Ben je er klaar voor? Uitgerust? Genoten van je vakantie? Gewandeld? Geskied? Geluierd? Mooie films gezien? Eindelijk dat ene boek gelezen wat je zo graag wilde? Heerlijk onder een dekentje op de bank liggen cocoonen? Ik heb ervan genoten en nog steeds 😃.
De Zilveren Weken
De eerste vier maanden van het schooljaar zitten er alweer op. Als het goed is heb je de afgelopen periode aandacht besteed aan de pijler Regie voeren op Regels, Routines en Rituelen. Heb je samen met je klas een missie (droom, verlangen) geformuleerd, dit verder uitgewerkt, concreet gemaakt en regie op gevoerd (heb je dat niet en wil je daar echt meer over weten klik dan hier).
Na de herfstvakantie maak je de stap naar de pijler Erbij Horen; heb je m.b.v. het sociogram de onderlinge verhoudingen in kaart gebracht, doelen gesteld en ben je gaan sturen op meer onderlinge verbinding en balans in je groep. Als het goed is heb je in december het gevoel gehad dat de groep al echt een groep is geworden. Als dit niet het geval is dan kan ik je alleen maar aanraden om dit serieus te nemen. Dan heeft de groep meer nodig!
Wat kun je nu zo na de kerstvakantie verwachten? Grote kans dat de groep weer even terugvalt in een stuk forming, storming en norming. Even de kat uit de boom kijken want ze hebben elkaar 2 weken niet gezien, sommige kinderen zijn misschien op vakantie geweest, anderen niet. Sommige kinderen hebben met elkaar gespeeld, anderen niet. Het is weer even opnieuw aftasten: Ben ik nog jouw vriend(in)? Hoor ik er nog bij? Dus na twee weken vakantie is de kans groot dat opgebouwde routines niet meer routine zijn, dat de rust die er was even tijdelijk weg is, en dat ook de onderlinge verhoudingen weer opnieuw moeten worden afgetast. Dit is normaal. Dit hoort erbij!
Pijler Samenwerken en Samenspelen
Binnen de RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht staat daarom in deze periode de derde pijler: Samenwerken en Samenspelen, centraal. In deze periode zoem je bewust in op het versterken van de onderlinge betrokkenheid; Samenwerken om te versterken!. Het is de periode waarbij je met elkaar de verdieping in kunt gaan. Mocht je al werken met Klasse(n)Pad dan zul je zien dat hier het thema van leiderschap en volgerschap uitgewerkt wordt. Hoe ben ik een goede leider, hoe ben ik een goede volger. Wanneer schiet ik door naar dominant, bazig gedrag en wanneer naar slaafs gedrag. Dit levert mooie gesprekken en inzichten op die leiden tot een verdieping in het contact. Met behulp van samenwerkingsopdrachten leer je met elkaar het krachtenveld ontdekken dat hoort bij samenwerken en samenspelen.
Evalueer je missie
Zo is dit ook de periode om je missie te evalueren en bij te stellen en een enkele keer soms zelfs opnieuw te maken. Een vraag die je altijd kunt stellen is: Op een schaal van 0 – 10 waarbij 0 staat voor de missie helemaal niet gehaald en een 10 voor helemaal gehaald, niks meer aan doen… Waar staan we? En haal op wat er allemaal in zit. Hoe gaan we met elkaar om, wat hebben we hierin al geleerd van en met elkaar.
Trek een denkbeeldige lijn, of doe met tape even een echte lijn, leg er de cijfers van 0 – 10 bij en vraag ze bij een cijfer te gaan staan. Als iedereen een plek heeft, vraag waarom die 7 of die 8. Wat doen we allemaal al? Verzamel, vraag door. En vraag dan ook: stel we schuiven met z’n allen een punt op. Wat doen we dan nog meer? Dit is je startpunt om de komende periode weer regie op te voeren.
Wat helpt deze periode?
Wat helpt is om de komende week heel bewust aandacht te besteden aan het welkom en aan het groepsvormingsproces. Kies voor elke dag een leuke verdiepende kennismakingsactiviteit uit en energizers. Twee vliegen in een klap. Elkaar beter leren kennen maar ook plezier maken met elkaar. In het e-book Aan de slag met Groepsvorming: 108 werkvormen om van je groep een TOP-klas te maken vind je er genoeg. Prop je programma dus niet te vol, houdt wat ruimte voor reflectie en een spelletje. Kies activiteiten waarbij er gelegenheid is om elkaar te ontmoeten en te vertellen wat je zoal meegemaakt hebt in de vakantie. Doe bijvoorbeeld deze Klassenkracht bingo
Zoek bewust de hindernissen
Ga bewust samen met de klas op zoek naar de hindernissen. Welke hindernissen hebben we al genomen en welke willen we nog graag tackelen. Hoe laten wij aan elkaar merken dat dit onze missie is? Evalueer dagelijks. Vraag naar voorbeelden van gedrag die passen bij de missie. Wedden dat jullie een leuke periode gaan hebben met elkaar?
Samengevat
- Besteed opnieuw aandacht aan het Welkom
- Organiseer verdiepende kennismakingsactiviteiten met elkaar (zie het e-book Aan de slag met Groepsvorming)
- Doe bewust veel samenwerkingsopdrachten, begeleid ze, evalueer ze
- Evalueer de missie met elkaar
- Stel een nieuw doel
- Zoek bewust de hindernissen
Jonge Kind
Voor het jonge kind zou ik kiezen voor een mooi verhaal of een prentenboek. Je kan denken aan een prentenboek rondom het thema samenspelen. Verbind het aan de vraag met wie heb je gespeeld in de vakantie. En ook hier is het belangrijk om opnieuw aandacht te besteden aan de missie en vooral de routines. Hoe werkt het ook alweer bij ons in de klas. Kleuters leven nog enorm in het hier en nu en dan zijn twee weken vakantie lang. Kies voor leuke coöperatieve werkvormen zoals de Wande Wissel uit: Zet een muziekje aan. Kinderen lopen, huppelen of dansen door de ruimte. Wanneer de muziek stopt, ga je bij degene staan die het dichtst in de buurt is (meteen een mooie oefening voor impulsbeheersing 😉). Jij als leerkracht stelt een vraag. De kinderen wisselen het antwoord uit en daarna herhaalt zich dit. Een werkvorm om vaak te herhalen.
Veel plezier met de zilveren weken.
Met een verschillige groet,
Beste Jelly, bedankt weer voor dit blog waar ik weer inspiratie uit heb opgedaan. Ik wens je een mooi 2024.
Hoi Arrienne,
Dank je wel. Jij ook een heel mooi 2024. En fijn om te horen dat je weer inspiratie hebt opgedaan. Dat is precies de bedoeling 😃 en dank je wel dat je de moeite neemt om dit mij ook weer te laten weten. Groet, Jelly.
Beste Jelly,
Mooi hoe je persoonlijk je voornemens deelt en dank weer voor het op een rijtje zetten van de aanpak om de zilveren weken goede invulling te geven. Ik ga het delen met mijn collega’s.
Groet, Tanja
Hoi Tanja,
Dank je wel. Wat lief dat je me dat terug geeft. En fijn om te horen dat het blog je weer inspireert om bepaalde dingen op een rijtje te zetten en jij op jouw beurt weer je collega’s inspireert! Groet Jelly.