Naar meer impact en plezier!
Zie je dat bepaalde kinderen de baas spelen over andere kinderen?
Merk je dat er kinderen in de klas zitten die lijken te bepalen wat er wel of niet gebeurt?
Hoor je van ouders dat sommige kinderen met buikpijn naar school komen?
Wordt er steeds ruzie gemaakt?
Merk je dat sommige kinderen steeds voor hun beurt roepen?

Groepen gaan door verschillende fasen in hun ontwikkeling. Gedurende die reis komen ze verschillende obstakels tegen. Sommige obstakels worden op een goede manier overwonnen, maar soms lukt het niet en lopen de kinderen vast. Dat kun je herkennen doordat je merkt dat de groep blijft hangen in bepaald gedrag. Klasse(n)Pad Junior helpt jou als leerkracht van groep 1 t/m 4 om er samen met jouw groep een groep van te maken, waarin het fijn samen spelen en werken is.

Hoe gaaf zou het zijn als je een tool in handen hebt
waarmee je dit soort processen kunt begeleiden?
- Een tool waarmee je heel bewust leert regie te voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.
- Een tool waarmee je conflicten tussen kinderen te begeleiden die voortkomen uit het feit dat jonge kinderen nog vanuit een egocentrisch perspectief naar de wereld om zich heen kijken.
- Een tool waarmee je op een speelse manier sociale vaardigheden aanleert door bewust aandacht te besteden aan: op je beurt wachten (impulscontrole), spelregels onthouden (werkgeheugen), spelen volgens de spelregels (impulscontrole en emotieregulatie), kunnen omgaan met tegenslagen (emotieregulatie), kunnen omgaan met verliezen (emotieregulatie).
Je eigen gang gaan
Jonge kinderen zijn zich nog niet zo bewust van groepsprocessen en groepssfeer. In het begin gaan kinderen vooral hun eigen gang. Niet gewend om onderdeel te zijn van een groep. Zo kennen we de ‘kat uit de boom kijk’–fase waarbij kinderen vooral moeten wennen aan de omgeving waar ze zijn, leren ontdekken met wie ze allemaal zijn en onderzoeken hoe alles werkt. Om als 4-jarige in een groep te stappen is best wel eng. Dit vraagt van jou als leerkracht een bepaalde vorm van begeleiding. Maar omdat je zoveel kinderen in je klas hebt kun je dat niet allemaal individueel oppakken. Klasse(n)Pad Junior helpt je om dit op een groepsgerichte manier te doen.

Klasse(n)Pad Junior is een speelse manier om integraal regie te voeren op groepsvorming, groepsdynamiek en gedrag in de klas. Een goed pedagogisch klimaat komt niet uit de lucht vallen. Daar moet je dagelijks aan werken. Of beter gezegd: daar moeten kinderen dagelijks aan werken, maar wel onder begeleiding van jou.
Er zijn elf thema’s. Elk thema is uitgewerkt in kaarten en daarop de opdrachten. We werken met prentenboeken en verhalen. Aan de hand van verhalen kunnen we kinderen meenemen in veel verschillende sociaal emotionele kwesties die herkenbaar voor ze zijn. Tegelijkertijd geven ze jou als leerkracht, en daarmee ook de kinderen, de taal om gedrag beter te begrijpen en te sturen. Hoe speel je fijn samen en hoe niet? Hoe ziet dat eruit? Wat zeg je dan tegen elkaar?

Woord en beeld
We maken gebruik van pictogrammen (we leveren 57 gemagnetiseerde pictogrammen aan) ondersteund met taal. Hierdoor kunnen kinderen die nog beschikken over weinig taal ook inzicht krijgen in de verschillende aspecten die we tegenkomen bij gedrag.
Door te werken met pictogrammen op het (gemagnetiseerde) T-bord en het rood-groene bord kunnen we dit er tijdens reflectie momenten steeds bijpakken. En dan is er natuurlijk nog de online leeromgeving waar we alles digitaal ondersteunen, waar je links vindt van prentenboeken die worden voorgelezen, en waar we de komende jaren ook weer nieuwe aanvullingen en toevoegingen kunnen maken. Kortom een compleet pakket.

Met Klasse(n)Pad Junior:
Ontdek je hoe je de klas kunt begeleiden naar een groep waar kinderen op een fijne manier met elkaar omgaan
Leer je conflicten tussen kinderen te begeleiden
Leer je aan te sluiten bij de thema’s die spelen in groepen en wat je kunt doen om de groep of een groepje stapsgewijs door het thema heen te begeleiden.
Begeleid je kinderen op een speelse manier leerlingen bij hun executieve functies zoals: op je beurt wachten (impulscontrole), spelregels onthouden (werkgeheugen), spelen volgens de spelregels (impulscontrole en emotieregulatie), kunnen omgaan met tegenslagen (emotieregulatie), kunnen omgaan met verliezen (emotieregulatie).
Leer je kinderen de vaardigheden aan die nodig zijn om samen te spelen (leiderschap en volgerschap) en samen te werken.
Nieuwsgierig naar de box van Klasse(n)Pad Junior?
Check dan snel mijn video, dan laat ik je alles zien.
Praktische informatie Klasse(n)Pad
De investering voor de studiedag is €875
Hiervoor krijg je:
- Een verzorgde eendaagse training van 10:00 tot 16:00 met lunch, koffie en thee, op een mooie locatie omgeving Utrecht.
- Een set Klasse(n)Pad Junior met kaartenbox met opdrachten, thema magneten, prentenboeken en handleiding t.w.v. €600 per set.
- Toegang tot de online academie van Klasse(n)Pad Junior waar je filmpjes, illustraties, werkbladen e.d. via het digibord kunt tonen of downloaden
- Extra en verdiepend materiaal, wat regelmatig wordt aangepast.
- Licentie online leeromgeving Klasse(n)Pad Junior t.w.v. € 79 euro voor één jaar, jaarlijks te verlengen.
Veelgestelde vragen
Kan ik Klasse(n)Pad Junior ook met mijn team volgen?
Ja dat kan zeker. Dan doen we een incompany training. Zie hier voor meer informatie.
Ik ben Ambulant Begeleider. Kan ik ook met Klasse(n)Pad Junior werken?
Als ambulant begeleider kun je deelnemen aan de training Klasse(n)Pad Junior om inzicht te krijgen in de werkwijze en inhoud van dit programma. Je leert hoe Klasse(n)Pad ingezet kan worden om leerkrachten te ondersteunen bij het regie voeren op groepsvorming en gedrag. Dit stelt je in staat om leerkrachten enthousiast te maken voor de training en hen gericht door te verwijzen.
Wil je echter zélf leerkrachten met hun (dynamische) groepen begeleiden, dan is de opleiding tot Specialist Klasse(n)Kracht een vereiste. Als Specialist ben je bevoegd om zelf met de materialen (zoals de boxen) te werken en leerkrachten hierin te begeleiden. Je kunt dan de Klasse(n)Pad Junior -box gebruiken als praktisch hulpmiddel om de groepsontwikkeling van leerlingen effectief te ondersteunen.
Kunnen we Klasse(n)Pad Junior gebruiken als we al werken met een methode voor Sociaal-Emotionele Ontwikkeling?
Ja, dat kan zeker! Klasse(n)Pad Junior is prima te combineren met bestaande SEO-methodes.
Klasse(n)Pad Junior richt zich specifiek op thema’s die spelen op groepsniveau. Als leerkracht leer je hoe je de hulpvraag van de groep kunt herkennen, om vervolgens een passend thema te kiezen dat aansluit bij wat de groep nodig heeft. Hierbij staan groepsvorming, gedrag en sociaal-emotionele vaardigheden in directe samenhang met elkaar.
Bestaande SEO-methodes zijn vaak gericht op de individuele sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Klasse(n)Pad Junior biedt een waardevolle aanvulling, juist doordat het de groep als geheel centraal stelt.
Bijvoorbeeld: stel dat je met je methode een mooie lessenserie hebt over Ruzies en Conflicten oplossen, dan kun je die uitstekend combineren met het bijpassende thema binnen Klasse(n)Pad Junior. De activiteiten versterken elkaar en zorgen voor meer samenhang en effect in de groep.
Wil je meer informatie over Klasse(n)Pad of Klasse(n)Pad Junior?
Vul hieronder het formulier in en we beantwoorden je bericht zo snel mogelijk.