Een groep waar kinderen respectvol met elkaar en met jou omgaan, die betrokken zijn op elkaar, waar hard gewerkt wordt en er tijd is voor een grap en een grol. Een klas waar je energie van krijgt!
KlassenPad geeft je de tools in handen om dit voor elkaar te krijgen.
Grip op Gedoe?
Veel leerkrachten weten dat een groep zich ontwikkelt langs een aantal fasen en dat het belangrijk is dat je die fasen begeleidt. Maar wat als een groep stagneert? Wat als een groep vastloopt in hun groepsontwikkeling, gevangen raken in bepaalde thema’s?
Soms zie je in een groep een aantal kinderen zoveel invloed hebben, dat er kinderen zijn die dingen doen waar ze eigenlijk zelf helemaal niet achter staan, maar bang zijn om anders buiten de groep te vallen. Dit zie je als het thema Groepsdruk speelt, hierin spelen kwesties als Leiderschap en Volgerschap.
Of je hebt een aantal kinderen in de klas die zich werkelijk overal mee willen bemoeien. De een lijkt het nog beter te weten dan de ander. Je wordt er doodmoe van.
Weet jij wat je moet doen om de klas te helpen? Om ze hier doorheen te begeleiden?
Sommige collega’s voelen intuïtief aan wat een groep nodig heeft. Dat is een gave. Dat heeft niet iedereen. Betekent dit dan dat je pech hebt? Absoluut niet.
![Stoer en stiekem[89] Stoer gedrag](https://klassenkracht.nl/wp-content/uploads/2022/01/Stoer-en-stiekem89-e1674925103725.png)
Hoe gaaf zou het zijn als je een tool in handen hebt
waarmee je Grip krijgt op al dat Gedoe in je klas?
Een tool waarmee je heel bewust leert regie te voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.
Een tool waarmee je thema’s die spelen in groepen (h)erkent en leert wat je kunt doen om de groep stapsgewijs door het thema heen te begeleiden zodat de onderlinge band steeds sterker wordt.
Een tool waarmee je leerlingen helpt om onderling sterke relaties op te bouwen waardoor er meer rust in de klas ontstaat en kinderen zich veilig voelen met elkaar op school.
Een tool waarmee je leerlingen leert omgaan met verschillen waardoor ze leren dat ze niet met iedereen vrienden hoeven te zijn maar wel met iedereen kunnen samenwerken.
Een tool die jou helpt je leerlingen een zelfbewuste houding te ontwikkelen.
Een tool die jouw professioneel handelen vergroot en versterkt in het groepsdynamisch denken en werken met de klas, waardoor je rust creëert in de klas en het gevoel van veiligheid versterkt in de klas en op school.

“We wisten niet dat we het ook zo leuk konden hebben met elkaar”
Ik heb inmiddels honderden leerkrachten begeleid met een dynamische groep. In de begeleiding zag ik steeds bepaalde thema’s in groepen terugkomen: ‘met elkaar bemoeien’, ‘sterk reageren op elkaar’, ‘groepsdruk’, ‘meidengedoe’, ‘stoerdoenerij’, ‘haantjesgedrag’ etc. Ik verzamelde steeds meer materiaal en heb dit alles bij elkaar gebracht in:
Klasse(n)Pad
Klasse(n)Pad is een speelse manier om integraal regie te voeren op groepsvorming, groepsdynamiek en gedrag in de klas. Een goed pedagogisch klimaat komt niet uit de lucht vallen. Daar moet je dagelijks aan werken. Of beter gezegd: daar moeten kinderen dagelijks aan werken, maar wel onder begeleiding van jou.


Met Klasse(n)Pad:
Ontdek je hoe je meer vanuit ontspanning de klas kunt begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan
Leer je om (bege)leiding te geven aan groepsdynamische processen en de thema’s die er spelen
Laat je de groep heel bewust voelen, ervaren, zien wat ze echt willen met elkaar
Ontdek je hoe je de groep echt eigenaar maakt van de groepsdynamiek en de sfeer in de klas
Leer je hoe je het gedoe dat speelt in een groep transformeert naar een fijn pedagogisch klimaat
Word je je bewust van de thema’s die spelen in een groep, hoe je ze bovenwater tilt, en wat je kunt doen om dit te begeleiden, samen met de klas
Ik ben Jelly Bijlsma, eigenaar en oprichter van Klasse(n)Kracht en de bedenker van Klasse(n)Pad. Sinds 2000 help ik leerkrachten met ‘pittige’ groepen. Groepen waar kinderen op een negatieve manier met elkaar of de leerkracht(en) omgaan. Waar kinderen strijden om de macht, worden buitengesloten, waar dominant gedrag van sommige kinderen de boventoon voert etc.


Beluister hier hoe Dominique en haar collega er dankzij Klasse(n)Pad in slaagden om van een 2 aan de start van het schoolt naar een 7,5 te gaan voor de kerstvakantie met hun pittige groep 8.
Praktische informatie Klasse(n)Pad
De investering voor de tweedaagse is:
€ 1.275
Hiervoor krijg je:
- Een geheel verzorgde tweedaagse training met heerlijke lunch, koffie en thee op een mooie locatie in Nederland t.w.v. € 750.
- Een set Klasse(n)Pad met poster, kaartenbox met opdrachten, thema magneten en handleiding t.w.v. €500 per set.
- Elf thema’s met in totaal 96 kant en klare doe-opdrachten
- Toegang tot de online academie van Klasse(n)Pad waar je filmpjes, illustraties, werkbladen e.d. via het digibord kunt tonen of downloaden
- Extra en verdiepend materiaal, wat elk jaar wordt aangepast en toegevoegd
- Toegang online basistraining Klasse(n)Kracht t.w.v. € 247.
- Licentie online leeromgeving Klasse(n)Pad t.w.v. € 79 euro voor één jaar, jaarlijks te verlengen.


Set Klasse(n)Pad ®
Een geheel verzorgde set Klasse(n)Pad met poster, kaartenbox met opdrachten, thema-magneten, handleiding


Thema's Klasse(n)Pad ®
Het Klasse(n)Pad bestaat uit 11 thema’s met in totaal
96 kant en klare doe-opdrachten.


Online leeromgeving
Toegang tot de online academie van Klasse(n)pad® waar je filmpjes, illustraties, werkbladen e.d. via het digibord kunt tonen of downloaden.


Licentie
Voor extra en verdiepend online materiaal.
Licentie online leeromgeving Klasse(n)Pad® t.w.v. € 79 voor één jaar.
Waarom een tweedaagse training?
Klasse(n)Pad is meer dan een box met opdrachten in combinatie met een online leeromgeving. De tweedaagse training Klasse(n)Pad leert je echt regie voeren op de processen die zowel bovenwater als onderwater spelen in een groep. We laten je ervaren hoe jij de groep helpt om zich door te ontwikkelen. Na deze twee dagen beschik jij over de kennis en de vaardigheden die je nodig hebt om dit te kunnen doen.
1. Bewust regie leren voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.
2. Thema’s leren (h)erkennen die spelen in groepen en weten wat je kunt doen om de groep stapsgewijs door het thema heen te begeleiden zodat de onderlinge band steeds sterker wordt.
3. Leerlingen helpen om onderling sterke relaties op te bouwen waardoor er meer rust in de klas ontstaat en kinderen zich veilig voelen met elkaar op school.
4. Leerlingen leren omgaan met verschillen waardoor ze leren dat ze niet met iedereen vrienden hoeven te zijn maar wel met iedereen kunnen samenwerken.
5. Vergroten van het professioneel handelen van jou als leerkracht in het groepsdynamisch denken en werken met de klas, waardoor je rust creëert in de klas en het gevoel van veiligheid versterkt in de klas en op school.
Het Klasse(n)Pad is geschikt voor
voor groep 5 t/m 8
De lessen spreken de kinderen heel erg aan. Er ontstaan mooie, open gesprekken en iedereen spreekt één taal. Door de verschillende lessen/werkvormen worden kinderen zich bewuster van situaties en (hun eigen) gedrag. Herkenning en erkenning. Een mooie opmerking van een leerling die groepsdruk herkende in de groep: ‘Een gevalletje groepsdruk, hè juf?!’ Prachtig en waardevol!
Dus wil jij:
Vanuit ontspanning de klas begeleiden naar een groep waar kinderen respectvol met elkaar omgaan?
Leren hoe je (bege)leiding kunt geven aan groepsdynamische processen en thema’s die daar spelen?
Weten hoe jij de groep heel bewust kan laten voelen, ervaren, zien wat ze echt willen met elkaar?
Ontdekken hoe je de groep echt eigenaar maakt van de groepsdynamiek en de sfeer in de klas?
Schrijf je dan in voor onze mooie tweedaagse Klasse(n)Pad!
De 11 thema’s van Klasse(n)Pad!























Is dit gaaf of is dit gaaf?
Wanneer kun je het beste met Klasse(n)Pad starten?
Het beste kun je bij de start van het nieuwe schooljaar meteen starten met KlassenPad. Maar dat is geen must. Je kunt namelijk op elk moment met Klasse(n)Pad beginnen, want je kunt elke dag opnieuw beginnen met een groep.
Ook halverwege het jaar?
Ja, absoluut ook halverwege het jaar. Ik heb inmiddels honderden leerkrachten met een ‘moeilijke’ groep begeleid en ik kan je vertellen dat het echt waar is.
Een negatieve sfeer kun je keren. Je hoeft echt niet zoals sommige mensen beweren “effe een jaar door te bikkelen”.




Waar maak jij het verschil?
Wat zou jij voor een groep kunnen betekenen als je beter weet waar je op kunt letten?
En hoe zou jij het verschil kunnen maken voor een groep of een leerling wanneer jij over de vaardigheden beschikt om thema’s aan de orde te stellen en de groep begeleid naar de volgende fase?
Beluister hier hoe Richard met zijn moeilijke groep 6 van een 3 naar een 8,5 is gegaan op een schaal van 0-10 qua fijn hebben dankzij Klasse(n)Pad en wat Klasse(n)Pad hem, de school en de leerlingen gebracht heeft.
Ik zou zeggen, doe mee!
Reacties van leerkrachten die werken met Klasse(n)Pad:
Thema ‘Samenwerken’
Vlak voor de pauze heb ik ze nog herinnerd aan het filmpje en de T-kaart. Na de pauze kwamen ze enthousiast binnen. De hele dag is prima verlopen. De kinderen reageerden goed op elkaar. Ze hadden taal snel (en goed) af, waardoor ik meteen een beloning heb ingezet: een energizer. Dat vonden ze erg leuk. Het leek er even op dat het Vaderdag cadeau bij sommige kinderen niet af kon komen en toen ik vroeg wie er kon helpen, hebben ze elkaar allemaal geholpen om het mooi ingepakt mee naar huis te kunnen krijgen. Klasse dus, van deze klasse klas :). Heel fijn, deze tips en structuur.
Hier worden wij blij van:
Betrokken leerlingen;
Duidelijke, praktische lessen met een goede opbouw;
Lessen zetten aan tot mooie gesprekken;
Bewustwording en één taal spreken;
Weinig voorbereiding en materiaal nodig;
Een thema is ‘kant en klaar’, je hoeft niet zelf allerlei lessen bij elkaar te zoeken;
Veel lessen worden visueel ondersteund met filmpje/foto (zie foto hierboven met de kar);
Krijg je al zin om er mee aan de slag te gaan?


Veelgestelde vragen
Kan ik Klasse(n)Pad ook met mijn team volgen?
Ja dat kan zeker. Dan doen we een incompany training. Zie hier voor meer informatie. Maximum aantal mensen voor een training is 25.
Kunnen we ook met de bovenbouw leerkrachten van verschillende scholen een Klasse(n)Pad training aanvragen?
Ja dat kan zeker. Ook dat valt onder een in-company training. Jullie regelen intern welke mensen er komen, wat de locatie wordt en bepalen tijdens de training hoeveel sets Klasse(n)Pad jullie willen bestellen. Maximum aantal mensen voor een training is 25.
Ik ben Ambulant Begeleider. Kan ik ook met Klasse(n)Pad werken?
Ja dat kan zeker. Als je groepen begeleidt zul je de thema’s die Klasse(n)Pad aanbiedt wel herkennen. Je kunt het materiaal gebruiken om de leerkracht te ondersteunen bij het faciliteren van de ontwikkeling van de groep. Ik kan me ook voorstellen dat je de leerkracht enthousiasmeert om de training te gaan volgen zodat hij of zij ook leert hoe met Klasse(n)Pad te werken.
Wij werken met een SEO methode, kun je Klasse(n)Pad dan toch gebruiken?
Ja dat kan zeker. Klasse(n)Pad richt zich op thema’s die spelen op groepsnivea. SEO- programma’s richten zich op sociaal emotionele vaardigheden van leerlingen. Stel nu dat je aan de slag wilt met Ruzies en Conflicten oplossen en in jouw methode staat een mooie lessenserie dan kun je die prima aan de activiteiten van Klasse(n)Pad toevoegen.
Wij werken met een SEO methode, kun je Klasse(n)Pad dan toch gebruiken?
Ja dat kan zeker. Klasse(n)Pad richt zich op thema’s die spelen op groepsnivea. SEO- programma’s richten zich op sociaal emotionele vaardigheden van leerlingen. Stel nu dat je aan de slag wilt met Ruzies en Conflicten oplossen en in jouw methode staat een mooie lessenserie dan kun je prima naast de activiteiten uit Klasse(n)Pad deze lessen toevoegen.
Als wij als team meerdere sets Klasse(n)Pad willen bestellen krijgen we dan korting?
Als je meerdere sets bestelt krijg je vanaf 6 dozen korting.
- 1-5 dozen € 500 per doos
- 6-10 dozen € 450 per doos
- 11 en meer dozen € 400 per doos