Dynamiek in de klas
Als het goed is heb je de afgelopen weken de basis samen met de klas neergezet. Dus de “Wat voor groep willen we zijn met elkaar” is helder, de bouwstenen zijn gekozen en misschien heb je ze ook al gevisualiseerd met een T-kaart. Nu breekt voor de groep een ingewikkelde periode aan, want nu moet de vraag ingelost worden: hoe hoor ik erbij? Qat moet ik doen of laten om er in deze groep bij te horen. En bij wie wil ik (of moet) ik horen om ervoor te zorgen dat ik veilig ben. Maar ook: kan ik invloed uitoefenen? En dit bepaalt uiteindelijk de dynamiek van je klas.
Wat zie je gebeuren in jouw klas?
Je kunt besluiten om lekker aan de slag te gaan met rekenen, lezen en taal en hopen dat het allemaal wel losloopt. Mijn advies: ga lekker rekenen, lezen en taal doen maar blijf aandacht besteden aan het groepsvormingsproces. Die eerste weken is een beetje snuffelwerk. Het echte werk gaat nu pas beginnen. Wees alert! Wat gebeurt er? Wat zie je? Wat hoor je? Laat het niet lopen want hier wordt de informele norm gemaakt. En door dat wat je waarneemt terug te geven aan de groep, er vragen over te stellen, te onderzoeken, alternatieve oplossingen te vinden, voer je regie op de groepsnorm. Dit is echt cruciaal voor jouw rol!!!
Welkom
Wist je dat elk welkom refereert naar je allereerste welkom? Hoe welkom was je toen je geboren werd? Je kunt er bij de kinderen een glimp van ontvangen. Wie kijkt je stralend aan? Wie kijkt liever weg? Wie gaat het liefst de ontmoeting uit de weg? Bij sommige kinderen krijgt je het welkom met een strik eromheen, bij anderen kinderen zul jij meer moeite moeten doen. Kun je dat? Of raakt het jou aan en voel je je niet gezien, misschien wel afgewezen? Gebruik het moment om ook jezelf beter te leren kennen.
Wist je dat de sleutel tot positief gedrag wel eens zou kunnen liggen in het meest alledaagse: gezien worden? Zo kan een negatieve leerkracht-leerling relatie bij jonge kinderen leiden tot lage motivatie en slechte leerprestaties. Als kinderen voelen dat ze graag gezien en gerespecteerd worden, is het ook veel makkelijker om jouw begeleiding te accepteren op het moment dat er hevig gevoelens of conflicten zijn.
Zie en waardeer jij alle kinderen? Ook die leerling die misschien niet altijd precies doet wat jij wil?
Jouw rol als pedagoog
Terug naar de strijd-om-de-macht. Hoe wil jij dat kinderen met elkaar strijden? Op een Win-Verlies manier, of op een Win-Win manier? En hoe zie jij jouw rol hierbij? Onderdruk je het? Negeer je het? De kans is groot dat het verdwijnt in het onderwaterprogramma en dat de dingen in het geniep gebeuren. Help de groep om dit op een goede en respectvolle manier te doen. Dit gaat echt over jouw rol als pedagoog. Heb contact met je leerlingen, stem af en geef duidelijk leiding. Zorg dat de grenzen helder zijn (schrijf ze voor jezelf eens op, wat zijn je grenzen, wat is wel en niet oké) en benoem ze als ze overschreden dreigen te worden en corrigeer daar waar nodig. Dit is het terrein van sturen en steunen. Stuur je te veel, wordt je dominant. Steun je te veel, ben je ‘het vriendje van’, ben je aan het pamperen. Beide levert alleen maar gedoe op. De drieslagregel helpt je hier bijvoorbeeld mee (hoofdstuk 6 uit het boek Klasse(n)Kracht met RESPECT voor de klas).
Ruzie maken
Leer kinderen ruzie te maken en het samen goed op te lossen (denk aan het STORM-kaartje). Waarom? Omdat ze het anders op hun eigen manier gaan doen en dat is meestal volgens de wet van de sterkste. Dit is een cruciale fase in groepsvorming. En mocht je dit lastig vinden (en daarin ben je absoluut niet de enige) dan raad ik je de online mini training conflicten oplossen aan.
Heb jij het geleerd?
Ouders, leerkrachten ook, denken vaak dat ruzie maken niet goed is. En dat je dat zo veel mogelijk moet vermijden. Ze grijpen in, sussen de boel of bieden snel een oplossing. Het is mijn ervaring dat het vooral wijst op handelingsverlegenheid t.a.v. het begeleiden van conflicten, de spanning die het in jezelf kan oproepen als je geconfronteerd wordt met een conflict vooral als het er heftig aan toe gaat. En als ik de vraag stel aan leerkrachten: ‘Hoe heb jij vroeger geleerd om ruzies op een goede manier te voeren en op te lossen’, dan geven veruit de meeste leerkrachten aan dat ze dat eigenlijk niet geleerd hebben en dat ze dit ook enorm lastig vinden. De meeste vragen gaan over: hoe begrens ik gedrag op en goede manier, hoe doe ik dat, wat zeg ik en wat zeg ik niet en hoe ben ik consequent. Veel leerkrachten waarschuwen veelvuldig maar weten vaak niet hoe hier regie op te voeren.
Wil je leren hoe je conflicten op een goede manier kunt aanpakken? klik dan hier>>>
Met een verschillige groet,
Jelly