Klasse(n)Pad

februari 14, 2022
Ja ik wil de training volgen

Van gedoe in de groep naar meer impact en plezier 

Ik heb een aantal kinderen in de klas die zich werkelijk overal mee willen bemoeien. Ik word er doodmoe van.

Ik heb een groep waar ik soms het gevoel van krijg alsof ik op de markt sta!

Ik heb een groep waar ik eigenlijk prima mee kan werken maar er speelt  iets onderwater. Ik kan er niet goed mijn vinger achter krijgen maar het geeft vooral onrust en conflicten in de vrijere situaties.

Herken je dit?

En dat terwijl je het onderwijs in gegaan bent omdat je HET VERSCHIL WIL MAKEN: je oog wilt hebben voor ieder kind, het beste eruit wil halen en vooral dat ze zich veilig voelen bij jou in de klas.

 

Hoe gaaf zou het zijn als je een tool in handen hebt

waarmee je bovenstaande problemen oplost?

Sinds 2000 help ik leerkrachten met ‘moeilijke’ of ‘dynamische’ groepen. Ik heb inmiddels al honderden groepen begeleid met de RESPECT-aanpak. Een aanpak die zijn wortels heeft in de praktijk van het begeleiden van ‘moeilijke’ groepen.

In de begeleiding zag ik steeds bepaalde thema’s in groepen terugkomen: je met elkaar bemoeien, sterk reageren op elkaar, meidengedoe, stoerdoenerij, haantjesgedrag etc. En ik voelde heel sterk het verlangen om daar iets voor te ontwikkelen wat voor jou als leerkracht of als begeleider praktisch toepasbaar is in de klas. Alle kinderen willen het fijn hebben, willen erbij horen, willen gezien worden. Maar ze weten vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken.

En zo ontstond Klasse(n)Pad. Een manier om kinderen te helpen het fijn te hebben met elkaar. Van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam. Kan prima naast bestaande SEO programma’s gebruikt worden. Klasse(n)Pad richt zich op thema’s die spelen in groepen.

klassenpad-jelly-bijlsma-wie-ben-ik
Klasssenpad whiteboard poster (2)

Met Klasse(n)Pad:

Z

Ontdek je hoe je meer vanuit ontspanning de klas kunt begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan?

Z

Leer je om (bege)leiding te geven aan groepsdynamische processen en de thema’s die er spelen

Z

Laat je de groep heel bewust voelen, ervaren, zien wat ze echt willen met elkaar

Z

Ontdek je hoe je de groep echt eigenaar maakt van de groepsdynamiek en de sfeer in de klas, en

Z

Leer je hoe je het gedoe dat speelt in een groep transformeert naar een fijn pedagogisch klimaat

Z

Word je bewust van de thema’s die spelen in een groep, hoe je ze bovenwater tilt, en wat je kunt doen om dit te begeleiden, samen met de klas

Klasse(n)Pad

is een speelse manier om integraal regie te voeren op groepsvorming, groepsdynamiek en gedrag in de klas. Dit doe je door de thema’s die je in de groep tegenkomt te (h)erkennen en op een speelse manier te begeleiden. Door gerichte activiteiten te doen met elkaar leer je leerlingen spelenderwijs het thema meester te worden en de vaardigheden aan te leren die nodig zijn om het te kunnen. De klas volgt hierin zijn eigen Pad. Je kunt linksom, rechtsom, soms klim je een ladder op, om naar een volgend level te kunnen gaan. Hindernissen en blokkades horen thuis in samenwerken en samenleven met elkaar als groep.

Een groep maakt een ontwikkeling door. Sommige groepen glijden er soepeltjes doorheen en andere groepen stagneren. Je zou kunnen zeggen dat deze groepen met hun gedrag eigenlijk een vraag stellen. Maar het probleem wat ik vaak zie is dat als een groep niet doet wat jij verwacht, je gaat twijfelen aan jezelf. En dat levert stress op en stress maakt dat we ons niet altijd van ons beste kant laten zien (#been-there-done-that). Recent verwoordde een leerkracht dat op een hele mooie manier:

“Ik vond het heel lastig. Het is me namelijk altijd gelukt met groepen. En dan ineens merk je dat die manier voor deze groep niet werkt. Ik begon echt te twijfelen aan mezelf. Dit kan ik toch?
Dit is toch waar ik goed in ben? Dit is mijn kwaliteit, een dynamische groep begeleiden. Waarom lukt het me dan niet?”

Het Klasse(n)Pad is gemaakt voor leerkrachten in het primair onderwijs

en dan met name voor de groepen 5 t/m 8

Door met Klasse(n)Pad te werken:

Z

Leer je bewust regie te voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.

Z

Herken en erken je thema’s te die spelen in groepen en leer je wat je kunt doen om de groep stapsgewijs door het thema heen te begeleiden zodat de onderlinge band steeds sterker wordt.

Z

Help je leerlingen om onderling sterke relaties op te bouwen waardoor er meer rust in de klas ontstaat en kinderen zich veilig voelen met elkaar op school.

Z

Leer je leerlingen omgaan met verschillen waardoor ze leren dat ze niet met iedereen vrienden hoeven te zijn maar wel met iedereen kunnen samenwerken.

Z

Begeleid je leerlingen bij het onwikkelen van een zelfbewuste houding.

Z

Vergroot en versterk je het professioneel handelen van jou als leerkracht in het groepsdynamisch denken en werken met de klas, waardoor je rust creëert in de klas en het gevoel van veiligheid versterkt in de klas en op school.

Dus wil jij:

A

Vanuit ontspanning de klas begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan?

A

Leren hoe je (bege)leiding kunt geven aan groepsdynamische processen en thema’s die daar spelen?

A

Weten hoe jij de groep heel bewust kan laten voelen, ervaren, zien wat ze echt willen met elkaar?

A

Ontdekken hoe je de groep echt eigenaar maakt van de groepsdynamiek en de sfeer in de klas?

A

Schrijf je dan in voor onze mooie tweedaagse Klasse(n)Pad!

De thema’s van Klasse(n)Pad!

thema 1 welkom klassenpad
thema 2 regie voeren klassenpad
thema 3 samenwerken klassenpad
thema 4 ruzies en conflicten klassenpad
thema 5 overal op reageren klassenpad
thema 6 bemoei je er niet mee klassenpad
Thema 7 stoer en stiekem klassenpad
Thema 8 sportief spelen klassenpad
Thema 9 meningen klassenpad
Thema 10 groepsdruk klassenpad
Thema 11 afscheid klassenpad

Praktische informatie Klasse(n)Pad

De investering voor de tweedaagse is  €1.275, hiervoor krijg je:

⇒ Een geheel verzorgde tweedaagse training op een mooie locatie in Nederland plus

KlassenPad set

Set Klasse(n)Pad ®

Een geheel verzorgde set Klasse(n)Pad met poster, kaartenbox met opdrachten, thema-magneten, handleiding

Klasse(n)Pad thema's

Thema's Klasse(n)Pad ®

Het Klasse(n)Pad bestaat uit 11 thema’s met in totaal
96 kant en klare doe-opdrachten.

Online leeromgeving klasse(n)pad

Online leeromgeving

Toegang tot de online academie van Klasse(n)pad®  waar je filmpjes, illustraties, werkbladen e.d. via het digibord kunt tonen of downloaden.

Klassenpad poster

Licentie

Voor extra en verdiepend online materiaal.

Licentie online leeromgeving Klasse(n)Pad® t.w.v. € 111 voor één jaar.

Altijd opnieuw beginnen?

 

Je kunt elke dag opnieuw beginnen met een groep.

Ook halverwege het jaar?

Ja, absoluut ook halverwege het jaar. Ik heb inmiddels honderden leerkrachten met een ‘moeilijke’ groep begeleid en ik kan je vertellen dat het echt waar is.

Een negatieve sfeer kun je keren. Je hoeft echt niet zoals sommige mensen beweren “effe een jaar door te bikkelen”.

Klasse(n)Kracht
Klassenpad-tools-klassenkracht

Waar maak jij het verschil?

 

Wat zou jij voor een groep kunnen betekenen als je beter weet waar je op kunt letten?

En hoe zou jij het verschil kunnen maken voor een groep of een leerling wanneer jij over de vaardigheden beschikt om thema’s aan de orde te stellen en de groep begeleid naar de volgende fase?

“Dit heeft mijn kijk op leerkracht zijn wel ècht veranderd. Ik wil niet meer dat het iets van mij is waar ik ze in mee neem maar ik wil dat het iets van de groep wordt waar ze mij eigenlijk meer mee gaat nemen. Het heeft echt mijn ogen geopend.”   

– leerkracht groep 6

Ik zou zeggen, doe mee!

In de afgelopen periode zijn er een aantal leerkrachten geweest die ervaring hebben opgedaan met één van de thema’s van Klasse(n)Pad. Hier een paar reacties:

Thema ‘Overal op reageren’

Gisteren liet ik meteen in de ochtend het filmpje zien en vroeg daarna wat ze dachten dat ze zagen. Er kwamen meteen ‘ploep, ploep, ploep’ allerlei antwoorden uit de klas. Waarna ik zei: “Herkennen jullie het, als iets heel kleins opeens uit de hand loopt en heel erg groot wordt?” (Met een grijns). Ze wisten meteen wat ik bedoelde! En ze hadden het ook over kleine ruzietjes die heel groot konden worden. Toen heb ik gevraagd wat de kinderen konden doen als ze de start van een ruzie zagen. Er werd geformuleerd in de ‘niet’ vorm. Daar heb ik ze mee gecomplimenteerd en tegelijkertijd heb ik gevraagd wat ze dan WEL konden doen. Dat was echt een stuk lastiger, maar het bracht ze wel tot nadenken en oplossingen. De concrete werkvormen hielpen echt om het bewustzijn van de groep te vergroten en ander gedrag aan te leren.

 

Het inoefenen van, niet op elkaar reageren en dat niet reageren op elkaar door de dag heen terugkoppelen naar de kinderen en ook het benoemen van enthousiasme, impulsiviteit maar ook bedachtzaam zijn en je irriteren aan mensen die wat langer over zaken moeten nadenken, gaat met kleine stapjes. In spelvorm en de theorie over op elkaar reageren snappen ze, maar het over de gehele dag toepassen is echt logischerwijze een proces.

 

Wat het de kinderen oplevert: als je refereert naar het filmpje, van dat snel verspreiden van het vuur, dat als je op elkaar blijft reageren wordt iets kleins iets heel groots. Dat filmpje werkt zeker mee om actie/reactie van zichzelf en de ander beter te leren begrijpen. Ze worden zich steeds bewuster van hun gedrag en hoe dat invloed heeft op een ander. 

Thema ‘Samenwerken’

Vlak voor de pauze heb ik ze nog herinnert aan het filmpje. Na de pauze kwamen ze weer enthousiast binnen. De hele dag is prima verlopen. De kinderen reageerden goed op elkaar. Ze hadden taal snel (en goed) af, waardoor ik meteen een beloning heb ingezet: een energizer. Dat vonden ze erg leuk. Het leek er even op dat het Vaderdag cadeau bij sommige kinderen niet af kon komen en toen ik vroeg wie er kon helpen, hebben ze elkaar allemaal geholpen om het mooi ingepakt mee naar huis te kunnen krijgen. Klasse dus, van deze klasse klas :). Heel fijn, deze tips en structuur. We doen volgens mij al een heleboel goed en dat mogen we uitvergroten.

Thema ‘Samenspelen’

De kinderen vinden de lessen leuk, ik kom er ook herhaaldelijk op terug, bijv. door ze in de gymles te laten benoemen wie de leider/volger was en hoe diegene dat op een positieve manier deed. Doordat de opdrachten ook gericht zijn op veel samenwerken, oefenen ze meteen de opgedane kennis in de praktijk. 

Krijg je al zin om er mee aan de slag te gaan?

Download het gratis e-book

Wil jij het jaar goed afronden met jouw groep?

In het e-book ‘Afscheid nemen’ help ik je om de cirkel van welkom naar afscheid rond te maken.
Nieuwsgierig? Vul dan hieronder je gegevens in.

Super! Check je inbox voor de download.