Bij het nakijken van de eindverslagen las ik een mooi stukje van een specialist in opleiding die zelf al behoorlijk wat jaren voor de klas staat: Ik realiseerde me dat ik bepaalde leerlingen, vooral die negatief werden gekozen op het sociogram, misschien onbewust vaker op een negatieve manier benader dan de positieve leerlingen🤔. Wat een mooi inzicht. Want als je dat ziet, dan realiseer je je ineens ook dat je invloed kunt uitoefenen op hoe andere kinderen naar bepaalde leerlingen kijken.
Hoe zit dat met jouw klas? Welke kinderen benader je voornamelijk positief en welke leerlingen voornamelijk negatief? En als je inzoomt op de leerlingen die je vaak negatief benadert of misschien negeert, over welke positieve kwaliteiten beschikken deze leerlingen? Als jij de klas kunt laten zien dat deze leerlingen ook sterke punten hebben, leer je de klas om door een andere bril te kijken.
Drie tegen één
Onderzoek van Barbara Fredrickson laat zien dat positiviteit een omslagpunt heeft van drie tegen één. Eén compliment geeft korte tijd een positief gevoel. Geef je structureel complimenten dan kan er een omslag plaatsvinden bij jezelf maar ook in je organisatie, dus ook in een klas! De focus op complimenten geven, maakt dat je meer aandacht geeft aan het positieve en dat kan verassende resultaten hebben. Positiviteit doet je beter voelen en het maakt dat je gemakkelijker problemen kunt oplossen. Bouwen aan (zelf)vertrouwen doe je door de groep in de gelegenheid te brengen elkaar te leren kennen. Complimenten geven is één van de activiteiten die het verschil kunnen maken voor kinderen.
Bouwen aan zelfvertrouwen
Bouwen aan (zelf)vertrouwen doe je door kinderen veel complimenten te geven en regie te voeren opdat kinderen elkaar complimenten geven. Dit stimuleert de onderlinge verbondenheid. Bewust regie voeren op positieve kanten van een leerling beïnvloedt de groepsdynamiek positief. en zorgt ervoor dat leerlingen elkaar anders benaderen en ondersteunen
Mag ik je uitdagen? Stel je zelf voor om na de herfstvakantie jezelf tot doel te stellen om alle kinderen te zien, te waarderen. Hier vijf ideeën.
Vijf tips!
Hoe complimenteus ben jij? Registreer eens een week lang hoe vaak je een compliment geeft. Is er onderscheid tussen volwassenen (collega’s) en kinderen? Stel je zelf voor de komende periode een doel. Hier vijf ideeën. Wil je meer? Mail ‘ support@klassenkracht.nl ‘ en ik stuur het je toe!
- Benoem het gewenste gedrag van kinderen. En geeft terug wat het effect voor jou is: ” Ik zie dat jullie al stil zijn en al helemaal klaar zijn voor de start van de les! Fijn! En ik zie dat het groepje van Mark ook al stil is! Geweldig! Fijn dan kunnen we snel starten! Wie van jullie weet……”
- Benoem de vaardigheid die een kind laat zien om tot een bepaalde prestatie te komen. “Wat heb je veel verschillende kleuren gebruikt in je tekening. Hoe heb je dat aangepakt?” of “Wat heb je deze som snel uitgerekend, welke strategie heb je daarvoor gebruikt?”.
- Maak een Complimentenmuur: Hang een groot vel papier in de klas; de complimentenmuur. Hierop mogen de kinderen schrijven wat ze vinden dat iemand goed heeft gedaan. Spreek af dat alle kinderen op de muur komen te staan. Dus als een bepaalde leerling er al opstaat dat je dan op zoek gaat naar een compliment voor een ander kind.
- Praat over kwaliteiten en positieve eigenschappen van andere kinderen of volwassenen met je leerlingen. Zo help je dat kinderen het goede gaan zien van anderen.
- Zonnetje van de week: Elke week staat een kind extra in de belangstelling. Aan het begin van de week mag het een zon met stralen schilderen op een groot vel papier. In de loop van de week zetten we elke dag een compliment op een zonnestraal.
Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer inspiratie? Ik heb een complimenten e-book met daarin nog meer leuke werkvormen. Die kun je hier downloaden. Veel plezier! En mocht jij leuke ervaringen hebben met bepaalde werkvormen, of het effect gemerkt hebben van een bepaalde werkvorm? Laat dan een reactie achter in het commentaarveld hieronder!
Fijne week!
Met een verschillige groet,
Jelly