeelt bij een dynamische groep. Het zal je absoluut verrassen (ik spreek uit ervaring 😉).

Energie

Contact en Communicatie
Hoe effectief verloopt de communicatie tussen de leerkracht en de groep, de leerkracht en de ouders, de leerlingen onderling. Hier leer je dit proces te begeleiden.

Trainen van Vaardigheden

Soorten groepen

Groepsdruk

Regie voeren
Geen groep is hetzelfde
Een klas waar een paar kinderen de dienst lijken uit te maken. Ze trekken zich niet zo veel aan van de afspraken en de regels. “Kijk eens wat ik durf” lijken ze tegen elkaar te zeggen. “Moet jij eens opletten ik durf nog veel meer”. Ik hoef je niet te vertellen voor hoeveel gedoe dit zorgt in een groep. Het zaagt de poten onder de stoel van de leerkracht vandaan. Twijfel, gevoelens van onzekerheid, de ene keer te toegeeflijk en de andere keer te autoritair. Je ziet de kracht verdwijnen uit de leerkracht en de onrust toenemen in de groep.
Ik heb inmiddels honderden leerkrachten begeleid met een ‘moeilijke’ of ‘dynamische’ groep. En geen groep is hetzelfde, maar het spel herkenbaar. Hoe zou het zijn als jij dat proces kunt begeleiden? Gaaf toch? Wedden dat jij het verschil maakt!
Ben je nieuwsgierig? Plan een kennismakingsafspraak om te onderzoeken of dit jouw volgende opleiding wordt!

Leer naar groepen kijken
De opleiding Specialist Klasse(n)Kracht is voor mij heel waardevol geweest. Ik heb geleerd om naar groepen te kijken in plaats van alleen naar het individuele kind. Door naar de kwaliteiten achter het moeilijke gedrag van groepen te kijken ontstaat er ineens zoveel stroming en verbinding.
Jelly weet in haar training de aanzet te geven en van de zijlijn te genieten van alles wat er onderling ontstaat in de training. Ze deelt veel van haar eigen ervaringen en richt zich vooral op het doen en veel oefenen met elkaar. Jelly is ook persoonlijk goed benaderbaar als je dat nodig hebt. De opleiding heeft mij ook persoonlijk waardevolle inzichten gegeven.
– Manon, Rots en Water trainer en Specialist Klasse(n)Kracht
Een stuk levenservaring
“De opleiding tot Specialist Klasse(n)Kracht heeft mij het meest gebracht van alle opleidingen. Wat je in deze opleiding leert; dát doet ertoe.
De kennis en vaardigheden die ik heb opgedaan lopen als een rode draad door mijn persoonlijke én professionele leven. Deze opleiding heeft mij een stuk levenservaring gegeven, zonder dat mij dit levensjaren heeft gekost!”
– Manon, directeur en Specialist Klasse(n)Kracht
Positief effect
Ik heb de post-HBO opleiding Specialist Klasse(n)Kracht gevolgd en uitgezet binnen ons team. Mooi om het positieve effect ervan te zien in onze Schoolanalyse. Op alle deelgebieden welbevinden, pesten en hyperactiviteit scoren we boven de norm. Maar nog mooier zijn de woorden van de kinderen: hier wordt niet gepest.
Ik voel me sterker, steviger
“Ik voel me sterker, steviger in het coachen van leerkrachten. Ik voel me gesterkt in mijn handelen als het gaat om de aanpak van een “moeilijke groep”.
“Als specialist Klassenkracht heb ik leren kijken naar groepsdynamiek. Ik leerde om te kijken naar wat er nog meer speelt: wat er onder de oppervlakte is, wat de kwaliteiten en de hulpvraag een groep zijn, welke patronen er zijn. Overigens leerde ik dat niet alleen over groepen en leerkrachten maar ook over mezelf.”
– Jacqueline, leerkracht, Specialist Klasse(n)Kracht
Alle theorie kwam samen
“Voor mij komt in de opleiding Klasse(n)Kracht alles wat ik ooit ‘los’ geleerd en ervaren heb over groepsdynamica samen. Alle theorie, modellen en casussen in de praktijk zorgen ervoor dat ik me echt goed voel in het begeleiden van leerkrachten met een moeilijke groep.”
FAQ
Vraag 1 Wanneer start de volgende opleiding?
Alle data van de volgende ronde van de opleiding zijn:
2024:
15/10 en 16/10 | 20/11
2025:
21/01 en 22/01 | 18/03 | 13/05 en 14/05 | 03/06
23/09 en 24/09 | 25/11 en 26/11
Vraag 2 Waar wordt de opleiding gegeven?
De opleiding wordt gegeven in het Natuurpark Lelystad.
Vraag 3 Hoe lang duurt de opleiding?
De opleiding bestaat uit 5 tweedaagses en 3 losse (online) dagen. De opleiding duurt in totaal 14 maanden. Eind september 2024 studeer je af.
Vraag 4 Hoeveel tijd heb ik gemiddeld genomen nodig voor de opleiding
De opleiding vraagt gemiddeld 4 uur per week. Dat is een deel theorie maar vooral ook praktijk. Je werkgever moet je echt ambulante tijd (kunnen) geven zodat jij in de gelegenheid bent om bij collega’s in de klas te kunnen observeren, begeleidingsgesprekken te voeren en opdrachten te kunnen maken. In totaal moet je rekenen op 225 – 315 uur voor de hele studie.
Vraag 5 Wat kost de opleiding?
De investering voor de opleiding is 4.375 euro. Dit is inclusief een set Klasse(n)Pad t.w. 555 euro.
Vraag 6 Ik ben leerkracht. Is de opleiding ook geschikt voor mij?
Jazeker kun jij als leerkracht ook Specialist Klasse(n)Kracht worden. Je moet wel goed met je leiding gevende afspreken dat je hiervoor ambulante tijd krijgt zodat je kunt observeren, gesprekken kunt voeren en opdrachten kunt maken. Als je nog weinig ervaring hebt met observeren is het fijn om daar echt tijd voor te krijgen.
Vraag 7 Ik ben zzp-er en heb geen vaste school, is de opleiding dan geschikt voor mij?
Jazeker! Ik ben nl ook zzp-er 😃. Deze opleiding is o.a. ontstaan vanuit het besef dat steeds meer ZZP-ers en ambulante begeleiders in hun werk geconfronteerd worden met hulpvragen rondom dynamische groepen. Alleen kijken naar individuele kinderen is in vele gevallen niet voldoende, de groep doet er namelijk ook iets in.
Vraag 8 Krijg ik na afronding van de opleiding een diploma?
Ja, de opleiding Specialist Klasse(n)Kracht is een door het CPION erkende Post HBO opleiding. Als je slaagt krijg je een erkend Post HBO diploma en sta je geregistreerd in het arbituriëntenregister.
Vraag 9 Ik zou het wel fijn vinden om kennis met je te maken en nog wat vragen te stellen. Kan dat?
Jazeker kan dat. Je kunt via de link hieronder een afspraak maken in mijn agenda. Je krijgt dan automatisch een link. Ik spreek je graag. .
Missie
Het is mijn verlangen om met Klasse(n)Kracht® er voor te zorgen dat alle kinderen en leerkrachten in Nederland en België zich veilig voelen op school. Dat een klas een plek is waar het fijn is om te zijn. Een plaats waar we kinderen leren om vanuit respect met elkaar samen te leven, waar kinderen leren hoe ze tegenslagen het hoofd kunnen bieden en gewoonten kunnen ontwikkelen die ze sterker maken ipv zwakker.
Klasse(n)Kracht® is een systemische aanpak om het groepsvormingsproces en het gedrag van leerlingen actief te begeleiden. Je kunt de aanpak curatief inzetten: zie coaching “moeilijke” groep en je kunt het preventief inzetten door samen met je team te leren denken en werken vanuit de RESPECT-aanpak©, zie teamtraject Klasse(n)Kracht®. Klasse(n)Kracht® biedt een werkwijze om vanaf de voordeur, of eigenlijk vanaf het hek van het schoolplein, regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school.