eigenwaardeComplimenten geven is een belangrijke en krachtige manier om de sfeer in de klas positief te beïnvloeden. Het is een manier om regie te voeren op je groepsmissie, op de waarden die je belangrijk vindt. Daarbij help je kinderen te leren kijken naar goede eigenschappen van andere kinderen.

Onderzoek van Barbara Fredrickson laat zien dat positiviteit een omslagpunt heeft van drie tegen één. Heb je drie keer meer aandacht voor het positieve dan voor het negatieve, dan vindt er een omslag plaats waardoor je niet alleen maar positief bent, maar gaat floreren.

Positief gevoel

Eén compliment geeft korte tijd een positief gevoel. Geef je structureel complimenten dan kan er een omslag plaatsvinden bij jezelf maar ook in je organisatie, dus ook in een klas! De focus op complimenten geven, maakt dat je meer aandacht geeft aan het positieve en dat kan verassende resultaten hebben. Positiviteit doet je beter voelen en het maakt dat je gemakkelijker problemen kunt oplossen.

Ieder mens, kind heeft behoefte aan persoonlijke waardering. Een gemeend compliment doet iets met je en het draagt bij tot een beter gevoel over je zelf. Sommige mensen, kinderen, worden graag bevestigd in alles wat ze doen. Een regelmatig compliment geeft hen de nodige zekerheid, bevestiging om daarmee verder te gaan. Voor anderen kan dat anders zijn, maar waarderen het wel als ze van je horen dat je iets extra’s hebben gedaan.

Complimenten zorgen ook voor een betere sfeer in de klas en helpen leerkracht en leerlingen om het positieve gedrag centraal te plaatsen. Wanneer leerkrachten en kinderen bewust gaan kijken op welke punten zij een medeleerling een compliment kunnen geven, ontdekken ze vaak dat er veel dingen zijn die goed gaan. Hierdoor overheerst het ongewenste gedrag minder en hebben leerkrachten minder het gevoel steeds te moeten mopperen.

complimentenIn How2Talk2Kids wordt gesproken over evaluerend en beschrijvend prijzen. Evaluerende woorden als goed, prachtig en fantastisch kunnen een ongemakkelijk gevoel geven en onbedoeld ook een bepaalde druk leggen op prestaties in de toekomst. Beschrijvend prijzen is teruggeven wat je ziet/voelt en dit bijvoorbeeld samenvat in één woord. Voorbeeld “Je bent al een uur bezig met het leren van je topografie. Dat noem ik nog eens doorzettingsvermogen! Hierdoor leren kinderen wat hun sterken kanten zijn en welke eigenschappen gewaardeerd worden.

Het woord waarin je het gedrag samenvat is vaak een kwaliteit. Door kinderen deze feedback te geven, leren ze dus ook welke kwaliteit ze hebben aangewend om tot een bepaald resultaat te komen.

Een compliment geven is effectief omdat:
  • Een compliment een kind helpt een positief zelfbeeld te krijgen en zelfvertrouwen geeft
  • Een compliment gewenst gedrag motiveert
  • Een compliment een kind leert dat het met gewenst gedrag positieve aandacht kan krijgen
  • Een compliment zorgt voor een betere sfeer in de klas
  • Een compliment helpt leerkrachten en leerlingen zicht te richten op het positieve gedrag

Ik heb een e-boek gemaakt , klik hier ->complimenten leren geven2, met 20 verschillende werkvormen om complimenten te geven. Alvast om meteen morgen mee te starten: De

Complimentensleutel
Wie heeft de complimentensleutel in het laatje……
Elke dag ligt de complimentensleutel bij iemand in zijn/haar laatje verstopt. Dit is geheim!! Het kind met de complimenten sleutel geeft de hele dag complimenten aan andere kinderen. Het valt natuurlijk op als alleen het kind met de sleutel complimenten geeft. De andere kinderen moeten dit ook doen om het spannend te maken. En zo kun je iemand laten denken dat jij de sleutel hebt.  Aan het einde van de dag moet de klas raden wie de complimentensleutel heeft. Het kind dat dit weet mag de sleutel bij iemand anders in het laatje stoppen.

Zo worden er veel complimenten uitgedeeld.kwaliteiten

Leuk ook om daarna aan de kinderen te vragen welke complimenten ze gegeven en gekregen hebben.

Veel plezier ermee!

Met een verschillige groet,

Jelly