Afgelopen week was ik op bezoek bij SBO het Avontuur in Gouda. Ik ontmoette een bevlogen directeur en intern begeleider die met hart en ziel werken aan een stevig pedagogisch klimaat in de klas. En wat kan ik me trots voelen wanneer ik zie hoe KlassenPad een rode draad door de hele school vormt. Dat het echt aansluit op een behoefte.
Verbinding vanuit de Missie
Wat me het meest opviel was hoe er een duidelijke verbinding is gemaakt met de missie/visie van de school. De directeur en de intern begeleider werken nauw samen en zij voeren echt regie. Twee keer per week zijn er bordsessies waarin gewerkt wordt aan de doelen per periode.
De bordsessies komen vanuit het werken met stichting Leerkracht; een methode waarmee je leiding en structuur geeft aan je team. Het team wordt opgeleid om daar mee te kunnen werken. Voorafgaande stelt het team een visie en n missie vast en vervolgens ga je werken met bepaalde structuren.
Binnen die structuur zijn er bordsessies, en na elke periode Verbindingssessies. Ook zijn er verdiepings vergaderingen in kleine werkgroepen. “Wij hebben gekozen om de bordsessies binnen het thema pedagogisch klimaat te houden. De doelen komen voort uit dat wat er speelt in de groep, geleid door de thema s uit Klassen PAD. Vervolgens wordt er elke week besproken welk cijfer er gegeven wordt aan het behalen van het doel en er n concrete actie gepland voor de komende week om ervoor te zorgen sater doel bereikt gaat worden. Dit alles wordt zichtbaar gemaakt op het verbeterblad”, aldus Marieke.
De KlassenPad thema’s centraal
Gaaf om te zien dat diverse thema’s als doel vermeld staan: Welkom & Regie, Reflecteren, Stoer en Stiekem, Afscheid nemen. Thema’s uit Klasse(n)Pad. Daarnaast zie ik een bord met lerarenacties: Wie doet wat, wanneer en wat zet je in? Het is allemaal gericht op concreet waarneembaar gedrag. En natuurlijk de vraag: is het ook gelukt wat je je hebt voorgenomen. Zo houd je met elkaar de vinger aan de pols en blijft de waan van de dag buiten de deur. In feite zie je hier de T-kaart terug: Ik zie, Ik hoor en daar is Ik doe aan toegevoegd.
Op deze school wordt er niet meer met het hele team vergaderd. Er is twee keer per week een bordsessie van een kwartier. Er is een maandag team en een donderdag team. Elk team heeft zijn doelen en acties. Het ziet er gaaf uit en het werkt ook nog eens als een tierelier.
Samen op PAD
Samen op PAD, samen op Avontuur. Dat is de missie van de school.
“Wij geloven dat we met positiviteit en het aanbieden van structuur en voorspelbaarheid in een klimaat van veiligheid en vertrouwen het beste uit de leerlingen kunnen halen. “
De school maakt gebruik van het PAD programma en van KlassenPad. Daarnaast hebben alle groepen een Klasse(n)Pad poster vanaf groep 4. Wel in aangepaste vorm. Dit heeft ook weer een duidelijke reden want:
De school kiest ervoor om rustig, prikkelarm en overzichtelijk te zijn.
En ook dat zie ik terug door de hele school door. De eenheid en de herkenbaarheid van de materialen die gebruikt woont maakt dat het geheel rust uitstraalt.
De poster is meer een verzameling van post-its waar je zo gedurende het jaar de thema’s in ophangt, ervaringen laat zien en/of opschrijft en vastlegt wat er geleerd is over dit thema.
Dit is ook de reden dat de directeur, tevens behept met een tekentalent, zelf alle pictogrammen heeft getekend waar alle rim ram vanaf is gehaald en alleen zichtbaar gemaakt wordt, waar het werkelijk om gaat, namelijk de betekenis van de uitdrukking, gevoelens of situaties.
Door de hele school zijn de T-kaarten omgezet in drie kaarten met daarop een pictogram: Ik zie… Ik hoor… en Ik doe….
Kleine incidenten
Ik ben getuige van een paar kleine incidenten. Wat me opvalt is dat de pictogrammen erbij gepakt worden om de kinderen aan te laten wijzen hoe ze zich voelen. Er wordt geluisterd en er worden vragen gesteld. Wat heb jij nu nodig? Wat wil je graag? Een leerling geeft heel duidelijk aan dat hij wil dat een leerling excuses aanbiedt. Vervolgens wordt besproken wat het beste moment is om dat te doen en hoe de leerkracht erbij te betrekken. Als je het hebt over eigenaarschap, bewust worden van je eigen gevoelens en behoeftes, dan is dit een prachtige manier. Kinderen leren om met hun gevoelens en frustraties om te gaan, leren te verwoorden wat ze nodig hebben. De kaders worden bewaakt door de volwassenen, daarbinnen is ruimte om soms even de weg kwijt te zijn. Daar hoef je verder niet spannend over te doen zolang je maar tools aanreikt waardoor kinderen weer verder kunnen. Ik smul ervan.
Mooie parallel
Wat ik echt heel mooi vindt is dat je hier heel goed de parallel ziet met wat een leerkracht te doen heeft met een klas qua groepsvorming, en wat een directeur te doen heeft met zijn/haar team qua teamvorming. Als er nieuwe collega’s bijkomen, heb je als directeur ook aandacht te besteden aan Welkom, als je merkt da
t het wat rommelt hier en daar, dan is het belangrijk om de regie weer even terug te pakken. Hoe zijn onze manieren, hoe gaan we met elkaar om, wat zijn onze afspraken. Als er een collega vertrekt, besteed je bewust aandacht aan het afscheid en wetende dat dat ook altijd weer bepaalde verschuivingen met zich meebrengt.
Klasse(n)Pad versies
Terwijl we zo zitten te praten grappen we dat het tijd wordt voor een versie TeamPad. En zo voeg ik glimlachend weer eentje aan mijn lijstje toe.
- Klasse(n)Pad 1 t/4,
- Klasse(n)Pad Nieuwkomers,
- Klasse(n)Pad BSO
- Klasse(n)Pad VSO-ZMLK
- Klasse(n)Pad SBO
- TeamPad
Een en ander is vast te bundelen. Maar het is gaaf om te zien dat het denken en werken vanuit de RESPECT-aanpak, het leren denken en werken vanuit de groep als geheel, het onderzoeken van de thema’s die spelen in de klas, zo aansluiten bij waar leerkrachten en klas behoefte aan heeft. Met een dikke smile op mijn gezicht verliet ik de school. Dat ga ik vaker doen; op schoolbezoek. Wil je meer weten over Klasse(n)Pad? Klik dan hier>>>
Met een verschillige groet,
Jelly.