Afgelopen maandag was het nationale complimenten dag. Ik heb op FaceBook echt hele leuke dingen voorbij zien komen: kinderen die eerst complimentenkaartjes gemaakt hebben om die vervolgens aan elkaar te geven.

Complimenten kaartjes via coöperatieve werkvorm, mix en ruil met de kinderen doen, tot iedereen een compliment heeft die ook echt past. Om vervolgens een complimentenslinger voor jezelf te maken waar je 10 complimenten in hangt die je met behulp van je klasgenoten maakt. 

 

Energie

Heb je ervaren wat het doet qua energie met een groep of team? Als je dat ervaren hebt dan zal het je ook niet verbazen hoe je het omgekeerde kan realiseren. Dus hoe je een klas (geldt ook voor een team) in verzet kan krijgen? Door een negatief strookklimaat in je klas te realiseren. 

Complimenten zijn van levensbelang. Voor de mensen die de opleiding gedaan hebben weten wat ik daar mee bedoel. Het heeft namelijk alles te maken met het geven van strooks en je strookhuishouding goed op orde hebben. Is er iemand in jou leven geweest die iets tegen jou gezegd heeft wat voor jou echt het verschil heeft gemaakt?

Strook is een woord dat afkomstig is uit de Transactionele Analyse. Het is afgeleid van het Engelse werkwoord to stroke, dat zowel ‘slaan’ als ‘aaien’ betekent. Een strook is ‘een eenheid van erkenning’. Een strook voorziet in onze behoefte naar aandacht, erkenning en aanraking.

 

Onderzoek

Je herinnert je dit onderzoek misschien nog wel. Ik heb het wel eens eerder gebruikt. In 1945 voerde psychoanalyticus René Spitz een onderzoek uit waarbij in het ene weeshuis baby’s schoon gehouden werden en gevoed maar minimaal lichamelijk en emotioneel contact hadden met hun verzorgsters. De verzorgsters pakten de baby’s zelden op en ze brachten hun dagen bijna volledig in isolement door..  De omgeving werd steriel gehouden zodat de baby’s niet ziek konden worden. Binnen een paar weken veranderden de vrolijke baby’s  in suffe en ongelukkige wezens die op een vreemde manier aan hun handen knaagden en gewicht verloren. In een paar maanden tijd veranderden ze in uitgemergelde, wezenloze en onbeweeglijke geraamtes. Ondanks de fysieke verzorging stierven 34 van de 91 baby’s voordat ze twee jaar oud warenHet andere kindertehuis bevond zich in een gevangenis, maar hier mochten de veroordeelde moeders elke dag hun baby bezoeken, vasthouden, knuffelen en met hen spelen. De hygiene was hier niet zo geweldig, maar hier overleed geen enkele baby. Uit het onderzoek van Spitz werd duidelijk dat menselijke affectie belangrijker is voor overleving dan voedsel en hygiëne. (Empathie. Roman Krznaric. 2014)

 

Een klas in verzet

Met dit onderzoek werd aangetoond dat strooks van levensbelang zijn. We hebben ze nodig, ze vormen de brandstof voor ons leven. Eric Berne noemt dit ‘de honger naar erkenning’.

Een strook kan zowel positief als negatief zijn. Geen strooks is het ergste dat er is. Negatieve of zelfs pijnlijke strooks zijn altijd nog beter dan helemaal geen strooks. Kinderen hebben veel fysieke strooks nodig (aaien, knuffelen, koesteren) en later meer psychologische strooks (glimlach, compliment).

Als we geen positieve strooks krijgen, dan gaan we op zoek naar negatieve. Kinderen zijn zeer creatief in het uitvinden welk gedrag negatieve strooks opleveren. Strooks bevestigen gedrag. Als er een tekort aan is in de klas, zal een klas, onbewust, in verzet komen. Het is daarom van groot belang dat strooks onderdeel zijn van de cultuur van de klas. Op deze manier laat je de ander weten dat je er bent, dat je bestaat.

Een manier om het groepsklimaat in je klas te versterken is door een rijke strook cultuur aan te bieden. (Walking the Talk. Giles Barrow and Trudi Newton. 2004). Strooks zijn essentieel voor zowel onze psychische als onze mentale welzijn.

Wanneer kinderen gewend zijn om vooral negatieve strooks te krijgen, dan is dat wat zij doorgeven aan anderen. Wat is dus de hulpvraag die kinderen met negatief gedrag aan ons stellen?  Geef mij positieve aandacht, leer mij  dat ik daar nog veel meer uit kan halen dan negatieve aandacht.

Positief – negatief

Terug naar jouw klas. Welke kinderen in de klas “vragen” om negatieve strooks? Hoe kun jij er voor zorgen dat deze leerlingen positieve strooks krijgen?

Mocht je behoefte hebben aan positieve activiteiten om samen met de kinderen te doen en daarmee je strook-klimaat in de klas te bevorderen klik dan hier

Bouwen aan (zelf)vertrouwen doe je door een positief strookklimaat in de klas te realiseren. Dit stimuleert een gevoel van veiligheid en de onderlinge verbondenheid.

Ik lees graag je reactie in het commentaarveld hieronder

 

Fijne week 

Met een verschillige groet, 

Jelly