Workshop

“Het mooie aan Klassenkracht vind ik dat de theorie heel praktisch gemaakt wordt naar het handelen in de klas. Stap voor stap wordt de leerkracht meegenomen in het uitvoeren.

– Kim, Intern Begeleider –

Hoe maak ik er een fijne groep van?

Dit is een vraag die elk jaar terug komt, zeker wanneer je van een aantal klassen hebt gemerkt dat de groepsdynamiek niet helemaal naar wens verloopt. Als straks in augustus de schooldeuren weer open gaan is er de kans en de wens om er samen een fijn jaar van te maken. Maarrr…. dit gaat bij de meeste groepen niet vanzelf. En ervaring leert dat dit niet lukt door vooral in te zetten op kennismakingsactiviteiten en groepsvormingsactiviteiten. Dit is absoluut belangrijk om te doen, maar er is nog iets meer nodig.

Om samen met elkaar een goede norm neer te zetten moet je als leerkracht weten welke rol je hebt te vervullen op welk moment en dus heel bewust regie voeren op bepaalde sleutelmomenten. In sommige groepen heb je te maken met kinderen die sterk op elkaar reageren, kinderen die zich overal bemoeien, veel ruzies tijdens het buitenspelen, niet aan het werk gaan of blijven, brutaal gedrag etc. 

Thema’s waar de groep zelf niet uit komt. Misschien herken je het wel. Dat groepsvorming in fasen verloopt weet je waarschijnlijk al wel, maar weet je ook wat jouw rol is bij elke fase en hoe jij heel bewust hier regie op kunt voeren zodat je vanaf dag één invloed hebt op het groepsproces?

klassenkracht-workshop-fijne-groep

De eerste twee weken zijn over het algemeen rustige weken. Dit is de ‘kat-uit-de-boom-kijk fase. Gedurende deze fase leg je samen met de klas de basis neer waar je de rest van het jaar op voortbouwt. Wat voor groep willen we zijn, hoe willen we met elkaar omgaan, wat betekent dit, hoe ziet dat eruit?

En hoe voer je daar regie op? Dit is een sleutelmoment! En zeker niet makkelijk. Daarvoor moet je echt wel een paar dingen scherp in het vizier hebben. Maar als je het eenmaal weet ga je zeggen: “dat ik dat zelf niet bedacht heb”. 🙂

Na deze eerste fase komt het gedoe. Ben je er klaar voor om dit gedoe te begeleiden? Heb je door wat er gebeurt en wat er nodig is om de groep hierin een stap verder te helpen. Dit is nog zo’n sleutelmoment. Deze wordt vaak lastiger gevonden want “omgaan met conflicten’ kruipt direct onder je huid. Fijn om je daar zekerder in te voelen.

Heb je de verwachting dat je een pittig groep krijgt, dan zou ik zeggen: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ga alsjeblieft niet denken: ik zie het wel…want voor je het weet sta je 3-0 achter.

De eerste 12 weken zijn echt cruciaal. Groepsdynamisch gezien wordt de basis al heel snel gelegd. Bewust en actief van een klas een groep maken is topsport, niet door er bovenop te gaan zitten, maar door het samen te doen. Hoe je dat doet?

Met  RESPECT

 

Met deze aanpak richt je je allereerst op wat de groep wil. Jij faciliteert dit proces, stuurt bij waar nodig. Alles wat je doet heeft samenhang en staat in dienst van dit verlangen. Diverse werkvormen en reflectie gesprekken zorgen voor bewustwording.

De RESPECT-aanpak© zorgt ervoor dat:

Z

Je precies weet waar jij als leerkracht het verschil maakt

Z

Je het groepsproces faciliteert waardoor kinderen eigenaar blijven van de sfeer in de groep

Z

Je met plezier kunt kijken naar wat er gebeurt omdat jij snapt wat je op welk moment kunt inzetten

Z

Je de samenhang van het groepsvormingsproces doorziet waardoor de losse dingen een afgestemd geheel vormen

“Ik zie dat het werkt, dus ik blijf het doen 

– Naomi, leerkracht –

klassenkracht-workshops

Omdat samen starten ook als team zo belangrijk is

hebben we een tof aanbod gemaakt:

15 workshops 

Voor 15 scholen die heel graag op een speelse en praktische manier met

elkaar aan de slag willen om met behulp van de RESPECT aanpak regie

te voeren op het groepsvormingsproces.

Normaal 900 euro nu:

647  

euro per workshop

Als je niet weet naar welke haven je vaart,

is elke wind ongunstig

– Seneca –

Ben je wel eens op vakantie gegaan zonder eindbestemming? En..? ben je er gekomen? Wij zien dit veel gebeuren in klassen. Hele hardwerkende leerkrachten op weg…maar waar naar toe? Alle leerkrachten die wij spreken willen van hun klas een TOP groep maken. Ook willen ze dat alle kinderen zich veilig voelen in hun klas. Maar wat is het plan?

 

Wat is de route er naar toe?

Hoe leren we samenleven met elkaar? Hoe leren we omgaan met verschillen? In deze workshop nemen we jullie mee op reis. Het sleutelwoord voor ‘dynamische’ groepen en kinderen met gedragsproblemen is Regie en Verbinding. Weten waar je naar toe wilt met je groep, welke kennis en vaardigheden daarvoor nodig zijn en een plan om ze daar naar toe te begeleiden.

De rol van de leerkracht staat in deze workshop centraal. Regie voeren is het sleutelwoord. In deze workshop krijg je een aantal concrete tools aangeboden waarmee je de volgende dag meteen mee aan de slag kunt.

Na deze workshop weet je:

Z

wat de meest gemaakte fout is bij groepsvorming

 

Z

hoe je van een klas een fijne groep maakt (inclusief de bijbehorende werkvormen)

 

Z

dat gedoe erbij hoort en jij er klaar voor bent om dit te begeleiden

Z

hoe je sterke relaties bouwt met je klas

Het aanbod is beperkt. Op is op. En alleen geldig in de maand augustus en september 2021. Er zijn 15 tickets in de aanbieding. We kunnen live en we kunnen online. Boek je ticket door een mail te sturen naar jelly.bijlsma@klassenkracht.nl dan nemen we snel contact met je op.

Met een verschillige groet,

Team

Klasse(n)Kracht®.