Bij een intake vraag ik vaak aan leerkrachten: “Beschrijf eens wat voor type leerkracht jij bent? Wat zijn jouw sterke punten?” En het valt me op dat dit elke keer een lastige vraag is. Kun jij antwoord geven op deze vraag? Wat kenmerkt jou als leerkracht? Of als...
“Hoe leer ik een klas omgaan met verschillen? Ik heb te maken met een groep met twee uiterste polen. Een groepje hele extraverte leerlingen die heel snel denken en makkelijk aangeven wat voor hen belangrijk is. En een groepje hele stille, meer bedachtzame...
Afgelopen week volop contact gehad over groepsvorming en gedrag: een intake voor een traject TeamKracht, een intake voor een teamtraject Klasse(n)Kracht, een online studiedag en diverse Q&A’s, nog i.v.m. met mijn verjaardagsactie van februari. Heerlijk! En ik leer...
“Op dit moment hebben wij een zeer pittige groep. Veel tijd zijn we kwijt aan het corrigeren van ongewenst gedrag. Er wordt nog slecht geluisterd naar de leerkracht. Kinderen reageren sterk op elkaar en bemoeien zich veel met elkaar. Er is veel...
De juf is net begonnen met de les. De deur gaat open en daar stapt Simon de klas in, borst vooruit: “Ja, je zal wel gedacht hebben waar blijft hij toch, maar ik ….” De juf reageert niet op Simon, ze gaat door met haar instructie en de kinderen reageren ook niet. Simon...