door Jelly Bijlsma | feb 2, 2025 | gedrag, Grenzen stellen
Je herkent het vast: kinderen die door de klas roepen, steeds opstaan en/of door de klas heenlopen, moeilijk stil kunnen zitten, overal doorheen roepen. Druk en impulsief gedrag komt vaak voor en kan een flinke uitdaging zijn. Binnen Klasse(n)Kracht hebben we er veel...
door Jelly Bijlsma | jan 25, 2025 | gedrag, Grenzen stellen
Welke gedrag vind jij onprettig, problematisch en onwettig? En als je samenwerkt met je duo partner, hebben jullie het hier over met elkaar? Staan jullie er hetzelfde in of zijn jullie verschillend? In het begeleiden van leerkrachten met dynamische groepen komen we...
door Jelly Bijlsma | jan 19, 2025 | gedrag, Grenzen stellen
In een groep waar kinderen sterk reageren op elkaar is het lastig lesgeven. “Ligt het aan mij?”, vraagt de leerkracht die ik spreek. “Vorig jaar had ik namelijk ook al zo’n groep. Ik sta al 25 jaar voor de klas en ik begin gewoon aan mezelf te twijfelen. Hoe kan het...
door Jelly Bijlsma | nov 26, 2023 | Grenzen stellen
Ik las net je blog over straffen en belonen en daar stond in dat onder straffen alles wordt verstaan: “waarbij kinderen worden uitgesloten van activiteiten of situaties (zoals geen speeltijd, time-out, nadenkstoel, op de gang) maar ook alles waarbij kinderen...
door Jelly Bijlsma | sep 30, 2023 | Grenzen stellen
“Je moet RECHTS fietsen!” “Maar IK WIL LINKS!! ”, brult een jongetje. “Je moet RECHTS fietsen, dat is de AFSPRAAK als je wilt fietsen!” Met een brede glimlach pak ik mijn schrift en schrijf deze korte dialoog op. Prachtig. Aan de ene kant een kleuter die zich...