Blog
.Een bijzondere dynamiek in groep 6
Hier zit ik dan, midden in het hart van groep 6, omringd door een bont gezelschap van enthousiaste leerlingen. De sfeer is meestal bruisend, vol energie en vrolijkheid. Maar er is één situatie die de boel soms flink op zijn kop zet, en dit heeft alles te maken met de...
Help! De groep is sterk gericht op mij als leerkracht
Stel je hebt een groep die sterk op jou gericht is. Een groep waarbij op ieder vrij moment, of bij binnenkomst van het lokaal, er onmiddellijk kinderen naar je toe komen die vervolgens van alles aan je willen laten zien of vertellen. Hoe ga je hier mee om? Spreid je...
Stevig en met behoud van relatie voor de klas
Ik las net je blog over straffen en belonen en daar stond in dat onder straffen alles wordt verstaan: "waarbij kinderen worden uitgesloten van activiteiten of situaties (zoals geen speeltijd, time-out, nadenkstoel, op de gang) maar ook alles waarbij kinderen...
Straffen en belonen, of toch niet?
Ik ben het boek Kleuterleerkracht aan het lezen. Heerlijk om me te verdiepen in het jonge kind. Zoals je wel weet is dat niet zomaar. Ik ben bezig met het ontwikkelen van Klasse(n)Pad junior. De versie vanaf groep 5 (en soms 4 😃) t/m 8 bestaat al en mijn plan is om in...
Omgaan met storend gedrag
Stel je bent bezig een instructie te geven en je hebt last van storend gedrag van een leerling. Je wilt er niet te veel aandacht aan besteden want je weet: alles wat aandacht krijgt, groeit. Maar je wilt het ook niet negeren, want ook dan neemt het negatieve gedrag...
Haantjesgedrag: Ranking geeft rust
Een paar weken geleden volgde ik een tweedaagse training over ranking in organisaties. Een onderwerp wat me fascineert omdat het iets is wat er altijd is, maar waar we het eigenlijk nooit over hebben. Het gaat dus niet over de vraag wie er de formele macht heeft, maar...
Welke thema’s spelen er in jouw klas?
De eerst periode zit er bijna op. Midden en Zuid gaan lekker vakantie vieren, Noord een week later. Als je nu kijkt naar je klas, en ik ga er even vanuit dat je de afgelopen zeven weken aan de slag bent gegaan met de Gouden Weken, welke thema's spelen er in jouw klas?...
Moet ik de regel dan elke keer herhalen
“Ik waarschuw nog één keer” “Als je nu niet stopt dan zwaait er wat” “Ik ben het helemaal zat, als je nu niet aan het werk gaat dan…” Hoe vaak geef jij een waarschuwing? Hoe vaak zeg jij dat het nu echt de laatste keer is, maar volgen er nog meer waarschuwingen? In...
Grenzen stellen: Van onprettig naar onwettig
“Je moet RECHTS fietsen!” “Maar IK WIL LINKS!! ”, brult een jongetje. “Je moet RECHTS fietsen, dat is de AFSPRAAK als je wilt fietsen!" Met een brede glimlach pak ik mijn schrift en schrijf deze korte dialoog op. Prachtig. Aan de ene kant een kleuter die zich bewust...
Hoe voer jij regie op gedrag?
Stel je een groep 8 voor. Een deel van de groep is lekker aan het werk is, en een aantal leerlingen niet: Even een praatje maken bij klasgenoot x, even een stomp uitdelen aan klasgenoot y, werk ‘naar geheel eigen keuze’ uit de kast pakken of een klasgenoot...
Zit jouw klas al in de conflictfase?
De Conflictfase of de Stormingfase is de fase van de onderlinge botsingen. Na de kat-uit-de-boom-kijk fase wordt het tijd om de rollen in een groep helder te krijgen. De pikorde moet bepaald worden in de klas en dat gaat soms heel geleidelijk en soms gaat het er...
Ruziemakers in de klas
Wat voor ruziemakers heb jij in je klas? In het vorige blog vertelde ik je al dat dit de periode is van ruzie maken. De pikorde in de klas moet bepaald worden. De rollen moeten verdeeld en ingenomen worden. Dit vraagt van jou als leerkracht dat je echt aanwezig bent....
Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas
