Specialist 'Nicole'
.Over Nicole
Ik ben Nicole (1972), geboren, getogen en nog steeds woonachtig in het prachtige Land van Maas en Waal. Het is inmiddels al heel wat jaren geleden dat ik aan mijn werkende leven begon, als leerkracht in het basisonderwijs. Met ontzettend veel plezier stond ik jaren voor de klas. In die tijd ontwikkelde ik een visie op het basisonderwijs en zag ik dat kinderen zich het beste ontwikkelen binnen een veilig leerklimaat. Dat, in combinatie met een constante honger naar (zelf)ontwikkeling zorgde ervoor dat ik doorgroeide in de rol van Intern Begeleider.
Verschillende jaren aan opleidingen, trainingen en praktijkervaring verder kan ik mijzelf inmiddels coach, trainer én intern begeleider noemen.
Om daar zo breed mogelijk invulling aan te geven en een veilig leerklimaat te ontwikkelen voor zoveel mogelijk kinderen begon ik in 2017 mijn eigen bedrijf. Vanuit dit bedrijf coach en begeleid ik leerkrachten en scholen bij vraagstukken op groepsdynamisch niveau. Ik ga hierbij altijd op zoek naar de kernwaarden- en kwaliteiten.
In mijn vrije tijd ben ik vaak buiten te vinden; lekker uitwaaien op de dijk of naar het bos. Ook thuis met een spannend boek kom ik heerlijk tot rust. Steden zijn prachtig om te bezoeken; lekker eten en genieten van een wijntje.
Mijn moment van rust vind ik tijdens mijn wekelijkse pilatesles én wanneer ik in de winter op de ski’s kan staan. Dan vergeet ik werkelijk alles en geniet ik volop van de stilte in de bergen.
Mijn verhaal
‘Mensen, we doen hier iets niet goed! Dit gaat de verkeerde kant op! We richten ons teveel op de resultaten en vergeten daarbij dat kinderen zich vooral fijn moeten voelen op school. Pas dan komen ze tot leren!’
Ik hoor het mezelf nog zeggen tijdens een MT-vergadering op de basisschool waar ik destijds werkte. Jarenlang waren er weinig problemen met groepen binnen de school, maar sinds twee jaar liep het in sommige groepen compleet uit de hand. Met als gevolg: gestreste leerkrachten, kinderen die zich niet veilig voelden op school én boze ouders. Er werd externe hulp ingeschakeld; even ‘iemand’ die met een interventie voor een aantal weken de groep in kwam en daarna weer vertrok. Het gevolg; een paar weken ging het goed en daarna begon de ellende weer. Dit moest toch anders kunnen? Was het niet belangrijker om de leerkracht de handvatten te kunnen geven om dit probleem aan te pakken? Maar… hoé dan?!
Via een tip had ik het boek Klasse(n)Kracht®; met RESPECT voor de klas gekocht. Ik weet nog dat ik het op donderdagavond in huis had en zaterdag aan het einde van de middag uithad. Dít was het! Dit was wat ik zocht! Wat een prachtige aanvulling op de kennis die ik had opgedaan binnen de Master SEN begeleiden (coachen) en innoveren op basis van Human Dynamics.
Na een workshop gevolgd te hebben bij Jelly, is mijn Klasse(n)Kracht®-droom gaan groeien;
van zelf aan de slag binnen de stichting om leerkrachten te coachen met de RESPECT-aanpak naar een eigen bedrijf Nicole Megens Onderwijscoaching. Voor Klasse(n)Kracht® begeleid ik leerkrachten en scholen met dynamische groepen en geef ik de basistraining bij verschillende stichtingen.
Mijn visie
Een leerkracht heeft er niks aan om van een externe de kunst af te moeten kijken en vervolgens het ‘kunstje’ zelf maar in de praktijk te moeten brengen. Kinderen en leerkrachten zijn één groep, één systeem. Ze moeten het sámen doen; sámen de stip op de horizon zetten en daar naartoe werken. Elke leerkracht wil graag het beste uit alle kinderen halen, een fijne sfeer in de groep creëren waarin geleerd wordt, maar waar ook plezier is. En als dat even niet dreigt te lukken, is het fijn wanneer er een coach ‘naast’ je staat die de leerkracht de passende handvatten geeft en zorgt de leerkracht zich niet naar school hoeft te slepen, omdat zij weer een nacht wakker heeft gelegen.
Ik ben van het contact en de verbinding; ga dus sámen het proces aan om het tot een succes te maken.