Een van de mooie kanten van dit vak is dat ik regelmatig onrust in een klas mag observeren. Totaal onbevooroordeeld mag ik wat om me heen kijken, voelen wat er te voelen valt, ruiken, proeven, horen en onderzoeken wat dat wat ik waarneem zou kunnen betekenen. Hoe ziet...
Ik zag op het sociogram dat één jongen uit de groep door alle kinderen in de klas negatief gekozen werd. Een afgewezen positie dus. Geen enkele positieve keuzes. Dat doet altijd een beetje pijn als ik dat zie. Tijdens de observatie valt deze jongen op doordat hij...
Ongeschreven regels, regels die nergens beschreven staan en toch gedragen we ons ernaar. Je kunt ze meestal boven tafel halen door de vraag te stellen: Stel ik kom hier nieuw bij jullie op school, in jullie team. Wat moet ik vooral niet doen en wat moet ik vooral wel...
Hoe loopt de strijd om de pikorde in jouw klas? De dominantie hiërarchie. Heb je de oefening op een rij ook gedaan met je klas? Ben je daar al iets gewaar geworden van de rollen/posities die kinderen innemen? (Te vinden in Aan de slag met Groepsvorming – gratis...
Afgelopen week had ik een observatie dag op een school. Ik mocht op bezoek bij stormende kleuters e populaire kinderen. Wat een genot was dit. Deze observatie dag maakt onderdeel uit van het teamtraject Klasse(n)Kracht dat deze school volgt. Een jenaplanschool die...
Werken aan positieve groepsvorming met Klasse(n)Pad, het kan! Alles is af!!!!🥳.Klasse(n)Pad is een speelse manier om regie te voeren op groepsvorming en gedrag in de klas door de thema’s die spelen te begeleiden. Wil je meer weten over het materiaal lees dan...