Dit had ik graag eerder willen weten over groepsvorming!

28/04/2020
Online Cursus: Stapsgewijs naar een fijne sfeer in je klas

Wie bepaalt de norm in jouw klas?

Leer hoe je het groepsvormingsproces op een diepere laag kunt begeleiden.

Soms heb je een groep waar van alles gebeurt en waar je geen grip op hebt. Kinderen reageren voortdurend op elkaar, bemoeien zich overal mee of laten dominant gedrag zien. Misschien heb je wel het gevoel dat je op de markt staat. Of zoals een leerkracht eens zei: “Ik heb een groep 7 met 29 kinderen. Stil werken lukt precies 10 minuten. Ik hou dit niet vol”.

Groepsdynamiek gebeurt. Het is een samenspel van factoren met als leidend motief: Ik wil erbij horen. Daar heb je als leerkracht niet altijd vat op. Maar je kunt er wel wat aan doen.

Groepsvorming begint met het neerzetten van een goede basis. Als je weet wat jouw rol is op welk moment, wordt groepsdynamica voorspelbaar.

Stel het gaat helemaal mis… En dat gebeurt soms. Dan gebeuren er dingen waardoor je vooral achter de feiten aanloopt ipv dat jij de regie voert. Weet dat je elke dag opnieuw kunt beginnen met je groep. Ik heb in de afgelopen 20 jaar honderden leerkrachten met ‘moeilijke’ of ‘dynamische’ groepen begeleid en mijn ervaring is dat wanneer alle partijen er voor gaan, je binnen 6 weken een andere groep voor je hebt. Het resultaat: veel meer rust in de groep.

Gedrag is een vak en je kunt het gewoon leren. Wacht vooral niet te lang. Of je nu start met een nieuwe groep of worstelt met een pittige groep of last hebt van gedrag, je kunt hier regie op voeren.

Of zoals Maaike het verwoordt:

De positiviteit is terug in de groep. Ik heb echt geleerd om de  puntjes op de i te zetten qua regie voeren, en op een vriendelijke, consequente manier. De sfeer in de klas is met sprongen vooruitgegaan.  

Als je voelt dit wil ik dan is deze online training voor jou:

Z

Ik deel alle stappen met je om de basis voor een succesvolle groep neer te zetten.

Z

Ik laat je precies zien welke stappen jij kunt zetten om samen met jouw groep het fijn te hebben met elkaar.

Z

Dit doe ik aan de hand van concreet materiaal zodat je niet alleen maar woorden hoort maar ook beelden.

Z

Waar jij nodig bent als begeleider van dit proces. Jij bent namelijk nodig, heel hard nodig, maar op een andere manier dan dat je gewend bent.

Z

Hoe je op een eenvoudige manier de groep aan het werk zet om hun eigen fijne sfeer met elkaar te bouwen. 

  • Rust en een positieve sfeer in je klas zodat er optimaal geleerd kan worden.
  • Meer plezier in je werk
  • Concrete tips en voorbeelden hoe regie te voeren op het groepsvormingsproces
  • Grenzen stellen en bewaken op een vriendelijke en duidelijke manier
  • Kinderen leren om op een goede manier ruzies met elkaar op te lossen 
  • Kinderen medeverantwoordelijk leren zijn voor de sfeer in de klas
  • 24/7 toegankelijk vanuit je eigen luie stoel
  • Waar, wanneer en zo vaak jij wilt

De investering voor de online training is:

€ 247,-

klassenkracht-jelly-bijlsma-online-basis-training

Hou je van concrete tools zodat je houvast hebt om samen met de kinderen een goed fundament neer te zetten? En geloof jij ook dat de kracht van een veilig leer en leefklimaat zit in het samen met de kinderen een plan maken, waarbij jij de regie hebt?

Dan is deze online training helemaal geschikt voor jou. 

Of zoals Petra het zo mooie verwoord:

Jouw uitleg is heel duidelijk en zorgt bij mij voor extra verdieping op de kennis die ik al had over deze onderwerpen. Ik begrijp nog beter het nut en het belang van de dingen die er toe doen voor een groep en zie nog duidelijker de samenhang. Het voordeel van de onlinelessen vind ik dat ik de lessen of delen daarvan terug kan kijken en luisteren wanneer ik maar wil. Heel prettig!

Wil jij:

Z

Ontdekken hoe je veel meer vanuit ontspanning de klas kunt begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan.

Z

Leiding kunnen geven aan soms heftige groepsdynamische processen en kinderen leren omgaan met groepsdruk.

Z

Praktische tools in handen en daardoor houvast om samen met de klas een fundament te bouwen voor een fijne sfeer in de klas.

Z

Vandaag nog aan de slag met Klasse(n)Kracht?

Begin dan nu meteen met de online basistraining. Je kunt elke dag opnieuw beginnen met de groep en je kunt dus altijd een negatieve sfeer keren. Je hoeft niet zoals sommigen beweren “effe een jaar door te bikkelen”.

De online leeromgeving is heel duidelijk! Fijn om thuis in alle rust dingen terug te kijken of op te zoeken en vooral lekker praktisch toepasbaar. Ik ben er echt een betere leerkracht door geworden. 

Wat zou jij voor een groep kunnen betekenen als je beter weet waar je op kunt letten? En hoe zou jij het verschil kunnen maken voor een groep of een leerling wanneer jij over de vaardigheden beschikt om thema’s aan de orde te stellen en de groep begeleid naar de volgende fase?

Wat cursisten zeggen over deze training

Het grote verschil zit hem erin dat ik enorme behoefte had aan tools. Ik kan nog zoveel theorieën lezen en ook nog begrijpen, maar dan……..

Klasse(n)Kracht® geeft me concrete tools en daardoor houvast om een echt fundament op te bouwen”.

– Inez, leerkracht  groep 5 –

 

Jelly vind ik gewoon de beste op haar vakgebied! Ze is een expert op het gebied van dynamische groepen en groepsdynamiek. Jelly kijkt naar de klas als geheel en werkt inclusief; elk kind hoort erbij in de klas. Haar expertise is groot, evenals haar passie voor wat ze doet. Jelly combineert passie met kunde en heeft een antwoord voor elke uitdaging waar je tegenop kunt lopen in een pittige groep. Ik raad haar boek, trainingen (online en ‘live’) en haar opleiding ten zeerste aan.

Dank je wel, Jelly, voor je inspiratie, je zet mij ‘aan’ om keihard te werken om in Nederland veilige klassen te creëren”.

– Andrea Reijersen van Buuren  coach en trainer bij Schoolgeluk – Coaching & Training –

 

Ik vond de online training een erg fijne training om te doen. Makkelijk toegankelijk en fijn dat ik het gewoon vanuit huis kon doen. Door de online training ben ik me bewuster geworden waar een groep staat en hoe ik de groep het beste verder kan helpen in hun groepsontwikkeling.

Het samen doen en het betrekken van de gymleerkracht bij de groepsvorming en de verschillende fases waar de groep door heen gaat, vond ik erg interessant”.

– Berry, leerkracht  –

 

“Ik had gewild dat ik deze training vorig jaar had gedaan, het had me enorm geholpen met de groep die ik toen had”.
– Petra, leerkracht –

“De opleiding Klasse(n)kracht geeft mij inspiratie en waardevolle tools om mij zowel als coach en als mens verder te ontwikkelen. Jelly creëert een prachtige balans tussen theorie en de praktijk.  Vooral het ‘zien’ van elkaar en het kunnen ‘zijn’ in de groep met al onze dynamieken en het daarbij leren van elkaar, vind ik een prachtige ervaring. Jelly stelt zich daarbij open, nieuwsgierig en onderzoekend op. Tevens reflecteert ze op haar eigen handelen tijdens de training en dat vind ik heel prettig. Het geeft mij het gevoel dat we met elkaar groeien.  Dank je wel Jelly! 
– Manon, Rots en Water trainer –

“De training van Jelly heeft mij erg geholpen met mijn persoonlijke ontwikkeling. Haar training bestond uit persoonlijk contact door middel van gesprekken en daarnaast een online training. De online training is binnen een aantal uurtjes uit te kijken. Na de instructiefilmpjes had ik het gevoel dat ik in een snel vaart de essentie van het lesgeven te pakken had. Met daarbij de taken van de leerkracht met behulp hoe je die taken het best kunt uitvoeren”.
– Melanie –

“Ik snap nu nu veel beter wat er in een groep kan gebeuren en ook heb ik meer concrete tools bij wat ik daar als leerkracht mee kan.

Het is minder alleen maar een onderbuikgevoel (ook bij fijne groepen)”.
– Jacqueline, groep 6 –

Na deze training:

Z

Weet je hoe je SAMEN met jouw klas kunt werken aan een fijne sfeer. Hoe jij de kaders neerzet en de kinderen de rest.

Z

Schrik je niet meer van ruzies of dominant gedrag van kinderen omdat je de tools in handen hebt hoe hier mee om te gaan.

Z

Ontdek je wat jouw rol is bij de verschillende groepsvormingsfasen en hoe jij m.b.v. de RESPECT-aanpak hier regie op voert.

Z

Snap je beter hoe groepsdruk werkt, en kun je hier samen met jouw klas regie op voeren.

Z

Maak je kennis met het 'onderwaterprogramma' van een groep en leer jij hoe je hier als leerkracht mee kunt werken.

Z

Heb je praktische tools in handen en daarmee houvast om een echt fundament met je klas te bouwen.

Bepaal jij de norm in jouw klas?

Leer hoe je van een klas een TOP groep maakt. 

Twijfel je nog? Hier is nog 1 mooie reactie dan:

De training is zeer toegankelijk, lekker gewoon, niet te zweverig of te theoretisch. Super praktisch toepasbaar en toch degelijk en helder onderbouwd.

Het bewust regie voeren vind ik ook een waardevolle eye-opener. Soms ben je al best tevreden als je alle bouwstenen hebt verzonnen met de klas en verwacht je daarna dat het verder wel vanzelf zal gaan.  

In jouw training krijg ik zulke concrete handvatten en tools, dat ik energie krijg om er ook echt mee aan de slag te gaan.

Dusssss ja, ik ben super enthousiast over de online training!!!

De vele praktijkvoorbeelden en pakkende filmpjes zorgen er ook voor dat de info vast haakt aan al aanwezige kennis en ervaring en dat ik serieus steeds zin had om weer verder te “studeren”.

Trouwens, heel veel in jouw aanpak is bij uitstek geschikt voor beelddenkers, juist omdat je zoveel visualiseert. Natuurlijk gaat dat over gedrag, maar op dezelfde manier kan ik het ombouwen naar cognitieve vakken en lastige leerstof. Dus het daagt ook nog eens uit;-) en sluit aan bij mijn andere passie: het anders lerende kind, de prachtige, dromerige, creatieve dwarrel die niet in ons onderwijssysteem lijkt te passen, maar zoveel te bieden heeft…

– Marianne Dubois (leerkracht) –

Deze scholen doen o.a. al mee

basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool