Gedrag is een vak! En kun je dus leren!

Kinderen willen het allerliefste onderdeel zijn van de fijnste groep van de klas!

 

Wat is dat toch dat we denken dat kinderen het maar  gewoon moeten kunnen?

Terwijl veel volwassenen in teams ook regelmatig laten zien dat ze er niet zo veel van bakken met elkaar. Stop met te denken dat het aan jou ligt of aan de kinderen of aan de ouders of aan het weer of aan weet ik veel wat.

Gedrag is een vak!

Gedrag is een vak. Daar zijn hele studies over. Groepsdynamica is ook een vak. En echt, kinderen willen niets liever dan het fijn hebben met elkaar, ze weten soms alleen niet hoe dat moet! Net als hun juf of meester.

En laat dat nu precies mijn missie zijn! Er voor zorgen dat leerkrachten de kennis en de tools in handen krijgen om het beste uit zichzelf en uit de groep te halen. Dat er rust is wanneer dat nodig is maar ook plezier gemaakt wordt met elkaar. Waar kneiterhard gewerkt wordt en tijd overblijft om ook andere dingen te doen. Dat jij het verschil kunt zijn voor iedereen. Ook de kinderen waarbij het allemaal niet vanzelf gaat. En daarom heb ik iets heel gaafs bedacht!

klassenkracht-online-basis-training-jelly-bijlmsa (1)

Herken je deze situaties?

“Ik heb een groep 6 en echt, ze bemoeien zich overal mee. Het maakt niet uit waar het over gaat. De groep staat al jaren bekend als ‘moeilijk’. Kinderen voelen dit ook. Sommige kinderen zeggen het ook en hebben het vertrouwen niet meer dat het zal veranderen.”

“Ik heb een groep 4 en ik weet niet wat ik meemaak. Ze slaan er gewoon op los als er iets aan de hand is of als iets ze niet zint. Het is bijna orde van de dag.”

“Ik heb een groep 5 en ik heb een jongen die regelmatig betrokken is bij akkefietjes op het schoolplein, waar andere kinderen soms bang voor zijn, waarvan sommige ouders zeggen “Ik wil niet dat mijn kind bij hem in de klas komt.” De jongen die snel als ‘de schuldige’ wordt gezien, zelfs als hij die dag niet op school is. De jongen die in de klas de andere kinderen meekrijgt in lastig gedrag. De jongen die 15 keer negatief wordt gekozen bij het maken van een sociogram en maar 1 keer positief.”

“Ik heb niet zozeer een ‘moeilijke’ groep als wel een paar kinderen die ik niet echt lekker meekrijg in het geheel. Ze verpesten het daardoor voor de andere kinderen. Ik weet niet wat ik kan doen om dat te veranderen.”

“Ik hoor van ouders dat er van alles speelt in de groep, maar ik krijg m’n vinger er niet achter. Om eerlijk te zijn vind ik het een hartstikke leuke groep om mee te werken. Wat mis ik hier?”

Herkenbaar? Of heb jij nog een variatie hiervan?

Mijn ervaring

is dat heel veel leerkrachten worstelen met groepen of met gedrag in groepen. Daarin ben je absoluut niet alleen. We denken vaak dat dat wel zo is en dat helpt je niet om het om te buigen. 

Groepsdynamiek gebeurt. Het is een samenspel van heel veel factoren met als leidend motief: Hoe kan ik invloed uitoefenen en hoe hoor ik erbij. Daar heb je niet altijd grip op.

 

  • Je weet niet wat er in de hoofden van kinderen leeft. Hoe ze situaties interpreteren, hoe ze zich voelen over de dingen die gebeuren.
  • Je weet niet welke situaties stress geven en dus ook niet waarom er soms uitbarstingen zijn.
  • Je weet niet wat er tussen neus en lippen gezegd wordt en hoeveel kinderen uit angst ergens ja op zeggen terwijl ze dat helemaal niet willen.
klassenkracht-online-basis-training-gedrag
klassenkracht-OBT-combideal

Samen

Maar je kunt wel leren om dit soort processen te begeleiden. Groepsvorming begint met het neerzetten van een goede basis. SAMEN met de klas. SAMEN werkt! Hoe meer jij het commitment van de klas hebt, hoe makkelijker het voor jou wordt.

Echt waar. Ik heb honderden moeilijke groepen begeleid en ik heb nog nooit van een kind te horen gekregen dat hij of zij in de rottigste groep van de hele school wil zitten.

Alle kinderen willen het fijn hebben, willen erbij horen, willen gezien worden. Dit is waar het altijd om draait.

En jij bent daarin de sleutel. Jij bent de persoon die voor de klas het verschil kan maken

 

Vandaag nog aan de slag?

Een groep maakt een ontwikkeling door. Sommige groepen glijden er soepeltjes doorheen en sommige groepen stagneren. Je zou kunnen zeggen dat deze groepen met hun gedrag eigenlijk een vraag stellen. Maar het probleem is dat als een groep niet doet wat jij verwacht ga je twijfelen aan jezelf. En dat levert stress op en stress maakt dat we ons niet altijd van ons beste kant laten zien (#beentheredonethat). Recent verwoorde een leerkracht dat op een hele mooie manier:

Ik vond het heel lastig. Het is me namelijk altijd gelukt met groepen. En dan ineens merk je dat die manier niet werk. Ik begon echt te twijfelen aan mezelf. Dit kan ik toch? Dit is toch waar ik goed in ben? Dit is mijn kwaliteit, een dynamische groep begeleiden.

Bijzonder hè om je te realiseren dat jij als mens het verschil kunt zijn voor kinderen. Wat zou jij voor een groep kunnen betekenen als je beter weet waar je op kunt letten? En hoe zou jij het verschil kunnen maken voor een groep of een leerling wanneer jij over de vaardigheden beschikt om thema’s aan de orde te stellen en de groep kunt begeleiden naar de volgende fase?

Als je voelt DIT wil ik ook!

Dan is deze training voor jou!

Wat kun je verwachten?

Z

Ik deel alle stappen met je om de basis voor een succesvolle groep neer te zetten

Z

Ik laat je precies zien welke stappen jij kunt zetten om samen met jouw groep het fijn te hebben met elkaar

Z

Dit doe ik aan de hand van concreet materiaal zodat je niet alleen maar woorden hoort maar ook beelden ziet

Z

En vooral laat ik je zien hoe je de groep aan het werk zet om hun eigen fijne sfeer met elkaar te bouwen. Jij bent nodig, heel hard nodig, maar op een andere manier dan dat je gewend bent

Dus wil jij: 

9

ontdekken hoe je veel meer vanuit ontspanning de klas kunt begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan?

9

leren hoe je (bege)leiding kunt geven aan groepsdynamische processen en thema’s die daar spelen?

9

leren hoe jij de groep heel bewust kan laten voelen, ervaren, zien wat ze echt willen met elkaar?

9

ontdekken hoe je de groep echt eigenaar maakt van de groepsdynamiek en de sfeer in de klas?

klassenkracht-online-basis-training-jelly-bijlmsa-3

En het wordt een BUITENKANS!!!

Ik heb een hele bijzondere cocktail gemaakt, want:

[

…een life training heeft als nadeel dat je me maar 1 keer hoort

[

…alles wat je niet onthoudt kun je niet meer terughalen.

[

…een online training alleen mist het contact, de interactie

[

…soms de stok achter de deur

[

…en laat je soms met vragen zitten, maar hoe doe ik…

[

…en hoe doe ik…en wat bedoel je precies met…

[

…ik heb een groep die…

klassenkracht-online-basis-training-jelly-bijlmsa-4

Een bijzondere cocktail!

Je krijgt:

Z

Een Live – online training op 17 april met een groep gelijkgestemden

Z

Toegang tot de online leeromgeving zodat je de onderdelen, en nog veel meer dan dat, nog eens rustig op je gemak kan bekijken en beluisteren 

Z

En een Q&A op zaterdag 22 mei van 10.00 – 12.30 uur zodat als je het geleerde in de praktijk brengt je ook nog in de gelegenheid bent om verdiepingsvragen te kunnen stellen. 

Is dit gaaf of is dit gaaf?

Je kunt elke dag opnieuw beginnen met een groep. Ook halverwege het jaar? Ja absoluut ook halverwege het jaar. Ik heb inmiddels honderden leerkrachten met een ‘moeilijke’ groep begeleid en ik kan je vertellen dat het echt waar is. Een negatieve sfeer kun je keren. Je hoeft echt niet zoals sommige mensen beweren “effe een jaar door te bikkelen”.

Wat zou jij voor een groep kunnen betekenen als je beter weet waar je op kunt letten? En hoe zou jij het verschil kunnen maken voor een groep of een leerling wanneer jij over de vaardigheden beschikt om thema’s aan de orde te stellen en de groep begeleidt naar de volgende fase?

 

‘Dit heeft mijn kijk op leerkracht zijn wel ECHT veranderd’

“Dit heeft mijn kijk op leerkracht zijn wel ècht veranderd. Ik wil niet meer dat het iets van mij is waar ik ze in mee neem maar ik wil dat het iets van de groep wordt waar ze mij eigenlijk meer mee gaat nemen. Het heeft echt mijn ogen geopend. “

–  S. leerkracht groep 6 –

.

klassenkracht-online-basis-training-jelly-bijlmsa-6

SAMEN werkt!!

Praktisch:

  • Zaterdag 17 april van 10.00 – 16.00 uur
  • Online met ZOOM
  • Warme sokken en huispak mag
  • inclusief boek,
  • toegang online leeromgeving
  • Q&A op 22 mei