Grip op gedoe:

Opbouwen van Respect en Samenwerking in de klas

Nu met bonus: gratis e-book ‘Storend gedrag in de klas?’ En met bonus: gratis masterclass twv 397€ nav ingediende vragen

 

en krijg meteen toegang

Grip op Gedoe

Grip op gedoe:

Bouw een Klas van Wederzijds Respect

Je hebt hard gewerkt aan groepsvorming en je dacht echt dat je een goede basis had neergezet met je klas. Maar op de een of andere manier krijg je de boel toch niet goed aan de praat. Het blijft hard werken en je merkt ook aan de klas dat er dingen spelen die ze niet op orde krijgen.

Ze zijn brutaal, ze schelden elkaar uit, klikken veel over elkaar, trappen elkaar, kijken elkaar op een nare manier aan, maken botten opmerkingen. Vrije situaties zijn vooral nog heel lastig voor deze groep. Er is veel ruzie met elkaar. Al met al zorgt dit voor heel veel onrust in de klas. Kinderen weten goed te vertellen hoe ze zich zouden moeten gedragen maar op de momenten dat ze dit zouden moeten laten zien, kiezen ze voor heel ander (negatief) gedrag. Je krijgt heel moeilijk grip op het gedrag van de kinderen.

Hier ligt het probleem vooral in het onderwaterprogramma van de groep. Dit gaat over zaken die niet meteen zichtbaar zijn. De kans is groot dat het gaat over ervaringen van kinderen met de groep of bepaalde leerlingen op basis van voorgaande jaren. Maar ook over ergens bij willen horen, dingen vinden van een ander. En dit beïnvloedt de sfeer in je klas enorm. We hebben vaak de indruk dat we daar geen invloed op hebben, maar niets is minder waar.

samen bouwen aan vertrouwen in de klas

” Deze training richt zich volledig op de onderlinge verhoudingen, het onderwaterprogramma van de groep. Dit is het gebied waar veel onrust in een groep vandaan komt, zonder dat je precies je vinger erachter krijgt. Meestal proberen we dat boven de ijsberg op te lossen door te praten en afspraken te maken. Maar in de praktijk zien we dat dit niet tot het gewenste resultaat leidt. Mogelijk onder het toezicht oog van jou als leerkracht, maar in de onderstroom is het niet echt opgelost.

Je leert om de onderlinge verhoudingen van je klas in beeld te brengen. Je leert om een analyse te maken van je groep. Je kijkt naar de rollen die kinderen innemen en hoe die rollen er voor zorgen dat het gesignaleerde probleem in stand wordt gehouden. Je gaat gericht observeren en op basis van je bevindingen het groepsproces begeleiden. Met als resultaat een klas waar kinderen respectvol met elkaar omgaan, luisteren naar elkaar en kunnen gaan met verschillen.

Dit is niet zomaar een cursus, het is echt een investering in jouw professionele ontwikkeling. Je gaat echt anders leren kijken naar groepen, groepsdynamiek en het gedrag dat ze laten zien.

 

“Ik wist niet dat wij zo leuk konden zijn met elkaar!”

In deze training komt aan bod:

Z

Diepgaande Groepsanalyse: Je leert de verborgen dynamiek van jouw klas te doorgronden. Ontdek de rollen van leiders, volgers, en de unieke bijdrage van elk kind.

Z

Inzicht in Groepsdynamiek: Je leert de complexiteit van de interacties in jouw klas te begrijpen en hoe je deze ten goede kunt beïnvloeden.

Z

Praktische Interventie Strategieën: Je leert specifieke strategieën om de onderlinge verhoudingen positief te beïnvloeden en een ondersteunende, respectvolle leeromgeving te creëren.

Z

Reflectie en Zelfbewustzijn: Je maakt leerlingen bewust van hun eigen gedrag en hoe dit anderen beïnvloedt. Hierdoor bevorder je de ontwikkeling van empathie en sociaal bewustzijn.

Wat werkt?

De investering voor de online training is nu

 247  97 euro

actie loopt t/m 2 december 2024

Wil je vandaag al starten met de online lessen?

Bonus: gratis e-book ‘Storend gedrag in de klas?’

Bonus: gratis masterclass twv 397€ nav ingediende vragen

samen bouwen aan vertrouwen online training

Resultaten die je kunt verwachten:

Z

Een klas waar respect en samenwerking de norm zijn.

Z

Veel minder incidenten van storend gedrag en conflicten.

Z

Verbeterde leerprestaties door een positieve klasomgeving.

Z

Persoonlijke voldoening door professionele groei en effectiever klasmanagement.

Z

Persoonlijke voldoening omdat je weer met plezier voor de klas staat.

Het managen van een moeilijke of dynamische klas is een complexe uitdaging die diepgaand begrip vereist van gedrag, groepsdynamiek en effectieve communicatie. Door te leren hoe je een veilige leeromgeving creëert, bouw je aan een ondersteunende en inclusieve gemeenschap voor al je leerlingen.

 ‘Ik wil Klasse(n)Kracht bedanken, want voordat we hiermee begonnen, was het één grote puinhoop in onze klas’. *Deze puinhoop bestond uit brutaal gedrag, scheldpartijen, klikken naar elkaar, fysiek geweld, nare blikken, onaardige opmerkingen en veel ruzie onderling.

Bonussen: gratis e-book ‘Storend gedrag in de klas?’ + gratis masterclass twv 397€

Vaardigheden in conflictresolutie

FAQ 

Wanneer kan ik starten met de online training?

Nadat je de training hebt gekocht, ontvang je je inlogcodes via de mail en kun je direct starten.

Voor wie is de online training bestemd?

De online training is bedoeld voor leerkrachten in het primair onderwijs.

Is de online training ook geschikt voor kleuters of groep 3?
Ja zeker. Met name het onderdeel Welkom en Regie voeren op Regels, Routines en Rituelen zijn heel belangrijk voor het jonge kind. Je vindt in de training ook specifieke voorbeelden voor het kleuters.
Uit hoeveel modules bestaat de online training?

De training bestaat uit 6 modules:

  1. Start
  2. Hoe zijn de onderlinge verhoudingen in jouw klas?
  3. Hoe zit dat met Rollen in de groep
  4. Werken met Kernkwadranten
  5. Strooks en strookhuishouding
  6. Weet jij dit over Erbij Horen en Sociale Ontwikkeling
Hoelang duurt de training?

De inhoud van de training kun je vergelijken met een tweedaagse live training.
Afhankelijk van hoe uitgebreid je de vragen in het werkboek e.d. beantwoord moet je in totaal rekenen op 16 – 20 uur.

Hoeveel tijd ben ik kwijt om de online training te volgen?

De training duurt in totaal zo’n 16 – 20 uur. Het voordeel van de online training is dat je het geheel in eigen tempo kunt volgen. Ik heb een planningsdocument in de online academie toegevoegd zodat je dat voor jezelf kunt invullen.

Stel je hebt 20 minuten per week om hier mee aan de slag te gaan…dan maak je op basis van die tijdsplanning jouw planning. En je kunt er altijd naar terug. Dus je kunt ook zeggen ik wil weten hoe ik bij de start van het nieuwe schooljaar een goede basis kan neerzetten…dan start je bij module 3 en laat je de praktijk en de training samen opgaan.

Wat moet ik me voorstellen bij zo’n online training?

Als je op deze link klikt dan krijg je een indruk hoe de training eruitziet.

https://vimeo.com/762885226/b9433f17bb

Wat levert deze training mij op?

In deze online training zoom je een laagje dieper in op de klas. Op heb moment dat je de basis goed hebt neergezet met de klas kan het zomaar zijn dat er toch sprake is van een negatieve informele norm. Je kunt dit herkennen door:

  • onrust in de klas
  • kinderen die zich niet of slecht houden aan gemaakte afspraken
  • grote mond, brutaal
  • jou als leerkracht negeren en doorgaan met waar ze mee bezig zijn
  • door de klas blijven roepen met antwoorden
  • naar de W.C. gaan als het niet mag
  • rare antwoorden geven op een vraag
  • …..

Je leert dieper in te zoomen op hoe leerlingen zich gedragen in de klas, de mate waarin ze jouw gezag willen ondermijnen of andere kinderen ondermijnen en welke rol ‘de groep’ hierbij speelt. Je leert anders kijken, de onderliggende hulpvraag te formuleren en dit vervolgens te vertalen naar een werkbaar plan.