Coaching

Moeilijke groep

Ontdek hoe je met RESPECT regie voert

en een fijne, hechte groep creëert

Je hebt een pittige klas voor je neus. Wat je ook probeert, het lijkt wel of je nooit echt contact met ze krijgt. Je baalt als een stekker, want aan het eind van de dag zit je er helemaal doorheen.

Neem vandaag. Je dacht dat je de boel onder controle had. Maar ineens dook een leerling op waar hij niet hoorde te zijn. Natuurlijk had ie z’n woordje klaar. En terwijl hij naar zijn stoel liep, stootte hij nog even ‘per ongeluk’ iemand aan. 

Je vraagt je af wat je allemaal nog meer over het hoofd ziet. 

Het allerergste is: je weet dat je op dit moment niet de veiligheid voor alle kinderen kunt garanderen. Ook ouders maken zich zorgen. Als een ouder aan je vraagt of je even tijd hebt, weet je al hoe laat het is. Je kan alleen maar luisteren, knikken, en zeggen dat je het in de gaten houdt. Geen woord gelogen, want dat is wat je doet, de hele dag opletten.

Steeds vaker vraagt het stemmetje in je hoofd of je dit eigenlijk wel kan, zo’n pittige groep. Je voelt je zwaar tekortschieten.

 

Herkenbaar?

Zou het anders kunnen? Jazeker, dat kan. De RESPECT-aanpak helpt je om binnen 6 weken je ‘pittige’ groep te begeleiden naar een fijne betrokken groep.

Stel je eens voor:

Je kijkt om je heen. Iedereen is aan het werk. Er is rust in de klas! Daar waar nodig helpen kinderen elkaar. Je kunt nu met gemak een energizer doen, of een kop koffie halen. Wat is er veel veranderd.

De ruzies hebben plaats gemaakt voor samenspelen en plezier maken met elkaar. Je ziet veel meer lachende gezichten en je lacht zelf ook meer. Deze groep kost je niet meer energie, maar geeft energie. Eigenlijk ben je wel trots op jezelf.

Het is je gelukt! Het is echt een hechte groep geworden. En er gebeurt heus nog wel wat, maar je schrikt er niet meer van omdat je nu weet hoe je dit moet begeleiden. Samen, in contact en verbinding.

Klinkt het aantrekkelijk?

 

Ontdek hoe je met de RESPECT-aanpak© regie voert en de groep helpt om een fijne groep te worden en jij weer de leerkracht bent die je wil zijn. 

Heb jij op dit moment een ‘moeilijke’ groep?

Een klas waarbij kinderen sterk op elkaar reageren, zich overal mee lijken te bemoeien, voortdurend ruzie maken tijdens het buitenspelen, niet aan het werk gaan of blijven, brutaal zijn, waar kinderen buitengesloten worden of zelfs gepest.

Heb je ouders die klagen dat hun kind met buikpijn naar school gaat, niet naar school willen of met hoofdpijn thuis komen? Kruipt de groep onder je huid, ga je twijfelen aan jezelf, word je ‘s nachts wakker en is er dat stemmetje in je hoofd dat tegen je zegt dat je het misschien wel niet meer kan, of nog erger dat je een waardeloze leerkracht bent? Heb je steeds minder energie, wordt je lontje korter en hoort je jezelf soms dingen zeggen waarvan je hoopt dat niemand het heeft gehoord.

Stel je dan voor: dat je aan de slag gaat met de RESPECT aanpak van Klasse(n)Kracht® en dat je het voor elkaar krijgt dat er binnen 6 weken een andere groep staat. Dat wij samen met jou, de intern begeleider en de directeur de negatieve groepssfeer gedraaid. Omdat jij weet hoe groepsdruk vóór je kan laten werken waardoor jij en de kinderen weer met plezier naar school gaan. Jij weer energie krijgt van je werk en weer les geeft op de manier die bij jou past.

Binnen 6 weken?

Ja! Als we onze krachten bundelen heb je binnen 6 weken een andere groep.

Ik ben Jelly Bijlsma

Oprichter en bedenker van Klasse(n)Kracht®. Na honderden moeilijke groepen begeleid te hebben, kwam ik er achter dat ik volgens een bepaalde aanpak werkte. Die aanpak heb ik de RESPECT-aanpak© genoemd. Een systemische manier van werken met groepen waarbij de zeven pijlers van RESPECT centraal staan.

Elke keer weer kan ik genieten van de impact van dit proces. Hoe bij de start nagenoeg iedereen het niet naar z’n zin heeft om na de eerste stappen al te merken dat we aan het bewegen zijn. De gesprekken met de kinderen zijn altijd ontwapenend en glashelder. Kinderen weten precies wat er aan de hand is, kunnen dat goed verwoorden, maar ook wat er nodig is om het te veranderen. Daarbij zijn ze ook bereid om naar zichzelf te kijken.

De verhalen waarbij kinderen zeggen dat ze zich voor bepaald gedrag schamen en eigenlijk ook niet snappen waarom ze het dan toch doen, ik krijg er kippenvel van. Want dit onderstreept voor mij dat groepsdruk het altijd wint van sociale vaardigheden. En als je dit ten diepste snapt, kun je echt gaan begeleiden. Dan kun je als leerkracht vanuit contact en verbinding invloed uit oefenen. En dat…, verandert alles. Tot die tijd overkomt het je.

Het is mijn missie om er voor te zorgen dat kinderen en leerkrachten het samen fijn hebben met elkaar. Dat door je kwaliteiten ten volle in te zetten en regie te voeren op groepsvormingsprocessen je in staat bent om te doen wat je het liefste doet: het allerbeste in kinderen naar boven halen.

Ontdek hoe de begeleiding jou als leerkracht sterker maakt en de groep krijgt die je graag wilt hebben.