Hoe ga jij om met grenzen in de klas?

Hoe ga jij om met grenzen in de klas?

Welke gedrag vind jij onprettig, problematisch en onwettig? En als je samenwerkt met je duo partner, hebben jullie het hier over met elkaar? Staan jullie er hetzelfde in of zijn jullie verschillend?  In het begeleiden van leerkrachten met dynamische groepen komen we...
De rem in jezelf leren ontwikkelen

De rem in jezelf leren ontwikkelen

In een groep waar kinderen sterk reageren op elkaar is het lastig lesgeven. “Ligt het aan mij?”, vraagt de leerkracht die ik spreek. “Vorig jaar had ik namelijk ook al zo’n groep. Ik sta al 25 jaar voor de klas en ik begin gewoon aan mezelf te twijfelen. Hoe kan het...
Grenzen stellen: Van onprettig naar onwettig

Grenzen stellen: Van onprettig naar onwettig

“Je moet RECHTS fietsen!” “Maar IK WIL LINKS!! ”, brult een jongetje. “Je moet RECHTS fietsen, dat is de AFSPRAAK als je wilt fietsen!” Met een brede glimlach pak ik mijn schrift en schrijf deze korte dialoog op. Prachtig. Aan de ene kant een kleuter die zich...