Blog

.
Ruziemakers in de klas

Ruziemakers in de klas

Wat voor ruziemakers heb jij in je klas? In het vorige blog vertelde ik je al dat dit de periode is van ruzie maken. De pikorde in de klas moet bepaald worden. De rollen moeten verdeeld en ingenomen worden. Dit vraagt van jou als leerkracht dat je echt aanwezig bent....

Lees meer
Ruzies en conflicten in je klas

Ruzies en conflicten in je klas

Hoe leer je kinderen op een goede manier ruzie maken in de klas? Regio noord gaat maandag starten. Zuid begint met de tweede week en Midden denkt: vakantie???? Wanneer 😃.  De kans bestaat dat het al wat begint te stormen hier en daar. In de fase die aanbreekt staat de...

Lees meer
Weet jij waar je naar toe wilt met je groep?

Weet jij waar je naar toe wilt met je groep?

  “One day Alice came to a fork in the road and saw a Cheshire cat in a tree. Which road do I take? she asked. Where do you want to go? was his response. I don't know, Alice answered. Then, said the cat, it doesn't matter.” __ Weet jij waar je naar toe wil met je...

Lees meer
Hoe maak je er een fijne groep van?

Hoe maak je er een fijne groep van?

JAAAAA we gaan weer beginnen! Ben je klaar voor de start? A.s. maandag gaan voor de scholen in Midden-Nederland de deuren weer open. De voorbereidingen zijn getroffen. Workshops gevolgd, draaiboeken gemaakt. Klaar om van je klas een fijne groep te maken? Reken maar...

Lees meer
Overdracht; hoe zorg je voor een naadloze overgang?

Overdracht; hoe zorg je voor een naadloze overgang?

Het eind van het schooljaar nadert nu echt. Sterker nog Midden heeft de deuren al gesloten. Maar jij bent misschien nog wel aan het terugblikken met de klas, mooie activiteiten aan het doen om herinneringen op te halen. En ergens komt het moment voor de overdracht in...

Lees meer
De school in Rotterdam moet sluiten.

De school in Rotterdam moet sluiten.

Ik krijg het bericht doorgestuurd. Het is een school in Rotterdam waar we vanuit Klasse(n)Kracht net contact mee hadden om samen met het team aan de slag te gaan met het pedagogisch klimaat. Een school waar van alles aan de hand is maar waar zeker de wil is om er iets...

Lees meer
Een geheime vriend

Een geheime vriend

Ik kreeg een mailtje van een leerkracht. Ze schreef me het volgende: Vandaag deed ik de geheime vriend in de groep. Niet een hele week, maar gewoon één dag. Ieder kind trok een beurt stokje. Ik deed zelf ook mee. Vooraf onderzochten we nog even met elkaar wat je kunt...

Lees meer
Het afscheid van een roerige groep 8

Het afscheid van een roerige groep 8

Dit jaar moest er een ingewikkelde keuze gemaakt worden: of we maken twee groepen 3 of we maken 2 groepen 8 (van 3 groepen 7). Er werd uiteindelijk gekozen voor 2 kleinere groepen 3 omdat hier een goede didactische basis gelegd moest worden. Het gevolg van deze keuze...

Lees meer
De afscheidsfase; hoe pak je dit het beste aan?

De afscheidsfase; hoe pak je dit het beste aan?

Herken je al gedrag dat hoort bij de afscheidsfase? Oudste kleuters die ineens ander gedrag laten zien. Zich niet meer aan de afspraken houden, `zich misschien wel een beetje afzetten tegen de jongste kleuters. Want hé, wij zij de oudsten. Wij gaan naar groep 3 en dus...

Lees meer
Klasse(n)Pad in het SBO

Klasse(n)Pad in het SBO

Afgelopen week was ik op bezoek bij SBO het Avontuur in Gouda. Ik ontmoette een bevlogen directeur en intern begeleider die met hart en ziel werken aan een stevig pedagogisch klimaat in de klas. En wat kan ik me trots voelen wanneer ik zie hoe KlassenPad een rode...

Lees meer
Het Jassenspel

Het Jassenspel

Een van de Specialisten Klasse(n)Kracht in opleiding stuurde mij laatst een heel enthousiast Appje. “Ik wil even een geweldige ervaring delen. Zoals besproken tijdens ons gesprek heb ik het Jassenspel voorgelegd aan mijn collega. Ze heeft het uitgevoerd en er kwam...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

Boek Klasse(n)Krachtis een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]