Blog

.
Een bijzondere dynamiek in groep 6

Een bijzondere dynamiek in groep 6

Hier zit ik dan, midden in het hart van groep 6, omringd door een bont gezelschap van enthousiaste leerlingen. De sfeer is meestal bruisend, vol energie en vrolijkheid. Maar er is één situatie die de boel soms flink op zijn kop zet, en dit heeft alles te maken met de...

Lees meer
Stevig en met behoud van relatie voor de klas

Stevig en met behoud van relatie voor de klas

Ik las net je blog over straffen en belonen en daar stond in dat onder straffen alles wordt verstaan: "waarbij kinderen worden uitgesloten van activiteiten of situaties (zoals geen speeltijd, time-out, nadenkstoel, op de gang) maar ook alles waarbij kinderen...

Lees meer
Straffen en belonen, of toch niet? 

Straffen en belonen, of toch niet? 

Ik ben het boek Kleuterleerkracht aan het lezen. Heerlijk om me te verdiepen in het jonge kind. Zoals je wel weet is dat niet zomaar. Ik ben bezig met het ontwikkelen van Klasse(n)Pad junior. De versie vanaf groep 5 (en soms 4 😃) t/m 8 bestaat al en mijn plan is om in...

Lees meer
Omgaan met storend gedrag

Omgaan met storend gedrag

Stel je bent bezig een instructie te geven en je hebt last van storend gedrag van een leerling. Je wilt er niet te veel aandacht aan besteden want je weet: alles wat aandacht krijgt, groeit. Maar je wilt het ook niet negeren, want ook dan neemt het negatieve gedrag...

Lees meer
Haantjesgedrag: Ranking geeft rust 

Haantjesgedrag: Ranking geeft rust 

Een paar weken geleden volgde ik een tweedaagse training over ranking in organisaties. Een onderwerp wat me fascineert omdat het iets is wat er altijd is, maar waar we het eigenlijk nooit over hebben. Het gaat dus niet over de vraag wie er de formele macht heeft, maar...

Lees meer
Welke thema’s spelen er in jouw klas?

Welke thema’s spelen er in jouw klas?

De eerst periode zit er bijna op. Midden en Zuid gaan lekker vakantie vieren, Noord een week later. Als je nu kijkt naar je klas, en ik ga er even vanuit dat je de afgelopen zeven weken aan de slag bent gegaan met de Gouden Weken, welke thema's spelen er in jouw klas?...

Lees meer
Moet ik de regel dan elke keer herhalen

Moet ik de regel dan elke keer herhalen

“Ik waarschuw nog één keer” “Als je nu niet stopt dan zwaait er wat” “Ik ben het helemaal zat, als je nu niet aan het werk gaat dan…” Hoe vaak geef jij een waarschuwing? Hoe vaak zeg jij dat het nu echt de laatste keer is, maar volgen er nog meer waarschuwingen?  In...

Lees meer
Grenzen stellen: Van onprettig naar onwettig

Grenzen stellen: Van onprettig naar onwettig

“Je moet RECHTS fietsen!” “Maar IK WIL LINKS!! ”, brult een jongetje. “Je moet RECHTS fietsen, dat is de AFSPRAAK als je wilt fietsen!" Met een brede glimlach pak ik mijn schrift en schrijf deze korte dialoog op. Prachtig. Aan de ene kant een kleuter die zich bewust...

Lees meer
Hoe voer jij regie op gedrag? 

Hoe voer jij regie op gedrag? 

Stel je een groep 8 voor. Een deel van de groep is lekker aan het werk is, en een aantal leerlingen niet: Even een praatje maken bij klasgenoot x, even een stomp uitdelen aan klasgenoot y, werk ‘naar geheel eigen keuze’ uit de kast pakken of een klasgenoot...

Lees meer
Zit jouw klas al in de conflictfase?

Zit jouw klas al in de conflictfase?

De Conflictfase of de Stormingfase is de fase van de onderlinge botsingen. Na de kat-uit-de-boom-kijk fase wordt het tijd om de rollen in een groep helder te krijgen. De pikorde moet bepaald worden in de klas en dat gaat soms heel geleidelijk en soms gaat het er...

Lees meer
Ruziemakers in de klas

Ruziemakers in de klas

Wat voor ruziemakers heb jij in je klas? In het vorige blog vertelde ik je al dat dit de periode is van ruzie maken. De pikorde in de klas moet bepaald worden. De rollen moeten verdeeld en ingenomen worden. Dit vraagt van jou als leerkracht dat je echt aanwezig bent....

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

Boek Klasse(n)Krachtis een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]