Deze periode heb ik individuele video gesprekken met de Specialisten in opleiding die eind van het schooljaar afstuderen. Even inchecken bij iedereen hoe ze er voor staan. Hoe de opleiding ervaren wordt, of het tegemoet komt aan hun verwachtingen en vooral wat ze van mij nodig hebben om het maximale eruit te kunnen halen in deze toch vreemde situatie waar we met z’n allen inzitten.

Het is de eerste keer dat ik het doe, en ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan dat ik dat niet eerder heb gedaan (en blij ben dat ik de tip uit een evaluatie van een cursist nu in de praktijk breng).

Slik, wat dan?

In de begeleidersrol, die voor sommigen nog heel nieuw is, kom je nu eenmaal andere dingen tegen dan wanneer je een gesprek hebt met een collega tijdens de pauze. Want ja het is natuurlijk gaaf als je door een directeur gevraagd wordt om een leerkracht te begeleiden met een groep waar de afgelopen jaren wel wat gespeeld heeft, maar wat als je er achter komt dat die leerkracht helemaal niet op jou zit te wachten. Slik. Wat dan?

Ik heb dat soms zelf ook. Zo had ik twee weken voor de kerstvakantie verschillende aanmeldingen. In mijn hup, hup, hup modus stelde ik voor om nog even snel een observatie te komen doen, de kindgesprekken te doen, een gesprek met de leerkracht te voeren zodat we na de kerstvakantie meteen gebruik konden maken van een nieuw begin. Nieuw jaar, nieuwe start. Hup, hup hup.

 

Wat is de bedoeling?

Maar goed, de lock-down kwam, dus dat feestje ging niet door en achteraf maar goed. Want toen ik met video bellen contact had met een van de leerkrachten vertelde ze mij heel eerlijk dat ze eigenlijk nog niet zo goed snapte wat de bedoeling was. Ze gaf me heel mooi terug dat ze zo moe was toen wij elkaar spraken dat het gesprek volledig langs haar heen was gegaan.

 

 Spiegel…

Slik… en wat een mooie spiegel. En ik snapte hem ook meteen. Dus ook aangegeven dat ik vanuit de snelheidsmodus lekker van z’n 1 doorgeschakeld had naar 4. De schakelbak, een mooie metafoor die we ook in de opleiding gebruiken om er voor te zorgen dat je niet te snel gaat, want ja we weten allemaal wat er gebeurd als je in je auto van 1 naar 4 schakelt. Precies. De motor slaat af.

En weet je wat zo fijn is, het geeft mij weer mooie praktijk-voorbeelden. Ook al begeleid ik al ‘honderd’ jaar mensen, soms schiet ook ik mijn doel voorbij. Zit ik te veel op mijn eigen spoor. Met de beste bedoelingen, maar het is niet waar de klant altijd op zit te wachten. En ik ben dan altijd heel erg blij als mensen het me eerlijk teruggeven, want dan draai ik mijn sleuteltje gewoon even op rust stand en begin ik opnieuw. Eerst contact en pas daarna contract. De pijler Contact en Communicatie. Geld niet alleen voor kinderen 😉 

Dezelfde leerkracht vertelde mij deze week stralend wat ze met de klas gedaan had, hoe ze genoten had van de gesprekken en hoeveel energie het haar gegeven had. En daar geniet ik dan weer enorm van. Hoe heerlijk ondersteunend de online leeromgeving daarbij is. Lekker concreet en praktisch. En door activiteiten met de klas te doen waar ze zelf ook energie van krijgt, wordt de sfeer onmiddellijk een stuk plezieriger. En wat hierin ook altijd helpt is dat kinderen hetzelfde willen als jij: namelijk het fijn hebben met elkaar!

 

Persoonlijk meesterschap!

Terug naar de gesprekken met de Specialisten in Opleiding. Persoonlijk Meesterschap is een heel belangrijk onderdeel van de opleiding want als begeleider neem je altijd je zelf mee. Als je iets wilt snappen van het onderwaterprogramma van een groep, zul je de transacties met bijbedoelingen moeten herkennen. Er zijn leerkrachten die intuïtief heel goed aanvoelen wanneer er ‘geheimtaal’ wordt uitgewisseld. Hoe gaaf om daar handen en voeten aan te leren geven. Hoe beter je jezelf hierin kent, hoe meer je jezelf ook als instrument kunt inzetten. En dus geniet ik als ik hoor:

“Ik ben mezelf veel beter gaan begrijpen. Waar ik soms mee worstel blijkt helemaal niet alleen iets van mij te zijn, maar hebben anderen ook”.

“Ik heb al zoveel geleerd en gedaan, maar ik heb vooral als persoon een enorme groei doorgemaakt.” 

“Wat is het ontzettend gaaf om te ontdekken dat ik het verschil kan maken voor leerkrachten met “moeilijke” of “dynamische groepen”. Alleen al door te werken met de Vensters zie ik al zoveel meer. 

“Ik heb zoveel gehad aan het leren kijken vanuit de verschillende persoonlijkheids dynamieken. Ik leer echt om achter de deur te kijken naar wat de dynamiek veroorzaakt in de groep, zodat ik de juiste interventies kunt inzetten om groepen op de goede manier te begeleiden.”

 

Feestje!

Gaaf hè. Dit zijn de feestjes die ik organiseer op mijn 20 m2. Dus je snapt vast wel dat als het mijn droom is dat alle kinderen zich fijn voelen op school, het mijn wens is dat er op elke school in Nederland minimaal één Specialist Klasse(n)Kracht® rond loopt die er voor kan zorgen dat sociale veiligheid iets is waar 40 weken aandacht voor is. Niet in de vorm van alleen maar aparte lessen maar als attitude, als een integrale aanpak en iemand die een leerkracht kan begeleiden als een klas je even boven het hoofd groeit.

Ben je leerkracht, intern begeleider, gedragsspecialist, ambulant begeleider of ZZP-er. Resoneert dit bij jou? Heeft groepsdynamica jouw hart en wil je hier meer mee?  Plan gerust een gesprek met mij om te onderzoeken of je Specialist Klasse(n)Kracht wilt worden. Stuur me een mail, dan neem ik snel contact met je op. Voor nu een heerlijke vakantie (of een fijne start).

P.S de Februari aanbieding gaat de laatste week in! Klik hier voor meer info. 

 

Met een verschillige groet,

 

Jelly