Heb je een goede vakantie gehad? Nog voornemens voor dit jaar? Doe jij daaraan? En als je ze hebt, haal je ze dan? Blik je er dan ook aan het eind van het jaar op terug (of ergens tussendoor?). Ik had dit jaar echt geen idee meer van mijn voornemens. Wel voor mijn bedrijf maar niet meer persoonlijk. Ik heb de indruk dat hoe ik wil leven, ik dat eigenlijk al wel doe☺. 

Waarom gaat het vaak mis?

Ongeveer 5 – 30 % van de mensen die goede voornemens hebben (iets meer dan 50% van de Nederlanders), las ik een paar jaar geleden in de Volkskrant, realiseren dit ook daadwerkelijk. Het blijkt namelijk dat als je ervan overtuigd bent dat je je doel echt gaat halen, je het juist niet gaat halen. Huhhh? Ja echt waar.
Volgens collega psychologen heeft een
gedragsintentie nauwelijks invloed op het daadwerkelijk uitvoeren van gedrag. Veel bepalender zijn de alledaagse hindernissen. Het plan om bijvoorbeeld gezond te eten mislukt als je in tijdnood komt te zitten. Dan grijp je toch naar die snelle hap. Of wanneer je besloten hebt geen alcohol te drinken en bij de eerste de beste gelegenheid roept je vriendin: “Doe niet zo ongezellig”. Of je besluit te stoppen met roken en voor dat je het weet heb je al een sigaret aangestoken omdat je collega je er eentje aanbiedt.

 

Missie

Een missie is eigenlijk ook een goed voornemen. Het is niet iets wat je al bereikt hebt, maar het is een verlangen. Dat wat je heel graag wil met elkaar. Het is een intentie. En ook hier weet je inmiddels van dat een missie alleen niks doet. Daar moet je echt regie op voeren. Vertalen naar concreet waarneembaar gedrag, activiteiten doen die dat gedrag ondersteunen, reflectie gesprekken etc etc.
Mocht je daar echt mee aan de slag willen klik dan hier.

Na de Kerstvakantie zul je merken dat de groep weer even terugvalt in een stuk storming en norming. Ze hebben elkaar 3 weken niet gezien en al die berichten over corona, boosters er wel of niet aan meedoen, de boosheid erover zal ze niet in de koude kleren gaan zitten. Wat helpt is om de komende week heel bewust aandacht te besteden aan het groepsvormingsproces. Zo is dit de periode om je missie te evalueren en bij te stellen en een enkele keer zelfs opnieuw te maken. Een vraag die je altijd kunt stellen is: Op een schaal van 0 – 10 waarbij 0 staat voor de missie helemaal niet gehaald en een 10 voor helemaal gehaald, niks meer aan doen… Waar staan we? En haal op wat er allemaal in zit. 

Trek een denkbeeldige lijn, of doe met tape even een echte lijn, leg er de cijfers van 0 – 10 bij en vraag ze bij een cijfer te gaan staan. Als iedereen een plek heeft, vraag waarom die 7 of die 8. Wat doen we allemaal al? Verzamel, vraag door. En vraag dan ook: stel we schuiven met z’n allen een punt op. Wat doen we dan nog meer? Dit is je startpunt. 

Ga bewust op zoek naar de hindernissen. Welke hindernissen hebben we al genomen en welke willen we nog graag tackelen. Zie ook mijn blog Alles voor een glimlach

Hoe laten wij aan elkaar merken dat dit onze missie is? Evalueer dagelijks. Vraag naar voorbeelden van gedrag die passen bij de missie. Wedden dat jullie een leuke periode gaan hebben met elkaar?

En de missie van Klasse(n)Kracht?

Ik wil een bijdrage leveren aan een betere wereld door leerkrachten, intern begeleiders, directeuren en ambulant begeleiders deskundig en bewust te laten worden van de diepere betekenis van het groepsdynamisch proces. Waarom? Omdat ik een heel groot verlangen voel om kinderen het fijn te laten hebben met elkaar op school, dat ze sociaal, zelfbewust, zelfverzekerd en zelfverantwoordelijk worden zodat we onze kinderen leren om op een fijne manier met elkaar samen te werken en samen te leven.

klassenkracht-OBT-combideal

En dat JIJ hierin het verschil bent!

Mocht je je aangesproken voelen tot deze missie en voelen dat jij net als zoveel anderen hier een bijdrage aan wilt leveren en wilt leren hoe je dit nog meer in jezelf kunt verdiepen en versterken kom dan naar de Post-HBO opleiding en wordt Specialist Klasse(n)Kracht! ® Geen methode, wel een andere manier van kijken naar groepen en groepsdynamische processen. 

We starten 9 februari en er zijn nog een paar plekken beschikbaar. 

Wat het je oplevert?
Dat lees je hieronder;

“Ik ben bewuster geworden van mijn eigen zijn (mijn zelfbewustzijn is gegroeid), Ik voel me sterker, steviger in het coachen van leerkrachten door de theoretische achtergrond die aan bod is gekomen, Ik voel me gesterkt in mijn handelen als het gaat om de aanpak van een “moeilijke groep”. 

“Als specialist Klassenkracht heb ik leren kijken naar groepsdynamiek. Niet alleen naar de (bekende) fases in groepsvorming maar breder en dieper met transactionele analyse, human dynamics en deep democracy en dat maakt verschil. Ik leerde om te kijken naar wat er nog meer speelt: wat er onder de oppervlakte is, wat de kwaliteiten en de hulpvraag een groep zijn, welke patronen er zijn. Overigens leerde ik dat niet alleen over groepen en leerkrachten maar ook over mezelf.”

 

“Voor mij komt in de opleiding Klasse(n)Kracht alles wat ik ooit ‘los’ geleerd en ervaren heb over groepsdynamica samen. Alle theorie, modellen en casussen in de praktijk zorgen ervoor dat ik me echt goed voel in het begeleiden van leerkrachten met een moeilijke groep.”

 

“Ik volg Klasse(n)Kracht al vele jaren en na het lezen van het boek dacht ik Klasse(n)Kracht wel echt te snappen. Dacht ja, want tijdens de opleiding snapte ik steeds meer het “waarom” je doet wat je doet. Daarnaast heb ik een enorme schat aan zelfkennis en begrip voor de ander opgedaan. De hele opleiding voelde voor mij niet als een studie, maar als een verrijking voor mij als leerkracht, coach, maar zeker ook als moeder, dochter en vrouw.”

Mocht je je ook willen specialiseren, willen verdiepen in groepsdynamica, als leerkracht of als coach? Wil je graag het verschil zijn voor kinderen en collega’s? 

Klik hier om een afspraak met mij te plannen 

klassenkracht- blog-van-onprettig-naar-onwettig

Geniet van de ontmoeting met je klas, collega’s of anderen de komende week. ☺

Met een verschillige groet,

Jelly.