Rust in je klas

28/04/2020
Stap voor stap een fijne sfeer

Geen stress meer voor de klas

Leer hoe je het groepsvormingsproces op een diepere laag kunt begeleiden.

“Ik ben leeg aan het eind van de dag. Ik heb geen energie meer”.

“Ik ben zo gefrustreerd aan het eind van de dag dat ik het afreageer op mijn eigen kinderen, die zijn wel de laatsten die er iets aan kunnen doen”. 

“Ik voel me soms net een politie agent die de hele tijd maar alles in de gaten loopt te houden”.

Regelmatig krijg ik mailtjes van leerkrachten met vragen over hun groep. Het gaat altijd over ‘gedoe’. In sommige klassen reageren leerlingen sterk op elkaar (ik heb het gevoel alsof ik op de markt sta), anderen bemoeien zich overal mee, haantjesgedrag (apenheul is er niks bij), meidenvenijn en ga zo maar door.

Het kost bakken met energie en vooral: het gaat ten koste van de leertijd. En dat geeft vervolgens weer stress omdat je het gevoel hebt dat dat een negatieve invloed heeft op de resultaten. Als je niet oppast zit je klem in een vicieuze cirkel.

Wil je graag rust in je klas? Vind je een goede sfeer belangrijk en wil je steeds beter worden in je vak?  Dan is de online basistraining Klasse(n)Kracht zeker iets voor jou!

Onze online basistraining heeft al veel leerkrachten geholpen om een betere leeromgeving te creëren. Hier is wat een van onze deelnemers te zeggen had:

“De online basistraining Klasse(n)Kracht heeft me geholpen om meer regie te voeren op het groepsvormingsproces in mijn klas. Ik heb geleerd hoe ik grenzen kan stellen en bewaken op een vriendelijke en duidelijke manier, en hoe ik kinderen kan leren om op een goede manier ruzies met elkaar op te lossen. Ik raad deze training ten zeerste aan aan alle leerkrachten die een sociaal veilige en krachtige leeromgeving willen creëren in hun klas.”

Wil je het liefst vandaag nog aan de slag?

Wat je krijgt is:

Z

Ik deel alle stappen met je om de basis voor een succesvolle groep neer te zetten.

Z

Ik laat je precies zien welke stappen jij kunt zetten om samen met jouw groep het fijn te hebben met elkaar.

Z

Dit doe ik aan de hand van concreet materiaal zodat je niet alleen maar woorden hoort maar ook beelden ziet.

Z

Waar jij nodig bent als begeleider van dit proces. Jij bent namelijk nodig, heel hard nodig, maar op een andere manier dan dat je gewend bent.

Z

Hoe je op een eenvoudige manier de groep aan het werk zet om hun eigen fijne sfeer met elkaar te bouwen.

Wat cursisten zeggen over deze training:

Concrete tools

“Ik snap nu nu veel beter wat er in een groep kan gebeuren en ook heb ik meer concrete tools bij wat ik daar als leerkracht mee kan.

Het is minder alleen maar een onderbuikgevoel (ook bij fijne groepen)”.

– Jacqueline, groep 6 –

Essentie van het lesgeven

“De training van Jelly heeft mij erg geholpen met mijn persoonlijke ontwikkeling. Haar training bestond uit persoonlijk contact door middel van gesprekken en daarnaast een online training. De online training is binnen een aantal uurtjes uit te kijken. Na de instructiefilmpjes had ik het gevoel dat ik in een snel vaart de essentie van het lesgeven te pakken had. Met daarbij de taken van de leerkracht met behulp hoe je die taken het best kunt uitvoeren”.

– Melanie –

Enorm geholpen met die groep

“Ik had gewild dat ik deze training vorig jaar had gedaan, het had me enorm geholpen met de groep die ik toen had”.

– Petra, leerkracht –

Het Resultaat dat je mag verwachten is:

  • Een rustige en een positieve sfeer in je klas zodat er optimaal geleerd kan worden met als gevolg dat je weer plezier krijgt in je werk
  • Concrete tips en voorbeelden hoe regie te voeren op het groepsvormingsproces
  • Je leert grenzen te  stellen en bewaken op een vriendelijke en duidelijke manier
  • Je weet hoe je kinderen leert om op een goede manier ruzies met elkaar op te lossen
  • Je weet hoe je kinderen medeverantwoordelijk laat zijn voor de sfeer in de klas
  • 24/7 toegankelijk vanuit je eigen luie stoel
  • Bonus: Stel je vraag in de gratis Q&A op  30/05

De investering voor de online training is:

€ 247,-   

klassenkracht-jelly-bijlsma-online-basis-training
Hou je van concrete tools zodat je houvast hebt om samen met de kinderen een goed fundament neer te zetten? En geloof jij ook dat de kracht van een veilig leer en leefklimaat zit in het samen met de kinderen een plan maken, waarbij jij de regie hebt?

Dan is deze online training helemaal geschikt voor jou.

Of zoals Petra het zo mooie verwoord:

Jouw uitleg is heel duidelijk en zorgt bij mij voor extra verdieping op de kennis die ik al had over deze onderwerpen. Ik begrijp nog beter het nut en het belang van de dingen die er toe doen voor een groep en zie nog duidelijker de samenhang. Het voordeel van de onlinelessen vind ik dat ik de lessen of delen daarvan terug kan kijken en luisteren wanneer ik maar wil. Heel prettig!

Wil jij:

Z

Ontdekken hoe je veel meer vanuit ontspanning de klas kunt begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan.

Z

Leiding kunnen geven aan soms heftige groepsdynamische processen en kinderen leren omgaan met groepsdruk.

Z

Praktische tools in handen en daardoor houvast om samen met de klas een fundament te bouwen voor een fijne sfeer in de klas.

Z

Vandaag nog aan de slag met Klasse(n)Kracht?

Begin dan nu meteen met de online basistraining. Je kunt elke dag opnieuw beginnen met de groep en je kunt dus altijd een negatieve sfeer keren. Je hoeft niet zoals sommigen beweren “effe een jaar door te bikkelen”.

De online leeromgeving is heel duidelijk! Fijn om thuis in alle rust dingen terug te kijken of op te zoeken en vooral lekker praktisch toepasbaar. Ik ben er echt een betere leerkracht door geworden. 

Wat zou jij voor een groep kunnen betekenen als je beter weet waar je op kunt letten? En hoe zou jij het verschil kunnen maken voor een groep of een leerling wanneer jij over de vaardigheden beschikt om thema’s aan de orde te stellen en de groep begeleid naar de volgende fase?

Nog wat reacties van cursisten:

Bewuster waar een groep voor staat

Ik vond de online training een erg fijne training om te doen. Door de online training ben ik me bewuster geworden waar een groep staat en hoe ik de groep het beste verder kan helpen in hun groeps-ontwikkeling.

Het samen doen en het betrekken van de gymleerkracht bij de groepsvorming en de verschillende fases waar de groep door heen gaat, vond ik erg interessant”.

– Berry, leerkracht  –

 

Een betere sfeer opgebouwd

Ow, wat een verschil maakt Klasse(n)Kracht! Eerst was het een dolle boel in mijn klas. Als ik er even niet was – geschreeuw, rennen, je kent het wel. Dankzij de aanpak van Klasse(n)Kracht hebben we samen een betere sfeer opgebouwd. Iedereen voelt zich meer verantwoordelijk en dat is echt te merken. Ik doe lekker mee met de kids en we hebben samen al zoveel bereikt. Echt, Klasse(n)Kracht is een topper voor elke leraar die een beetje orde in de chaos wil! Het werkt als een tierelier” Juf Amber groep 7.

– Amber, leerkracht –

Concrete tools

“Het grote verschil zit hem erin dat ik enorme behoefte had aan tools. Ik kan nog zoveel theorieën lezen en ook nog begrijpen, maar dan……..

Klasse(n)Kracht® geeft me concrete tools en daardoor houvast om een echt fundament op te bouwen”.

– Inez, leerkracht  groep 5 –

Na deze training:

Z

Weet je hoe je SAMEN met jouw klas kunt werken aan een fijne sfeer. Hoe jij de kaders neerzet en de kinderen de rest.

Z

Schrik je niet meer van ruzies of dominant gedrag van kinderen omdat je de tools in handen hebt hoe hier mee om te gaan.

Z

Ontdek je wat jouw rol is bij de verschillende groepsvormingsfasen en hoe jij m.b.v. de RESPECT-aanpak hier regie op voert.

Z

Snap je beter hoe groepsdruk werkt, en kun je hier samen met jouw klas regie op voeren.

Z

Maak je kennis met het 'onderwaterprogramma' van een groep en leer jij hoe je hier als leerkracht mee kunt werken.

Z

Heb je praktische tools in handen en daarmee houvast om een echt fundament met je klas te bouwen.

Bepaal jij de norm in jouw klas?

Leer hoe je van een klas een TOP groep maakt. 

Twijfel je nog? Hier is nog 2 mooie reacties dan:

Expert op groepsdynamiek

“Jelly vind ik gewoon de beste op haar vakgebied! Ze is een expert op het gebied van dynamische groepen en groepsdynamiek. Jelly kijkt naar de klas als geheel en werkt inclusief; elk kind hoort erbij in de klas. Haar expertise is groot, evenals haar passie voor wat ze doet. Jelly combineert passie met kunde en heeft een antwoord voor elke uitdaging waar je tegenop kunt lopen in een pittige groep. Ik raad haar boek, trainingen (online en ‘live’) en haar opleiding ten zeerste aan.

Dank je wel, Jelly, voor je inspiratie, je zet mij ‘aan’ om keihard te werken om in Nederland veilige klassen te creëren”.

– Andrea Reijersen van Buuren  coach en trainer bij Schoolgeluk – Coaching & Training –

Bewust regie voeren

De training is zeer toegankelijk, lekker gewoon, niet te zweverig of te theoretisch. Super praktisch toepasbaar en toch degelijk en helder onderbouwd.

Het bewust regie voeren vind ik ook een waardevolle eye-opener. Soms ben je al best tevreden als je alle bouwstenen hebt verzonnen met de klas en verwacht je daarna dat het verder wel vanzelf zal gaan.

In jouw training krijg ik zulke concrete handvatten en tools, dat ik energie krijg om er ook echt mee aan de slag te gaan.

Dusssss ja, ik ben super enthousiast over de online training!!!

De vele praktijkvoorbeelden en pakkende filmpjes zorgen er ook voor dat de info ‘vasthaakt’ aan al aanwezige kennis en ervaring en dat ik serieus steeds zin had om weer verder te “studeren”.

Trouwens, heel veel in jouw aanpak is bij uitstek geschikt voor beelddenkers, juist omdat je zoveel visualiseert. Natuurlijk gaat dat over gedrag, maar op dezelfde manier kan ik het ombouwen naar cognitieve vakken en lastige leerstof. Dus het daagt ook nog eens uit;-) en sluit aan bij mijn andere passie: het anders lerende kind, de prachtige, dromerige, creatieve dwarrel die niet in ons onderwijssysteem lijkt te passen, maar zoveel te bieden heeft…

– Marianne Dubois (leerkracht) –

Deze scholen doen o.a. al mee

basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
basisschool logo
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool
logo basisschool

En nog een paar reacties:

Een eye-opener

“Ik vond de filmpjes in de online omgeving sowieso echt een eye-opener en zo helpend.”

– Marije, leerkracht –

Meer rust, minder gedoe

Ik volg de Online Basistraining van Klasse(n)Kracht. Dat heeft ervoor gezorgd dat er meer rust en minder gedoe binnen onze turbulente groep gekomen is. En ik ben nog niet eens klaar. 🙂

– Debby Huismann –

FAQ 

Wanneer kan ik starten met de online training?

Nadat je de training hebt gekocht, ontvang je je inlogcodes via de mail en kun je direct starten.

Voor wie is de online training bestemd?

De online training is bedoeld voor leerkrachten in het primair onderwijs.

Is de online training ook geschikt voor kleuters of groep 3?

Jazeker en dan vooral de online basistraining. Met name het onderdeel Welkom en Regie voeren op Regels, Routines en Rituelen en hoe conflicten te begeleiden, zijn heel belangrijk voor het jonge kind. Je vindt in de training uitgewerkte voorbeelden  voor kleuters.

Uit hoeveel modules bestaat de online training?

De training bestaat uit 5 modules.

Hoelang duurt de training?
De inhoud van de training kun je vergelijken met een tweedaagse live training.
Afhankelijk van hoe uitgebreid je de vragen e.d. beantwoord moet je in totaal rekenen op 10 – 16 uur.
Hoeveel tijd ben ik kwijt om de online training te volgen?

De training duurt in totaal zo’n 10 – 16 uur. Het voordeel van de online Basistraining Klasse(n)Kracht is dat je het geheel in eigen tempo kunt volgen. Ik heb een planningsdocument in de online academie toegevoegd zodat je dat voor jezelf kunt invullen.

Stel je hebt 20 minuten per week om hier mee aan de slag te gaan…dan maak je op basis van die tijdsplanning jouw planning. En je kunt er altijd naar terug. Dus je kunt ook zeggen ik wil weten hoe ik bij de start van het nieuwe schooljaar een goede basis kan neerzetten…dan start je bij module 3 en laat je de praktijk en de training samen opgaan.

Wat leer ik van de online training?

Met de (online) Basistraining Klasse(n)Kracht zet je samen met je groep de basis neer, een bedding van waaruit je verder bouwt. Dit gaat vooral over de eerste letter van de RESPECT-aanpak, de R van Regie voeren op Regels, Routines en Rituelen en richt zich op het creëren een sociaal veilig en krachtig leer en leefklimaat in de klas. Samen met de klas denk je na over wat voor groep ze willen zijn met elkaar, van daaruit maak je met elkaar een missie, formulier je bouwstenen, maak je het concreet waarneembare gedrag zichtbaar m.b.v. foto’s en voer je regie op gedrag m.b.v. T-kaarten.

Je duikt in het onderdeel Grenzen en Begrenzen. Cruciaal bij het creëren van een veilige leeromgeving. Enerzijds gaat dit over jouw rol als leerkracht in relatie tot begrenzen en anderzijds gaat het om de vraag: hoe leer ik het de kinderen.

Door heel gericht je rol te pakken als leerkracht en regie te voeren op de verschillende fasen waar de groep doorheen gaat, ga je merken dat je op een ontspannen manier samen met de leerlingen werkt aan een veilige en fijne sfeer. Sleutelwoorden zijn contact en verbinding.

Wat moet ik me voorstellen bij zo’n online basistraining?

Als je op deze link klikt dan krijg je een indruk hoe de training eruitziet.

Https://vimeo.com/718657338/85d91f7f1d