JAAAAA we gaan weer beginnen! Ben je er klaar voor? Heb je er zin in?
Ik heb dubbele gevoelens. Ik heb aan de ene kant heel veel zin om weer lekker aan de slag te gaan en aan de andere kant geniet ik zo met volle teugen van het leven zonder agenda. Geen wekker, lekker opstaan, mijn ochtendritueel in alle rust doen (oefeningen, koude douche, mediteren). Herkenbaar voor je? 

Verwachtingsvol

A.s maandag gaan voor de scholen in Noord de deuren weer open. Ik hou van deze periode. Zowel kinderen als leerkrachten vinden het weer spannend om te beginnen. Maar ook verwachtingsvol: wat gaat het worden? Gaat het lukken om er samen een fijn jaar van te maken waarin we het gezellig hebben met elkaar en ook lekker veel leren.

Welkom

Hoe ga jij de kinderen ‘welkom’ heten? Hoe ga je ze ontvangen? Groepsdynamisch gezien is ‘Welkom’ heel belangrijk. Het gaat over de vraag hoe je de ontmoeting met elkaar vorm geeft. Het verwijst ook naar je allereerste welkom, de allereerste ontmoeting. Hoe welkom was je toen je geboren was, maar ook: hoe werd jij als leerkracht welkom geheten toen je voor het eerst in contact kwam met je huidige werkomgeving.

klassenkracht-blog-als-je-oordeelt (1)

Verbinding maken

 

Welkom geheten worden en je welkom voelen vormt de basis voor elke relatie en daarmee elke samenwerking. Zonder welkom is er geen contact en zonder contact geen welkom. Dat wat je mogelijk kent als de gouden weken, de startweken etc. gaat dus in essentie over het organiseren van het ‘welkom’. Zorgen dat kinderen jou leren kennen, dat ze elkaar leren kennen, dat er contact en verbinding gemaakt wordt. Wat gaan we doen. Hoe gaan we het doen. Hoe ben ik hier veilig? 

 

De ontmoeting

In de ontmoeting, in het contact kun je als leerkracht al veel opmerken. Je herkent het volgende misschien wel: je staat ‘s morgens bij de deur en er zijn kinderen die je enthousiast begroeten, je ‘vol’ aankijken, een hand geven en misschien wel een praatje maken. Er zijn ook kinderen die het contact proberen te vermijden. Die het lastig vinden om jou aan te kijken, die zich ongemakkelijk voelen in de ontmoeting. Het is boeiend om hier op te letten. Hoe gaan kinderen uit jouw klas de ontmoeting met jou aan? Wat zie je, wat merk je, wat voel jij? En waar raken kinderen jou? Voel je je blij worden als een kind jou stralend aankijkt, wat voel je als een kind je liever niet aankijkt? Misschien vindt je dit zelf ook wel lastig, de ontmoeting, het welkom. Zit je liever achter je buro dan bij de deur staan. 

         De Formingsfase of ook wel ‘de kat uit de boom kijk fase’ gaat over de vraag:

Is het hier veilig?

Hoe gaan we hier met elkaar om?

Mag ik er zijn?

Dit is de periode waarin kennismaken met jou als leerkracht, jouw waarden en normen centraal staan. Het is de periode waarbij je routines ontwikkelt die het hele jaar meegaan.  

Normingfase

Door ook meteen aandacht aan de Normingfase te besteden, bouw je samen met de klas aan het kader van waaruit jullie als groep de omgang met elkaar gaan regelen. Wat is onze norm? Hoe willen wij als groep met elkaar omgaan? Hoe bepalen we dat? Door deze vragen samen met de groep te onderzoeken, te overleggen, heb je grote kans dat het formele en het informele leer- en leefklimaat van een klas dichtbij elkaar blijft. In de begeleiding van moeilijke groepen zijn er altijd een paar elementen die we in de feedback terug krijgen als eye opener. Eentje daarvan is de waarde inzien van het samen met de kinderen bouwen aan het leefklimaat in de klas. Dat de valkuil van het snel doen, want de regels zijn toch bijna elk jaar hetzelfde, naar de tijd er voor nemen en het gesprek erover voeren.

Met respect

Dusssss hoofdstuk 2 en 7 uit het boek Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas erbij samen met het gratis e-book met de 108 werkvormen erbij en je hebt meer dan genoeg input om de komende 7 weken lekker te bouwen aan een sociaal, veilig en krachtig leer en leefklimaat in je klas.

klassenkracht-blog-als-je-oordeelt-1

Ik heb trouwens een nieuw e-book gemaakt om nog meer leerkrachten enthousiast te maken voor het weken en denken vanuit de RESPECT-aanpak Klasse(n)Kracht®. Mocht je het, ondanks dat je de werkwijze van mij al kent, het fijn vinden om meegenomen te worden in de structuur van de eerste weken:

En deel je mijn missie. Dan zou ik het enorm waarderen als je mijn blog doorstuurt aan collega leerkrachten.

Weet jij al waar je naar toe wil met je nieuwe groep? Cognitief is het vaak helder, want dat bepaalt de methode zo ongeveer. Maar sociaal-emotioneel? Wat voor groep wil jij dat het wordt? Wat vind jij belangrijk in de omgang met elkaar? Maak een woordveld of schrijf eens op voor jezelf wat je zou willen? En stel je nu eens voor dat dit in het komende jaar gaat gebeuren: Wat zie je dan? Wat doen jouw leerlingen dan? Hoe gaan ze met elkaar om? Hoe praten ze met elkaar? Maak het zo concreet mogelijk voor jezelf. Dit is jouw stip op de horizon!

En dan de allerbelangrijkste vraag: En wat betekent dit voor jou? Hoe ga je daar de groep in meenemen, hoe ga je daar (dus niet top down opleggen) samen met jouw klas regie op voeren? 

 

Ik wens je een hele mooie start!

Met verschillige groet,

Jelly