Klasse(n)Pad

16/03/2023
Ja ik wil de training volgen

Grip op Gedoe?

KlassenPad geeft je de tools in handen om dit voor elkaar te krijgen.

 

Soms zie je in een groep een aantal kinderen zoveel invloed hebben, dat er kinderen zijn die dingen doen waar ze eigenlijk zelf helemaal niet achter staan, maar bang zijn om anders buiten de groep te vallen. Dit zie je als het thema Groepsdruk speelt, hierin spelen kwesties als Leiderschap en Volgerschap.

Of je hebt een aantal kinderen in de klas die zich werkelijk overal mee willen bemoeien. De een lijkt het nog beter te weten dan de ander. Je wordt er doodmoe van.

Weet jij wat je moet doen om de klas te helpen? Om ze hier doorheen te begeleiden?

Sommige collega’s voelen intuïtief aan wat een groep nodig heeft. Dat is een gave. Dat heeft niet iedereen. Betekent dit dan dat je pech hebt? Absoluut niet.

Stoer gedrag

Hoe gaaf zou het zijn als je een tool in handen hebt

waarmee je Grip krijgt op al dat Gedoe in je klas?

  • Een tool waarmee je heel bewust leert regie te voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.
  • Een tool waarmee je thema’s die spelen in groepen (h)erkent en leert wat je kunt doen om de groep stapsgewijs door het thema heen te begeleiden zodat de onderlinge band steeds sterker wordt
  • Een tool waarmee je leerlingen helpt om onderling sterke relaties op te bouwen waardoor er meer rust in de klas ontstaat en kinderen zich veilig voelen met elkaar op school.
  • Een tool die jouw professioneel handelen vergroot en versterkt in het groepsdynamisch denken en werken met de klas, waardoor je rust creëert in de klas en het gevoel van veiligheid versterkt in de klas en op school.

 

Thema 10 groepsdruk klassenpad

“We wisten niet dat we het zo leuk konden hebben met elkaar” – groep 7

Ik ben Jelly Bijlsma van Klasse(n)Kracht en inmiddels honderden leerkrachten begeleid met een dynamische groep. In de begeleiding zag ik steeds bepaalde thema’s in groepen terugkomen: ‘met elkaar bemoeien’‘sterk reageren op elkaar’‘groepsdruk’, ‘meidengedoe’, ‘stoerdoenerij’, ‘haantjesgedrag’ etc. Elk thema bestaat uit een aantal opdrachten waarmee we de klas helpen om het thema waar ze in vastgelopen zijn, meester te worden. De opdrachten leveren mooie gesprekken op, pleizer met elkaar, bewustwording en van daaruit respecte en verbinding. 

Klasse(n)Pad

Klasse(n)Pad is een speelse manier om integraal regie te voeren op groepsvorming, groepsdynamiek en gedrag in de klas. Een goed pedagogisch klimaat komt niet uit de lucht vallen. Daar moet je dagelijks aan werken. Of beter gezegd: daar moeten kinderen dagelijks aan werken, maar wel onder begeleiding van jou.

Klasse(n)Pad

Met Klasse(n)Pad:

Z
Ontdek je hoe je meer vanuit ontspanning de klas kunt begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan
Z
Leer je om (bege)leiding te geven aan groepsdynamische processen en de thema’s die er spelen
Z
Laat je de groep heel bewust voelen, ervaren, zien wat ze echt willen met elkaar
Z
Ontdek je hoe je de groep echt eigenaar maakt van de groepsdynamiek en de sfeer in de klas
Z
Leer je hoe je het gedoe dat speelt in een groep transformeert naar een fijn pedagogisch klimaat
Er ontstaan mooie, open gesprekken en iedereen spreekt één taal. Door de verschillende lessen/werkvormen worden kinderen zich bewuster van situaties en (hun eigen) gedrag. Herkenning en erkenning. Een mooie opmerking van een leerling die groepsdruk herkende in de groep: ‘Een gevalletje groepsdruk, hè juf?!’ Prachtig en waardevol! De lessen die we geven delen we veelal ook met ouders, bijvoorbeeld door een foto te sturen van een uitwerking van een les. We merken dat ouders en kinderen thuis ook makkelijker over het onderwerp verder praten. Dit zorgt voor een prettige samenwerking tussen school en thuis. – leerkracht die met Klasse(n)Pad werkt

Houvast

We zijn echt heel blij met KlassenPad. Het geeft ons houvast om gericht aan de slag te gaan met de groep. De groep is zo veranderd dat we weer met veel plezier voor deze klas staan.

– Dominique, leerkracht

Rust in de groep

Alle collega’s ervaren het gebruik van Klasse(n)pad als zeer positief, het geeft rust in de groep een fijn groepsklimaat maar ook duidelijkheid. 

– José, gedragsspecialist

Veilige sfeer in de groep 

Kinderen voelen zich veiliger in de klas. De sfeer en werkhouding is sterk verbeterd. Ze kunnen nu in korte tijd stil zijn. Ook durven leerlingen elkaar (op een positieve manier) aan te spreken.

Als leerkracht kan ik nu veel beter inspelen op wat er gebeurt in de klas en dat begeleiden.

– Kim, leerkracht

“Ik wil Klasse(n)Kracht bedanken, want voor we dit gingen doen was het een grote puinzooi* in onze klas” – groep 5/6 

* De puinzooi bestond uit: brutaal gedrag, elkaar uitschelden, klikken over elkaar, elkaar trappen, elkaar op een nare manier aankijken, botte opmerkingen naar elkaar maken, veel ruzie met elkaar.

“De start van het thema ‘groepsdruk’ was fantastisch! We begonnen met les 1, het ‘wachtkamer- experiment’. Meerdere leerlingen zaten in het ‘complot’. Alleen de voorpret al! Het experiment was een mooie start. Het riep genoeg reacties op en de eerste verkenning, maar ook bewustwording van het thema was een feit”. – leerkracht die met Klasse(n)Pad werkt
Beluister hier hoe Dominique en haar collega er dankzij Klasse(n)Pad in slaagden om van een 2 aan de start van het schoolt naar een 7,5 te gaan voor de kerstvakantie met hun pittige groep 8.

Praktische informatie Klasse(n)Pad

 

 

De investering voor de tweedaagse is €1.275
Hiervoor krijg je:

 

  • Een verzorgde tweedaagse training van 09:30 tot 16:30 met lunch, koffie en thee, op een mooie locatie omgeving  Utrecht.
  • Een set Klasse(n)Pad met poster, kaartenbox met opdrachten, thema magneten en handleiding t.w.v. €500 per set.
  • Elf thema’s met in totaal 96 kant en klare doe-opdrachten
  • Toegang tot de online academie van Klasse(n)Pad waar je filmpjes, illustraties, werkbladen e.d. via het digibord kunt tonen of downloaden
  • Extra en verdiepend materiaal, wat elk jaar wordt aangepast en toegevoegd
  • Toegang online basistraining Klasse(n)Kracht t.w.v. € 247.
  • Licentie online leeromgeving Klasse(n)Pad t.w.v. € 79 euro voor één jaar, jaarlijks te verlengen.
KlassenPad set

Set Klasse(n)Pad ®

Een geheel verzorgde set Klasse(n)Pad met poster, kaartenbox met opdrachten, thema-magneten, handleiding
Klasse(n)Pad thema's

Thema's Klasse(n)Pad ®

Het Klasse(n)Pad bestaat uit 11 thema’s met in totaal
96 kant en klare doe-opdrachten.
Online leeromgeving klasse(n)pad

Online leeromgeving

Toegang tot de online academie van Klasse(n)pad® waar je filmpjes, illustraties, werkbladen e.d. via het digibord kunt tonen of downloaden.
Klasse(n)Pad

Licentie

Voor extra en verdiepend online materiaal.

Licentie online leeromgeving Klasse(n)Pad® t.w.v. € 79 voor één jaar.

Waarom een tweedaagse training?

Klasse(n)Pad is meer dan een box met opdrachten in combinatie met een online leeromgeving. De tweedaagse training Klasse(n)Pad leert je echt regie voeren op de processen die zowel bovenwater als onderwater spelen in een groep. We laten je ervaren hoe jij de groep helpt om zich door het thema heen te ontwikkelen. Na deze twee dagen beschik jij over de kennis en de vaardigheden die je nodig hebt om dit te kunnen doen.

1. Bewust regie leren voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.

2. Thema’s leren (h)erkennen die spelen in groepen en weten wat je kunt doen om de groep stapsgewijs door het thema heen te begeleiden zodat de onderlinge band steeds sterker wordt.

3. Leerlingen helpen om onderling sterke relaties op te bouwen waardoor er meer rust in de klas ontstaat en kinderen zich veilig voelen met elkaar op school.

4. Leerlingen leren omgaan met verschillen waardoor ze leren dat ze niet met iedereen vrienden hoeven te zijn maar wel met iedereen kunnen samenwerken.

5. Vergroten van het professioneel handelen van jou als leerkracht in het groepsdynamisch denken en werken met de klas, waardoor je rust creëert in de klas en het gevoel van veiligheid versterkt in de klas en op school.

Het Klasse(n)Pad is geschikt  voorvoor groep 5 t/m 8

(In september 2024 is Klasse(n)Pad Junior beschikbaar*)

De lessen spreken de kinderen heel erg aan. Er ontstaan mooie, open gesprekken en iedereen spreekt één taal. Door de verschillende lessen/werkvormen worden kinderen zich bewuster van situaties en (hun eigen) gedrag. Herkenning en erkenning. Een mooie opmerking van een leerling die groepsdruk herkende in de groep: ‘Een gevalletje groepsdruk, hè juf?!’ Prachtig en waardevol!

Dus wil jij:

A
Vanuit ontspanning de klas begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan?
A
Leren hoe je (bege)leiding kunt geven aan groepsdynamische processen en thema’s die daar spelen?
A
Weten hoe jij de groep heel bewust kan laten voelen, ervaren, zien wat ze echt willen met elkaar?
A
Ontdekken hoe je de groep echt eigenaar maakt van de groepsdynamiek en de sfeer in de klas?

Schrijf je dan in voor onze mooie tweedaagse Klasse(n)Pad!

*Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen van Klasse(n)Pad Junior?
Laat dan hier je naam en e-mailadres achter.

De 11 thema’s van Klasse(n)Pad!

thema 1 welkom klassenpad
thema 2 regie voeren klassenpad
thema 3 samenwerken klassenpad
thema 4 ruzies en conflicten klassenpad
thema 5 overal op reageren klassenpad
thema 6 bemoei je er niet mee klassenpad
Thema 7 stoer en stiekem klassenpad
Thema 8 sportief spelen klassenpad
Thema 9 meningen klassenpad
Thema 10 groepsdruk klassenpad
Thema 11 afscheid klassenpad

Wanneer kun je het beste met Klasse(n)Pad starten?

Het beste kun je bij de start van het nieuwe schooljaar meteen starten met KlassenPad. Maar dat is geen must. Je kunt namelijk op elk moment met Klasse(n)Pad beginnen, want je kunt elke dag opnieuw beginnen met een groep.

Ook halverwege het jaar?

Ja, absoluut ook halverwege het jaar. Ik heb inmiddels honderden leerkrachten met een ‘moeilijke’ groep begeleid en ik kan je vertellen dat het echt waar is.

Een negatieve sfeer kun je keren. Je hoeft echt niet zoals sommige mensen beweren “effe een jaar door te bikkelen”.

Klasse(n)Kracht
Klassenpad-tools-klassenkracht

Waar maak jij het verschil?

 

Wat zou jij voor een groep kunnen betekenen als je beter weet waar je op kunt letten?

En hoe zou jij het verschil kunnen maken voor een groep of een leerling wanneer jij over de vaardigheden beschikt om thema’s aan de orde te stellen en de groep begeleid naar de volgende fase?

“Dit heeft mijn kijk op leerkracht zijn wel ècht veranderd. Ik wil niet meer dat het iets van mij is waar ik ze in mee neem maar ik wil dat het iets van de groep wordt waar ze mij eigenlijk meer mee gaat nemen. Het heeft echt mijn ogen geopend.”   

– leerkracht groep 6

Beluister hier hoe Richard met zijn moeilijke groep 6 van een 3 naar een 8,5 is gegaan op een schaal van 0-10 qua fijn hebben dankzij Klasse(n)Pad en wat Klasse(n)Pad hem, de school en de leerlingen gebracht heeft.

Ik zou zeggen, doe mee!

Reacties van leerkrachten die werken met Klasse(n)Pad:

 

Thema ‘Overal op reageren’

Gisteren liet ik meteen in de ochtend het filmpje zien en vroeg daarna wat ze dachten dat ze zagen. Er kwamen meteen ‘ploep, ploep, ploep’ allerlei antwoorden uit de klas. Waarna ik zei: “Herkennen jullie het, als iets heel kleins opeens uit de hand loopt en heel erg groot wordt?” (Met een grijns). Ze wisten meteen wat ik bedoelde! En ze hadden het ook over kleine ruzietjes die heel groot konden worden. Toen heb ik gevraagd wat de kinderen konden doen als ze de start van een ruzie zagen. Er werd geformuleerd in de ‘niet’ vorm. Daar heb ik ze mee gecomplimenteerd en tegelijkertijd heb ik gevraagd wat ze dan WEL konden doen. Dat was echt een stuk lastiger, maar het bracht ze wel tot nadenken en oplossingen. De concrete werkvormen hielpen echt om het bewustzijn van de groep te vergroten en ander gedrag aan te leren.

 

Het inoefenen van, niet op elkaar reageren en dat niet reageren op elkaar door de dag heen terugkoppelen naar de kinderen en ook het benoemen van enthousiasme, impulsiviteit maar ook bedachtzaam zijn en je irriteren aan mensen die wat langer over zaken moeten nadenken, gaat met kleine stapjes. In spelvorm en de theorie over op elkaar reageren snappen ze, maar het over de gehele dag toepassen is echt logischerwijze een proces.

 

Wat het de kinderen oplevert: als je refereert naar het filmpje, van dat snel verspreiden van het vuur, dat als je op elkaar blijft reageren wordt iets kleins iets heel groots. Dat filmpje werkt zeker mee om actie/reactie van zichzelf en de ander beter te leren begrijpen. Ze worden zich steeds bewuster van hun gedrag en hoe dat invloed heeft op een ander. 

Thema ‘Samenwerken’

Vlak voor de pauze heb ik ze nog herinnerd aan het filmpje en de T-kaart. Na de pauze kwamen ze enthousiast binnen. De hele dag is prima verlopen. De kinderen reageerden goed op elkaar. Ze hadden taal snel (en goed) af, waardoor ik meteen een beloning heb ingezet: een energizer. Dat vonden ze erg leuk. Het leek er even op dat het Vaderdag cadeau bij sommige kinderen niet af kon komen en toen ik vroeg wie er kon helpen, hebben ze elkaar allemaal geholpen om het mooi ingepakt mee naar huis te kunnen krijgen. Klasse dus, van deze klasse klas :). Heel fijn, deze tips en structuur. 

Thema ‘Samenspelen’

De kinderen vinden de lessen leuk, ik kom er ook herhaaldelijk op terug, bijv. door ze in de gymles te laten benoemen wie de leider/volger was en hoe diegene dat op een positieve manier deed. Doordat de opdrachten ook gericht zijn op veel samenwerken, oefenen ze meteen de opgedane kennis in de praktijk. 

Hier worden wij blij van:

N
Betrokken leerlingen;
N
Duidelijke, praktische lessen met een goede opbouw;
N
Lessen zetten aan tot mooie gesprekken;
N
Bewustwording en één taal spreken;
N
Weinig voorbereiding en materiaal nodig;
N
Een thema is ‘kant en klaar’, je hoeft niet zelf allerlei lessen bij elkaar te zoeken;
N
Veel lessen worden visueel ondersteund met filmpje/foto (zie foto hierboven met de kar);
N
De les is makkelijk iets aan te passen, zodat het perfect aansluit bij jouw groep;
N
Als duo-collega’s is Klasse(n)Pad fijn in gebruik, wij deden om en om een les, zo ben je er samen ook écht bij betrokken!

Krijg je al zin om er mee aan de slag te gaan?

Klassenpad poster

Veelgestelde vragen

Kan ik Klasse(n)Pad ook met mijn team volgen?
Ja dat kan zeker. Dan doen we een incompany training. Zie hier voor meer informatie. Maximum aantal mensen voor een training is 25.
Kunnen we ook met de bovenbouw leerkrachten van verschillende scholen een Klasse(n)Pad training aanvragen?
Ja dat kan zeker. Ook dat valt onder een in-company training. Jullie regelen intern welke mensen er komen, wat de locatie wordt en bepalen tijdens de training hoeveel sets Klasse(n)Pad jullie willen bestellen. Maximum aantal mensen voor een training is 25.
Ik ben Ambulant Begeleider. Kan ik ook met Klasse(n)Pad werken?
Ja dat kan zeker. Als je groepen begeleidt zul je de thema’s die Klasse(n)Pad aanbiedt wel herkennen. Je kunt het materiaal gebruiken om de leerkracht te ondersteunen bij het faciliteren van de ontwikkeling van de groep. Ik kan me ook voorstellen dat je de leerkracht enthousiasmeert om de training te gaan volgen zodat hij of zij ook leert hoe met Klasse(n)Pad te werken.
Wij werken met een SEO methode, kun je Klasse(n)Pad dan toch gebruiken?
Ja dat kan zeker. Klasse(n)Pad richt zich op thema’s die spelen op groepsnivea. SEO- programma’s richten zich op sociaal emotionele vaardigheden van leerlingen. Stel nu dat je aan de slag wilt met Ruzies en Conflicten oplossen en in jouw methode staat een mooie lessenserie dan kun je die prima aan de activiteiten van Klasse(n)Pad toevoegen.
Als wij als team meerdere sets Klasse(n)Pad willen bestellen krijgen we dan korting?
Als je meerdere sets bestelt krijg je vanaf 6 dozen korting.

  • 1-5 dozen € 500 per doos
  • 6-10 dozen € 450 per doos
  • 11 en meer dozen € 400 per doos