De Kracht van Verbindend Gezag

De Kracht van Verbindend Gezag

Bij toeval zag ik afgelopen week dat er een podcast bestaat met de naam Geweldloze Podcast. Hij is van Marieke van Ginneken en Ilse van den Heuvel. En omdat ik het boek Verbindend Gezag voor het onderwijs van Haim Omer aan het lezen ben, was ik nieuwsgierig.  Binnen...
Hoe ga jij om met grenzen in de klas?

Hoe ga jij om met grenzen in de klas?

Welke gedrag vind jij onprettig, problematisch en onwettig? En als je samenwerkt met je duo partner, hebben jullie het hier over met elkaar? Staan jullie er hetzelfde in of zijn jullie verschillend?  In het begeleiden van leerkrachten met dynamische groepen komen we...
De rem in jezelf leren ontwikkelen

De rem in jezelf leren ontwikkelen

In een groep waar kinderen sterk reageren op elkaar is het lastig lesgeven. “Ligt het aan mij?”, vraagt de leerkracht die ik spreek. “Vorig jaar had ik namelijk ook al zo’n groep. Ik sta al 25 jaar voor de klas en ik begin gewoon aan mezelf te twijfelen. Hoe kan het...
Het is toch maar een grapje?

Het is toch maar een grapje?

Kinderen willen gehoord worden, willen gezien en erkend worden. Wij ook. Dat is helemaal niks nieuws. We willen het gevoel hebben dat we van betekenis zijn. Kinderen ook. Als dingen niet lekker lopen in een klas hebben leerlingen daar vaak een hele goed kijk op. Ze...
Wie bestuurt ons gedrag?

Wie bestuurt ons gedrag?

We bestuurt ons gedrag? Een vraag die mij mateloos intrigeert. Ben ik dat? Of werken er andere systemen? Een paar jaar geleden bezocht ik een congres dat ging over de vraag: Bestaat de Vrije Wil? Met Dick Swaab, Victor Lamme, Marc Slors en Daniel Dennet. Vier mensen...