Hoe zet jij een energieveld aan in jouw klas? Ben jij je er bewust van hoe je dat doet? Neem bijvoorbeeld een feel good movie. Ik lag laatst heerlijk te genieten van Mona Lisa’s Smile. Ergens in de film wordt er gerock ’n rolled. Als ik daarnaar kijk word ik onmiddellijk blij. De muziek, het dansen, de blijdschap. Eigenlijk heel simpel. Je zet een aantal dingen ‘aan’ en mijn gemoedstoestand verandert. Dat noemen we een energieveld aanzetten.

Rock ’n Roll

Ik was begin twintig en ik had me opgegeven voor een proefles Rock ’n Roll ging volgen. Ik zat in het eerste jaar van de UvA. En ik was meteen verkocht. Ik ging op Rock ’n Roll les. Wow wat vond ik het geweldig. Nadat ik me de basispassen had eigen gemaakt en voor het eerst danste met iemand die het heel goed kon, was ik helemaal verkocht. De muziek, het dansen en later ook de acrobatiek. Moet je je voorstellen: je wordt omhoog gezwiept waardoor je in een soort handstand in de lucht staat, dan roetsj je langs de rug van je partner naar beneden, die je dan vervolgens weer tussen zijn benen door omhoog trekt…Zo gaaf! Hahaha ik werd en word er wederom enorm vrolijk van. (Laatst probeerde ik weer eens op mijn handen te staan…was een enorme tegenvaller…mijn armen konden mij niet meer dragen, ik knalde gewoon keihard met m’n kop op de grond…ik moest heel hard lachen om mezelf…vanaf dat moment ben ik gaan trainen 🙂

Hoe zet jij een energieveld aan in jouw klas?

Waar was ik…o, ja energieveld. Een Feel Good movie kijken doet iets met je energie. Terwijl je ernaar kijkt (mijn favoriet is Pretty Woman) ga je je steeds beter voelen.Wat gebeurt er als ik denk aan Rock ’n Roll, of wanneer ik kijk naar een feel goed movie? Ik word meegesleurd in een bepaald energieveld. Ken je dat, dat je ergens binnenstapt waar het zo’n vrolijke boel is dat je als vanzelf meegenomen wordt? Maar het omgekeerde kan natuurlijk ook. Als er ergens veel verdriet is, denk aan een begrafenis, dan kun je ook meegezogen worden in het energieveld van verdriet. Herken je dit? En weet jij hoe jij dat doet met jouw klas? Bijvoorbeeld als de kinderen ’s morgens binnenkomen, hoe ontvang je ze? Hoe begroet je ze? 

klassenkracht-blog-lang-leve-de-fiep-foto-2

‘Mopper’ – bril

Als we een leerkracht begeleiden met een ‘moeilijke’ groerp, werken we ook bewust aan het energieveld in de klas. Want wat gebeurt er als de dingen anders gaan dan je verwacht? Dan bestaat het risico dat je gaat mopperen. En wat gebeurt er als jij gaat mopperen. Precies, dan trek je onbewust anderen mee. Die gaan dan door diezelfde ‘mopper’ bril naar hun omgeving kijken. En voor je het weet heb je een omgeving, een energieveld, gecreëerd waar veel op elkaar gelet en gemopperd wordt.Dit mechanisme snappen en daar heel bewust regie op voeren scheelt een slok op een borrel. 

Verhit en gespannen

Een energieveld kan opgewekt en bruisend voelen (denk aan een verjaardagsfeestje), verhit en gespannen voelen (denk aan een wedstrijd tussen Ajax-Feijenoord) of intens verdrietig voelen (denk aan een begrafenis). Neem als voorbeeld een bruiloft. Bij een bruiloft wordt vanuit de emotie liefde allerlei rollen en activiteiten neergezet. Denk aan samenzijn, flirten, toekomst, zoenen, verbinding. En vanuit dit energieveld ontvouwen er zich allerlei activiteiten: de receptie, het ja-woord, taart, een feest, de huwelijksnacht etc. (2017. Deep Democracy. Jitske Kramer).

Waar ga jij van aan?
Is dat iets doen?
Of ergens naar kijken?
Of ergens onderdeel van zijn?

Verbondenheid

Spiegelneuronen spelen een belangrijke rol bij een energieveld aanzetten. Spiegelneuronen zijn hersencellen die geactiveerd worden als we anderen iets zien doen. Ze zorgen er ook voor dat we emoties aanvoelen en gedrag van anderen begrijpen. Deze neuronen spelen ook een hele belangrijk rol bij het aanleren van vaardigheden. In de hersenen ontstaat een bepaalde verbondenheid als we handelingen nabootsen of in bepaald gedrag meegaan. Door het activeren van de spiegelneuronen worden mensen geprikkeld om gedrag te imiteren.

Fluisterstem

Een voorbeeld. Ik was eens in een klas en de leraar wilde dat de kinderen aan het werk gingen. Het stoplicht werd op oranje gezet. Na verloop van tijd legde de leraar het werk even stil en gaf aan dat bij het oranje stoplicht een fluisterstem hoorde en deed voor hoe dat klinkt. Het aantal decibellen daalde onmiddellijk. Je kent allemaal de tip wel dat als het lawaai in een klas meer wordt dat je dan juist zachter moet gaan praten om het stiller te krijgen.

Positief gedrag

Wat gebeurt er als je ritmes gaat klappen…binnen een paar seconden doen de eerste leerlingen met je mee. Regie voeren op gedrag gaat veelal over het bewust inzetten van vaardigheden waarmee je positief gedrag stimuleert (basis van de RESPECT-aanpak). Hier kun je heel bewust gebruik van maken. Het spiegelen van gedrag gaat als vanzelf. Daar denken we niet over na, wordt onbewust geregeld.

klassenkracht- blog-van-onprettig-naar-onwettig

Spiegelneuronen

Denk maar aan wat er gebeurt als je een peuter eten geeft. Je mond beweegt waarschijnlijk gewoon mee. Als jij je mond open doet, heb je een grote kans dat je peuter dit ook doet. Sommige leerkrachten steken een hand op als ze de aandacht van hun leerlingen willen. Je ziet altijd onmiddellijk een aantal handen de lucht ingaan. Ja, ook heel veel handen niet, maar dat wil niet zeggen dat ze intern niet meebewegen. Er zijn nl ook veel kinderen die een hand opsteken stom vinden.

Maak gebruik van de spiegelneuronen. Heb jij nog een leuke manier om kinderen mee te krijgen? Laat hieronder een reactie achter. Altijd fijn om mooie dingen te delen met elkaar. En mocht je meer Klasse(n)Kracht willen? Klik dan hier.

 

Met verschillige groet,

Jelly