Hoe is het met je? Ik hoop dat jij en je familie nog steeds gezond zijn. We gaan alweer de derde week in! Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik merk dat ik deze fase spannend vind. Gaan we het ombuigen? Zal blijken dat de maatregelen die genomen zijn voldoende zijn?

Mijn moeder van 87 heb ik vanaf de balustrade (zij in de slaapkamer) door het open raam een iPhone gegeven met minimale apps en een beschrijving op papier. Ik dacht nog: dat is simpel, dat moet lukken. Maar ja, mijn moeder kent geen touch screen:

  • Als je stevig op de thuis-knop drukt dan krijg je niet het startscherm, maar Siri….
  • als je stevig op de app drukt, gebeurt er niks, en
  • als je het zachtjes doet maar je maakt ook een kleine veegbeweging, dan krijg je een weer een heel ander scherm…en klopt er niks meer van de beschrijving…hmmmm dit is toch niet zo makkelijk als ik dacht…we kregen het er allebei warm van…

Dus doe ik aan afstandsonderwijs met haar :). Ik stuur haar dagelijks een appje met een foto, dan bel ik haar later om te kijken of het haar lukt om het te openen. Zo lief dit.

Ondertussen leren jullie je ook te barsten. Ik hoorde laatst iemand zeggen, ‘waar je anders maanden over doet, hebben we nu in een paar dagen voor elkaar gekregen!’

En er zijn ook zorgen

Door het coronavirus zijn we massaal op zoek gegaan naar een andere manier van werken en contact houden. online lerenVeel leerlingen zijn nu meer dan ooit online actief. Groepsdynamisch is ‘de-kat- uit- de- boom- kijk- fase’ voorbij. En als ik de geluiden om me heen goed interpreteer dan stel ik vast dat we online in de fase van beland zijn. De grenzen worden verkend. Wie heeft het hier voor het zeggen. Word ik gecontroleerd?

Lesgeven op afstand is een ‘dingetje’ maar het groepsdynamische proces goed begeleiden wordt ook een bijzondere uitdaging. Herkenbaar?

Je leerlingen hebben veel online contact met elkaar. Misschien bekruipt jou ook het vermoeden dat daar dingen gebeuren die niet OK zijn. Je vraagt je misschien wel af of er kinderen gepest worden of buitengesloten.

Hoe kun je nu op afstand de veiligheid van alle leerlingen garanderen? Op school had je er meer zicht op. Je voelde het meestal wel aan wanneer er iets speelde in de groep. Je wilt er zijn voor de kinderen, maar je weet ook niet goed wat je moet doen of hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ergens iets roepen dat ‘we wel fijn met elkaar omgaan’ helpt natuurlijk niet.

Stel je eens voor:

Het gedoe online heeft plaats gemaakt voor samen leuke dingen doen en plezier maken met elkaar. Je krijgt whats-app berichten met lachende gezichten en op de vraag of iedereen het naar zijn zin heeft in de groep krijg je een volmondig ‘ja’ te horen.

Je merkt dat doordat jij andere vragen stelt en leerlingen bewust uitnodigt om bepaalde dingen met elkaar te doen, er ander gedrag van kinderen naar boven gehaald wordt. Ze hoeven nu niet meer waardering te oogsten door flauwe dingen te doen, maar juist door leuke en lieve dingen te doen. Natuurlijk gebeurt er heus nog wel wat, maar je schrikt er niet meer van omdat je nu weet hoe je dit moet begeleiden. Samen, in contact en verbinding.

Klinkt het aantrekkelijk?

Ontdek hoe je ook regie voert zodat je ook op afstand de sociale veiligheid kunt waarborgen en de sfeer tussen kinderen goed blijft. Klik hier.

Met een verschillige groet,

Jelly Bijlsma