Het eind van het schooljaar nadert nu echt. Sterker nog Midden heeft de deuren al gesloten. Maar jij bent misschien nog wel aan het terugblikken met de klas, mooie activiteiten aan het doen om herinneringen op te halen. En ergens komt het moment voor de overdracht in beeld. Hoe zorg jij voor een naadloze overgang? Wat draag je over aan je collega?
Aardigheden en eigenaardigheden
Gedurende het schooljaar heb je een band opgebouwd met je leerlingen. Met de een meer dan met de ander vermoed ik. Je hebt de individuele behoeften van kinderen leren kennen; je hebt hun aardigheden en eigenaardigheden ontdekt. En nu is het tijd om de fakkel door te geven.
Sterke punten en interesses
Heerlijk als je als leerkracht al weet wat de sterke punten van een leerling is, over welke unieke talenten en interesses de leerling beschikt. Door deze informatie over te dragen, kan de volgende leerkracht kansen bieden voor verdere groei en ontwikkeling. Misschien is er een leerling die gepassioneerd is door kunst, een ander die uitblinkt in wiskunde of een derde die een talent heeft voor leiderschap. Door deze informatie te delen, kan de nieuwe leerkracht gepersonaliseerde uitdagingen en verrijkende activiteiten aanbieden, waardoor de leerling gemotiveerd en betrokken blijft.
Leerresultaten en voortgang
Dit is een open deur natuurlijk. Om de voortgang van elke leerling te waarborgen, is het van cruciaal belang om informatie over leerresultaten en voortgang over te dragen. Wat heeft de leerling al geleerd? Welke specifieke doelen zijn bereikt en welke doelen moeten nog worden nagestreefd? Het delen van deze informatie zorgt ervoor dat de volgende leerkracht gericht kan blijven werken aan de individuele leerbehoeften van de leerling en kan inspelen op eventuele hiaten in kennis of vaardigheden.
Pedagogische aanpak:
Elke leerkracht heeft een unieke pedagogische aanpak en stijl. Het is waardevol om deze informatie over te dragen aan de volgende leerkracht, zodat de continuïteit in het onderwijsproces behouden blijft. Welke methoden en strategieën hebben goed gewerkt met bepaalde leerlingen? Welke benaderingen hebben positieve resultaten opgeleverd? Door deze informatie te delen, kan de volgende leerkracht voortbouwen op succesvolle benaderingen en de leerervaring van de leerlingen verrijken.
Sommige leerlingen hebben speciale behoeften die extra aandacht en ondersteuning vereisen. Het is van essentieel belang om informatie over deze behoeften en eventuele individuele ondersteuningsplannen zorgvuldig over te dragen aan de volgende leerkracht. Dit stelt hen in staat om de juiste aanpassingen en ondersteuning te bieden, waardoor de leerling optimaal kan profiteren van het onderwijs.
Erbij horen
Hoe zit het met de onderlinge verhoudingen in deze klas. Bespreek m.b.v. je getekende sociogram. Zijn er sterke relaties en vriendschappen, zijn er uitdagingen op sociaal of emotioneel gebied. Wat voor groep is het? Waar is er het afgelopen jaar aan gewerkt? Voor de leerkrachten die werken met Klasse(n)Pad is dat heel mooi te doen door een foto te maken van de poster die gedurende het jaar is ingevuld, en die foto met de leerkracht te bespreken. Wat is het verhaal van de groep? Wat is hun sterke kant, wat is hun valkuil? Aan welke thema’s zijn al gewerkt en waar vliegen ze soms nog uit de bocht en kun je volgend jaar extra aandacht aan besteden. Ik geloof dat dit de manier is om een groep te helpen groeien en kan de volgende leerkracht een positieve en ondersteunende omgeving creëren die de sociaal-emotionele groei van de leerling bevordert.
Checklist Groepsklimaat
Een ander hulpmiddel is de checklist groepsklimaat. Vertel aan de hand van deze punten de sterktes en zwaktes van de groep. Je vindt de checklist hier https://klassenkracht.nl/downloads/
Loop de punten langs. Haal de sterktes op! En ik kan me heel goed voorstellen dat als jij je als leerkracht al verdiept hebt in deze klas, je dat straks weer kunt gebruiken in de kennismaking. Hoe zou het zijn om een ppt te maken waarin je over elk kind al iets positiefs weet te zeggen; een kwaliteit, een talent, een hobby, een sport etc. Ik denk dat dat meteen iets doet met een klas. En vergeet daarbij ook niet iets over jezelf te laten zien. Kinderen willen jou straks ook leren kennen.
En stel nu dat je collega allemaal negatieve dingen opnoemt over jouw toekomstige groep, stel vragen.
- Wat kan deze leerling goed,
- Wat is een hobby van deze leerling,
- Wat kan ik deze leerling echt laten doen etc.
Dus als het niet positief komt, vraag er gewoon naar!
Ik wens je een mooi overdrachtsgesprek!
Met verschillige groet,
Jelly.