Klasse(n)Pad en Klasse(n)Pad Junior

18/09/2024
Ja ik wil meer weten

Grip op gedoe en meer impact en plezier!

Wat als je een groep hebt die overal op reageert? Of zich overal mee bemoeit? Waar een paar dominante leerlingen (haantjesgedrag) bepalen wat er gebeurt en de rest zich opsplitst in meelopers en wegduikers? Of een groep waar je aan alles voelt dat er iets speelt maar je je vinger er niet achter kunt krijgen. Of een groep waar je na de pauze eerst alle brandjes moet blussen voor je met je instructie kunt beginnen?

En dat terwijl je het onderwijs in gegaan bent omdat je het verschil wil maken: je oog wilt hebben voor ieder kind, het beste eruit wil halen en vooral dat ze zich veilig voelen bij jou in de klas. Je voelt je nu misschien wel meer politieagent dan pedagoog. Terwijl je wil dat jouw klas een plek is waar kinderen zich veilig voelen ‘leren omgaan met elkaar’ en waar verschillen er mogen zijn. Hoe gaaf zou het zijn als je een tool in handen hebt waarmee je bovenstaande problemen oplost?

Veilig in de klas

Klasse(n)Pad

is een speelse manier om integraal regie te voeren op groepsvorming, groepsdynamiek en gedrag in de klas van groep 1 t/m 8. Dit doe je door de thema’s die je in de groep tegenkomt te (h)erkennen en op een speelse manier te begeleiden. Door gerichte activiteiten te doen met elkaar leer je leerlingen spelenderwijs het thema meester te worden en de vaardigheden aan te leren die nodig zijn om het te kunnen. De klas volgt hierin zijn eigen Pad. Je kunt linksom, rechtsom, soms klim je een ladder op, om naar een volgend level te kunnen gaan. Hindernissen en blokkades horen thuis in samenwerken en samenleven met elkaar als groep.

Een groep maakt een ontwikkeling door. Sommige groepen glijden er soepel doorheen en andere groepen stagneren. Je zou kunnen zeggen dat deze groepen met hun gedrag eigenlijk een vraag stellen. Maar het probleem wat ik vaak zie is dat als een groep niet doet wat jij verwacht, je gaat twijfelen aan jezelf. En dat levert stress op en stress maakt dat we ons niet altijd van ons beste kant laten zien (#been-there-done-that). Recent verwoordde een leerkracht dat op een hele mooie manier:

“Ik vond het heel lastig. Het is me namelijk altijd gelukt met groepen. En dan ineens merk je dat die manier niet werk. Ik begon echt te twijfelen aan mezelf. Dit kan ik toch? Dit is toch waar ik goed in ben? Dit is mijn kwaliteit, een dynamische groep begeleiden. En waarom lukt het me dan niet?”

Woord en beeld Klassenpad Junior

Klasse(n)Pad Junior

is gemaakt voor leerkrachten van het primair onderwijs voor de groepen 1 t/m 3(/4). Door met Klasse(n)Pad Junior te werken:

  1. Leer je bewust regie te voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.
  2. Leer je conflicten te begeleiden die voortkomen uit het feit dat jonge kinderen nog vanuit een egocentrisch perspectief naar de wereld om zich heen kijken.
  3. Leer je thema’s te (h)erkennen die spelen in groepen en leer je wat je kunt doen om de groep of een groepje stapsgewijs door het thema heen te begeleiden zodat de onderlinge band steeds sterker wordt.
  4. Leer je leerlingen omgaan met verschillen tussen elkaar en leren ze dat ze niet met iedereen vrienden hoeven te zijn maar wel met iedereen kunnen leren samenwerken.
  5. Begeleid je leerlingen bij hun executieve functies zoals: op je beurt wachten (impulscontrole), spelregels onthouden (werkgeheugen), spelen volgens de spelregels (impulscontrole en emotieregulatie), kunnen omgaan met tegenslagen (emotieregulatie), kunnen omgaan met verliezen (emotieregulatie).
  6. Leer je kinderen de vaardigheden aan die nodig zijn om samen te spelen (leiderschap en volgerschap).
  7. Vergroot en versterk je het professioneel handelen van jou als leerkracht in het bewust begeleiden van gedrag van jonge kinderen, waardoor je een goede basis mee geeft, rust creëert en het gevoel van veiligheid versterkt in de klas en op school.
Veilig in de klas

Klasse(n)Pad 5-8

is gemaakt voor leerkrachten in het primair onderwijs en dan met name voor de groepen 5 t/m 8. Door met het Klasse(n)Pad te werken:
  1. Leer je bewust regie te voeren op groepsvormingsprocessen, groepsdynamiek en gedrag, waardoor je steeds beter leert zien waar een groep dreigt vast te lopen in hun ontwikkeling en wat jij kunt doen om de kracht van de groep naar boven te halen.
  2. Leer je thema’s te (h)erkennen die spelen in groepen en leer je wat je kunt doen om de groep stapsgewijs door het thema heen te begeleiden zodat de onderlinge band steeds sterker wordt.
  3. Help je leerlingen om onderling sterke relaties op te bouwen waardoor er meer rust in de klas ontstaat en kinderen zich veilig voelen met elkaar op school.
  4. Leer je leerlingen omgaan met verschillen waardoor ze leren dat ze niet met iedereen vrienden hoeven te zijn maar wel met iedereen kunnen samenwerken.
  5. Leer je leerlingen een zelfbewuste houding te ontwikkelen.
  6. Vergroot en versterk je het professioneel handelen van jou als leerkracht in het groepsdynamisch denken en werken met de klas, waardoor je rust creëert in de klas en het gevoel van veiligheid versterkt in de klas en op school.
Veilig in de klas
Thema's KlassenPad Junior
Klasse(n)Pad Junior - groep 1-4
Klasse(n)Pad
Klasse(n)Pad - groep 5-8