VuurwerkNL_400x400Oudejaarsavond wilde ik niet op de bank doorbrengen. Dus had ik wat naar ideeën gevraagd, maar het vieren bij anderen wilde ik ook niet. Mijn grote vriendin Google gaf op mijn zoekvraag: leuke dingen doen op oudejaarsavond een scala aan keuzes. De leukste: een wens op een houtblok schrijven en die ’s avonds in een vuurkorf verbranden! Mijn dochter was meteen enthousiast. Zij houdt van vuur maken.

Met de top 2000 en een paar terugblikkende vragen zijn we ’s avonds naar buiten gegaan: vuurtje maken, drankje erbij, klein dansje en een tokkelende dochter op gitaar die ze ergens op zolder had gespot. Grappig ik had de Plan – Do – Check – Act op mijn oudejaarsavond toegepast:

Plan: Ik wilde iets anders en bereide een kleine, haalbare actie voor.

Do: Op de avond zelf hebben we een vuurtje gemaakt (de wens waren we aanvankelijk vergeten dus die schreven we tussen de beginnende vlammen door :).

Bij Check vroeg ik mezelf af of deze actie een bijdrage leverde aan mijn hoofddoel: meer contact met aandacht (lees zonder schermpjes…).

Act: volgend jaar gaan we het weer doen, maar dan voor het huis..zodat we om 00.00 uur een brandend vuurtje hebben waar we onze buurtjes met een glas champagne bij uitnodigen.

Wat zijn de mooiste momenten in onze groep geweest in 2016?

Maandag komt de groep weer bij elkaar. Houd er rekening mee dat de groep weer even door de fasen
van Forming, Storming en Norming heen gaan. Gebruik deze week om samen met de groep terug te blikken op de afgelopen periode. Wat zijn de mooiste momenten geweest in 2016. Wat gebeurde er? Wat maakte dit een mooi moment voor jullie? Wat deden jullie?

En reflecteer dan samen met de kinderen op de groepsmissie. Op een lijn van 0 – 10 waar staan we?Wat gaat er allemaal al goed? Wat maakt het fijn in de klas? Laat ze op post-its opschrijven waar ze tevreden over zijn (1 aspect per post-it). Hang de post-its op en cluster ze eventueel. Daarna vraag je waar ze als groep nog in willen groeien. Laat ze die ook opschrijven. Groepeer ook deze aspecten. Kies met elkaar iets uit op aan te pakken. En werk m.b.v. de Plan – Do – Check – Act dit aspect uit.

datumuur3Op de site van klasse-pro  is dit mooi uitgewerkt. Een voorbeeld is dat de leerkracht constateert dat de weektaak steeds niet af is. Dit is het verbeter onderwerp. De vraag die ze stelt is: Wat gaat er goed en wat kan beter? Hoe komt het dat de weektaak niet afkomt? Samen met de kinderen inventariseert ze de oorzaken. Vervolgens gaat ze samen met de leerlingen op zoek naar oplossingen. De kinderen krijgen drie stickers en mogen die plakken bij de oplossing waarvan zij denken dat die het meeste effect gaat hebben. Het doel wordt concreet gemaakt datmuur4en de tijd die nodig is om dit voor elkaar te krijgen. De verbeteractie worden uitgevoerd en de behaalde resultaten worden in een grafiek bij gehouden. Als het beoogde doel gehaald is, vier je met elkaar dit moment, je borgt het resultaat en je kunt de cyclus opnieuw starten met een nieuw verbeter onderwerp.

Aan welk doel zou jij graag willen werken met de groep? Veel plezier ermee!

 

Ik wens jou en je dierbaren een heel gelukkig, gezond

en Verschillig 2017!

Jelly.