“Gedoe in de klas? Op het plein is er regelmatig veel gedoe. In de pauze gaat het eigenlijk dagelijks mis. De jongens houden erg van voetballen maar het eindigt altijd met ruzie en dan komen ze boos binnen. Ik sta op het punt om het voetbal te verbieden. Maar ja, ik snap ook wel dat dat geen echte oplossing is voor het probleem”
“Ik baal er zo van dat ik na elke pauze eerst brandjes moet blussen voordat ik weer kan beginnen met de les. Het kost me gewoon te veel lestijd, daardoor raak ik achter in mijn programma en dat geeft me onrust.”
“Ik merk dat het mij ook erg veel energie kost om dit allemaal goed te laten verlopen. Ik vind het belangrijk dat alle kinderen zich fijn voelen bij mij in de klas. Maar wat kan ik doen? Kan ik wat doen? Ik heb al van alles geprobeerd maar er verandert niet echt wat.”
Herken je dit?
Ik kom het heel veel tegen bij groepen. En ik merk ook dat er veel leerkrachten en intern begeleiders zijn die niet goed weten hoe dit aan te pakken. We zijn gauw geneigd om naar individuele kinderen te wijzen, terwijl de oplossing daar vaak niet ligt. Ik herinner me nog dat ik samen met Jolanda, intern begeleider op een school, met een groep aan de slag was waar een bepaalde leerling een behoorlijke stempel op de groep drukte. Kinderen waren bang voor hem, ouders klaagden al jaren dat hij de pestkop van de groep was en ondanks allerlei inspanningen van de leerkrachten veranderde dat beeld niet.
Door zowel de groep, de leerling en de leerkrachten in beeld te brengen konden we de dynamiek van de groep ‘vangen’ om dit vervolgens stap voor stap te begeleiden. De opluchting was enorm. Voor alle partijen.
Grip op gedoe in de groep
Stel dat je last hebt van gedoe in de klas of dat je ziet dat kinderen onderling last hebben van gedoe. Wat is volgens jou dan de onderliggende hulpvraag die de groep eigenlijk aan jou stelt? En hoe maak je kinderen eigenaar van deze hulpvraag? Natuurlijk is het geen quick fix (helaas 🥲). Maar ik kan je wel een aantal handreikingen geven om te starten:
1. Wanneer gaat het goed?
Bij de gymlessen en onder begeleiding van de leerkrachten gaat het spelen goed.
Mijn conclusie zou dan zijn dat binnen een afgebakend geheel met vertrouwde leerkrachten erbij het goed gaat. Interessant om ook met de kinderen te bespreken. Hoe kom het dat het goed gaat? Wat is er dan anders?
2. Wanneer gaat het niet goed?
Op het plein met meer klassen en met andere begeleiders gaat het niet goed.
Observeer wat er gebeurt. Wat is de aanleiding van gedoe. Het is nu nog niet duidelijk wat het gedoe veroorzaakt. Kan wel iets zijn waar je nu niet helemaal niet aan denkt. Is het de manier waarop iets gezegd wordt? Is het de manier waarop iets opgelost wordt? Is er iemand heel dominant? Wat doen de begeleiders?
3. In gesprek
Bespreek dit met de kinderen. Geef terug wat je feitelijk hebt waargenomen. Wanneer het goed gaat en wanneer het niet goed gaat. Maak twee kolommen. Inventariseer samen met de kinderen hoe het komt dat het in de ene situatie wel lukt en in de andere situatie niet. Schrijf alles op wat de kinderen noemen. Alles is belangrijk.
Afhankelijk van wat er uitkomt ga je kijken of je iets opvalt. Of je een conclusie kunt trekken. Of nog mooier: laat de kinderen zelf een conclusie trekken.
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat ze bij een onduidelijkheid in het spel niet goed naar elkaar luisteren, het kan zijn dat ze niet over de vaardigheid beschikken om een probleem samen op te lossen, het kan zijn dat…
Gedoe in de groep hoort erbij
Gedoe in de groep hoort erbij. Als je fanatiek bent dan zul je als je achterstaat invloed proberen uit te oefenen op de regels. Dat is normaal. Maar zijn ze in staat om het op te lossen? Dat is uiteindelijk de vraag. Dus de vraag is: hoe ga je om met gedoe? Welke waarden en normen kom je hierin van jezelf tegen?
Ik herinner me een leerkracht die zelf ging meespelen. Zij beïnvloedde het spel door de tegenstanders complimenten te geven als ze een goede bal gooiden of een mooi doelpunt hadden gescoord. Zij bracht doelbewust het samen genieten van het samenspelen in haar gro
Wil jij ook meer grip krijgen op gedoe in je klas? We hebben een prachtig nieuw product: Klasse(n)Pad. Een hele gave manier om met thema’s die spelen in de groep aan de slag te gaan.
Wil je er meer over lezen klik dan hier.
Met een verschillige groet,
Jelly.