Toen ik deze kop las ging ik in mijn herinnering onmiddellijk terug naar een situatie zo’n 35 jaar geleden. Ik was denk ik twee jaar leerkracht. Viel in voor een zieke collega en kreeg het aan de stok met een meisje in die klas. Zij wilde niet meewerken. Ze verstoorde de les en ik kreeg haar niet mee. Er was duidelijk een ‘strijd om de macht’ gaande. En AUW wat voelde ik me machteloos. Ik voelde me echt heel naar en ik wist niet wat ik moest doen om haar in beweging te krijgen. Ken je dat gevoel? Ik werd echt kwaad. Ten einde raad ‘verzocht’ ik haar de klas te verlaten: “En nu eruit!!”

 

Pedagogische tact?

En wat denk je? Ze ging niet. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Help, wat nu!? En ik deed iets wat echt niet OK was. Ik pakte haar vast bij haar arm en met ‘dwingende’ hand (in gedachten sleurde ik haar) zette ik haar de klas uit. Niks pedagogische tact.  Wat nog erger was, waren mijn gedachten op dat moment. Haar linkerarm zat namelijk in het gips en ik dacht “ook al breek ik zo meteen je andere arm, eruit ga je…!”. Ik schrok me werkelijk kapot. Ik als volwassenen ‘tegen’ een meisje van 7. En ik schaamde me echt enorm. Ik verslapte onmiddellijk mijn greep.

Waar waren al mijn pedagogische opvattingen, meningen gebleven over hoe kinderen op te voeden en te begeleiden? Ik had heus wel een verantwoorde pedagogische visie. Maar die was ver te zoeken op het moment dat ik me ‘bedreigd’ voelde en mijn angstmechanisme het van mij overnam. En omdat ik me zo schaamde voor mijn eigen gedachten durfde ik er ook niet met mijn collega’s over te praten.

Machteloosheid of angst

Herken je dit? Dat je jezelf dingen hoort zeggen of dingen ziet doen waarvan je hoopt dat niemand van je collega’s het heeft gehoord of gezien.

Ondertussen weet ik dat het heel normaal is. Bijna iedereen kent dit soort momenten. Maar toen…ik voelde me echt heel verschrikkelijk en ik durfde dit zeker niet hardop te zeggen.Leerlingen die niet doen wat jij van ze vraagt, kunnen je triggeren. Dit maakt dat jij je (onbewust) bedreigd voelt.

Als er iets gebeurd waar je geen raad mee weet, kan je reptielenbrein het heel snel overnemen. Dit schakelt in een split second je vecht-/vlucht- of bevriezingsmechanisme in.

Als je jezelf niet herkent in ‘vechten’ kijk dan eens of je jezelf herkent in ‘vluchten’ of in ‘bevriezen’. Ik zie vaak leerkrachten niet reageren op grensoverschrijdend gedrag. En zij ‘kiezen’ dus een andere route.

Botsenden ijsbergen

Bij kinderen gebeurt hetzelfde. Die kunnen zich ook bedreigd voelen waardoor ook bij hen het vecht/vlucht bevriesmechanisme wordt geïnstalleerd. Het resultaat: twee botsende ijsbergen.

In een ontspannen sfeer, is het niet moeilijk om sensitief en responsief te zijn, maar juist als het spannend wordt dan verliezen we het overzicht en worden we in de situatie “gezogen”. Herkenbaar?

Hier hebben we het vaak niet over met elkaar. En dat terwijl dit zo’n   ontzettend belangrijk onderdeel is van ons vak. Dit is bij uitstek het vak waar jij als persoon ook helemaal meedoet. Het gebeurt in de klas, in het team, thuis bij onze kinderen, onze partner, op de weg etc.

 

Tools

Zoek je concrete tools? Wil je weten hoe je om kunt gaan met leerlingen die niet willen doen wat jij graag wilt? Op een vriendelijke en respectvollemanier?

(tromgeroffel….)  Ik heb  een online training voor je klaar staan. In deze training laat ik je zien hoe je dat doet. Ik geef je praktische tools in handen zodat je samen met de klas een fundament bouwt voor een fijne sfeer. Regie voeren op gedoe, ongewenst gedrag, conflicten en onderhuidse toestanden wordt ineens een stuk makkelijker.

 

Denk je dit is precies wat ik zoek Jelly, ik wil graag dieper inzoomen in het hoe en wat van de groepsdynamiek en het onderlinge gedoe, dan heb ik een super gaaf aanbod voor je. Het enige wat je hoeft te doen is HIER te klikken. 

klassenkracht-academie-jelly-bijlsma

De basistraining Klasse(n)Kracht® met RESPECT voor de klas kun je helemaal volgen, gewoon vanuit je luie stoel of bank.

Jij plant zelf de momenten in waarop je gaat leren om het vervolgens uit te proberen in de praktijk. Je kunt het materiaal zo vaak bekijken of beluisteren als jij wilt. 

Als je denkt: dat is gaaf. Almere vond ik altijd al een beetje te ver weg en nu met al dat Corona gedoe zoek ik de groepen niet op, dan kan ik je vertellen dat Klasse(n)Kracht® gewoon bij je thuis komt.

 

klassenkracht-academie-jelly-bijlsma

Hoe is dat… zit ik gewoon virtueel bij jou op de bank??? Kopje koffie erbij. In jouw tempo en tijd. Wil je bepaalde stukken 4 keer terug kijken of luisteren, dat kan allemaal. 

En als je dit nu besluit dan heb je de Bonus van september erbij. Omdat ik van het contact en de verbinding ben, kun je tijdens deze periode bij het kopen van de training gratis een online Q & A met mij plannen, zodat we samen met een groep collega leerkrachten aan de slag kunnen met de vragen die jij hebt.

 

Met een verschillige groet,

Jelly Bijlsma