It’s all-in the mindset

Vorige week ben ik gestart met een nieuwe groep Post HBO Specialist Klasse(n)Kracht® . Online! Wow wat een uitdaging en wat een gave ervaring. Ik was heel erg benieuwd of ik alles wat ik normaal gesproken live doe, ook online kon doen. Dat was mijn inzet.

Een van de activiteiten is een vision board maken. Dat betekende dat ik er voor moest zorgen dat de materialen bij de mensen thuis terecht kwamen. Groot foamboard, tijdschriften, schaar, plaksel. En dan hebben we nog de map, de boeken, en dan natuurlijk nog iets zoets, zouts en zuurswink

 

Contact en verbinding

Je hebt het misschien wel op Facebook voorbij zien komen. Mijn lief, die van auto rijden houdt (en zeker in mijn auto wink) heeft een rondje Nederland gedaan om er voor te zorgen dat alle materialen, boeken, map etc. bij de mensen thuis werden bezorgd. Ha! Wie kan er zeggen dat zijn cursusmateriaal thuis bezorgd werd. “Het lijkt wel Sinterklaas” zei een van de cursisten. En daar begon dus eigenlijk al de start van de opleiding. De beleving. De berichtjes heen en weer. Contact en Verbinding.

En zo heb ik stap voor stap alle elementen onder de loep genomen en nagedacht hoe kan ik het zo organiseren dat dit lukt. Het meest trots was ik op mijn circuit. In de eerste tweedaagse, waar kennismaking (Forming) centraal staat, ga je op zoek naar je persoonlijkheidsdynamiek. Hoe ben jij intern bedraad en hoe bepaalt dit waar jij als van nature op gericht bent. We denken wel dat we allemaal een soort van hetzelfde zijn, dat we dezelfde dingen zien, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. En hiermee hebben we al meteen een verdiepende kennismaking met elkaar want het levert prachtige gesprekken op, in de groep, maar zeker ook thuis aan de keukentafel, wanneer je ineens taal krijgt voor de verschillen.

Miscommunicatie

En als Specialist Klasse(n)Kracht® een heel belangrijk inzicht om met die bril te leren kijken naar groepen en leerkrachten. Veel problemen starten al vanuit deze ‘miscommunicatie’: de natuurlijke behoefte van de leerkracht, sluit niet altijd aan bij de natuurlijke behoefte van een groep. Hoe meer inzicht je hierin hebt, hoe beter je snapt waardoor het soms gewoon niet lukt. Niet omdat je geen goede leerkracht bent, of dat die klas ontspoort is, maar gewoon omdat er geen connectie is, geen verbinding. Je kan wel een stekker in een stekkerdoos stoppen maar als er geen elektriciteit is, gaat er niks aan.

 

Normaal gesproken richt ik tijdens de training voor zes dynamieken een tafel in met materiaal zodat iedereen op zijn eigen manier, zijn eigen zoekproces kan vormgeven. Nu was de vraag: hoe ga ik dat online organiseren. En wat hierbij ook weer zo’n mooie bewustwording was: ik kan dat niet in mijn eigen hoofd oplossen (mijn dynamiek). Terwijl ik mijn dochter over deze zoektocht aan het vertellen was, vroeg zij aan mij of ik geen linkjes in de breakout rooms kon zetten. Dat zag ik niet voor me, maar ik zag wel meteen iets anders voor me:

 

Online verbinden

Ik heb al het materiaal in de online leeromgeving gezet. Iedereen de code gegeven zodat iedereen thuis achter zijn eigen computer bij de informatie kon. Een online circuit dus. In de app groep kon je een vraag stellen of op zoek gaan naar iemand die mogelijk dezelfde dynamiek had als jij en door elkaar te bellen kon je met elkaar in gesprek.

 

En het ging echt super. Eigenlijk was iedereen verbaasd hoe veel er geleerd en geoefend was met elkaar, hoe fijn er met elkaar gewerkt was, hoe er absoluut contact en verbinding ervaren was, door het werken in de break-out rooms je iedereen ontmoet had en ook online  geraakt kunt worden.

 

Hoe zou het wel kunnen lukken?

Volgende week is er een tweedaagse met de lopende groep Specialisten Klasse(n)Kracht® in opleiding. En waar ik aanvankelijk dacht dat het onderwerp niet geschikt zou zijn om online te doen, gingen er door deze ervaring nieuwe deurtjes open in mijn hoofd. Nu ik heb ontdekt wat er allemaal nog meer mogelijk is, zie ik dat of iets lukt of niet allereerst in mijn hoofd start.

 

Ik realiseer me hoe belangrijk het is om ‘dit kan niet’, wat ik aanvankelijk dacht, te switchen naar: hoe zou het wel kunnen lukken? En dat door mezelf toe te staan dat ik het nog niet wist, maar wel nieuwsgierig was, ik iets anders in mezelf in beweging bracht, ineens gingen er deurtjes in mijn hoofd open die daarvoor dicht waren.

 

Ik ben benieuwd of dit herkenbaar voor je is. Zeker nu we leven in het tijdperk ‘Dit kan (nu) niet’ wil ik je vooral uitnodigen om op zoek te blijven naar: hoe zou het wel kunnen?

It’s all-in the mindset

En terwijl ik dit opschrijf realiseer ik me dat dit de essentie van Klasse(n)Kracht® is. Ik kom altijd in beeld als de situatie redelijk hopeloos ervaren of beleefd wordt. En hoe daarin voortdurend de vraag leidend is: hoe zou het wel kunnen?

Wat is er nodig om het hier goed te hebben met elkaar. Dat we vanuit de Huidige Situatie op zoek gaan naar de Gewenste Situatie. Dat we de hobbels in beeld brengen om daarna stap voor stap te gaan bouwen aan de Gewenste Situatie.

 

Met verschillige groet,

Jelly

 

P.S. Resoneert dit bij jou? Gaat het welbevinden van kinderen en collega’s je aan het hart? Misschien verlang je er wel naar om je eigen kracht en kunde te vergroten en/of te verdiepen.

En wil je vanuit een groepsdynamische bril je collega’s met dynamische groepen coachen, of misschien heb jij net als ik de droom om als ZZP-er aan de slag te gaan.

 

In juni start er een nieuwe opleidingsgroep. Wil je meer weten? Stuur een mail naar jelly.bijlsma@klassenkracht.nl en dan neem ik contact met je op.