“Groep 7/8 kiest lijkt  ‘ruzie maken met elkaar’ gekozen te hebben als manier om afscheid van elkaar te nemen. Dan doet het minder pijn (denken ze)… maar het is slopend. Ik heb ze vanmiddag maar gevraagd nog eens na te denken over die keus”.

of: “Ze kruipen nog net niet bij elkaar op schoot, maar het zit er wel heel dicht tegen aan”.

 

Dezelfde medaille

Heerlijk die berichten. Het is precies volgens het boekje. Kan soms zo lekker duidelijk zijn. Vitten of klitten, het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Afscheid nemen na soms 8 jaar basisschool is echt niet makkelijk. De toekomst is onzeker. Waar ga ik precies naar toe, hoe zal het daar zijn, wie gaan er nog meer. Soms zie je zelfs vriendschappen op het laatste moment helemaal uit elkaar vallen omdat ze niet naar dezelfde school gaan straks.

Allemaal gevoelens waar kinderen niet zo heel veel van snappen tot het moment dat je het gaat uitleggen. Want jouw woorden sluiten aan bij wat zij voelen over afscheid nemen.

Een leerling had zijn juf gevraagd of zij dit volgend jaar ook aan haar klas ging vertellen. En toen ze daar bevestigend op antwoord zei hij dat hij daar blij mee was omdat het volgens hem voor elke groep 8 belangrijk is om dit te begrijpen…:)

 

Adjourning

De fase waarin de groepen nu zitten wordt ook wel Adjourning of  Mourning (rouwen) genoemd. Dit is de fase waarin een klas vaak onbewust weet dat de groep ophoudt te bestaan in deze hoedanigheid.  Ze zijn weer een jaar ouder. Sommige combinatie groepen splitsen op, sommige kinderen gaan naar een andere school. En groep 8 neemt definitief afscheid. Afscheid van elkaar, de leerkrachten, de school, de basisschool periode, het bekende en het nog onbekende tegemoet.

Afscheid lastig?

Voor sommige leerlingen is afscheid lastig. Ze zijn zich hier vaak niet bewust van. Maar ergens in het onderbewustzijn wringt en woelt het. Sommige kinderen maken meer ruzie, er kunnen wrijvingen ontstaan of ineens lijkt het samenwerken niet meer te lukken of zijn er op het plein ineens weer meer gedoetjes.

Normen lijken te vervagen. Vanuit ruzie is afscheid nemen makkelijker: “Ik ben blij dat ik van die rot-school af ga”, dan het voelen van het gemis. Of je ziet dat kinderen juist heel erg aan elkaar gaan ‘klitten’ (het ‘reünie syndroom). Op verjaardagspartijtjes wordt ineens de hele klas uitgenodigd.

blog-de-cirkel-is-rond-2

De cirkel is rond

Hier maken we de cirkel rond. We zijn het jaar begonnen met Forming/Norming. Samen met de klas Regie voeren op Regel, Routines en Rituelen, Erbij Horen, Samenwerken en Samenspelen, Persoonlijk Meesterschap, Energie, Contact en Communicatie en Trainen van Vaardigheden. We eindigen met adjourning; afscheid. Welke rituelen heb jij opgebouwd met de klas?

De meeste scholen hebben rituelen. Even kennismaken met de nieuwe groep, de klas opruimen, met een rode loper de school uitgezwaaid worden, via de glijbaan naar een nieuwe groep glijden, de school uitgeveegd worden.

 

Leuke tip!

Ik kreeg een leuke tip van een leerkracht: “Onze groep 8 heeft voor de huidige groep 7 een boekje gemaakt: Hoe overleef ik groep 8. Hilarisch wat ze beschreven wat je wel en niet moet doen bij ons als juffen en allerlei echte groep 8 onderdelen als musical, eind cito, schoolkeuze etc.

Schatkist!

Of: een leerkracht die aan het begin van het jaar een schatkist neerzet waar allerlei dingen in gestopt worden (denk aan stenen, glimdingen, veertjes etc). Ieder kind krijgt iets in zijn handen gestopt of mag iets pakken. De vragen die zij aan de leerlingen stelt zijn:

 

  • Wat heb jij de groep te brengen?
  • Waar ben je goed in?
blog-de-cirkel-is-rond-1

En zo wordt de schatkist gevuld met talenten en kwaliteiten. Aan het eind van het schooljaar komt de schatkist weer terug; de ‘omgekeerde schatkist’. Want sommige groepen gaan uit elkaar, er worden nieuwe combi’s gemaakt of kinderen verhuizen.

Er wordt dan stil gestaan bij de vraag: Wat neem je allemaal mee aan herinneringen, bijzondere momenten. In de schatkist liggen mooie stenen, veertjes, pareltjes etc. De leerkracht doet een rondje met de klas. Iedereen mag iets uit de schatkist pakken en vertellen wat hij of zij meeneemt.

Prachtig toch?

 

Afscheid nemen is met zachte vingers, wat voorbij is,

dichtdoen en verpakken tot mooie herinneringen

 

Ben je op zoek naar meer ideeën? Klik dan HIER voor mijn e-book Afscheid nemen

Maak er een mooi en verschillig  afscheid van!

Hartelijke groet, Jelly

 

 

Heb jij zelf een leuke werkvorm of een leuke ervaring met een werkvorm?

Schrijf je ervaring hieronder op of stuur hem naar me toe via jelly.bijlsma@klasse(n)kracht.nl

Dank je wel!