Blog

.

Van Ik naar Wij

Het is donderdagavond 19 april. Samen met mijn lief en oudste dochter zitten wij met nog 700 ouders, brusjes, opa's en oma's in de Vredeskerk, Amsterdam. Op het podium staan ruim 200 leerlingen van het Geert Groote College in de leeftijd van 15 - 18 jaar. Links de...

Lees meer
Casus groep 4!

Casus groep 4!

Op 16 januari had ik een trainingsdag Klasse(n)Kracht!®. Bianca bracht een casus groep 4 in, bestaande uit 26 leerlingen, waarvan 20 jongens en 6 meisjes. De groep was zo'n 4 1/2 maand onderweg en er was geen stabiele werksfeer. Kinderen hadden hun plek in de groep...

Lees meer
Onfatsoenlijk gedrag van ouders!?

Onfatsoenlijk gedrag van ouders!?

"Ik heb regelmatig meegemaakt dat ouders beginnen te schelden en dreigen als het advies ze niet aanstaat". "Ik heb zelfs wel eens een envelopje toegeschoven gekregen van een ouder met de boodschap: misschien helpt dit?" "Veel ouders eisen dat hun kind extra aandacht...

Lees meer
Specialist Klasse(n)Kracht!

Specialist Klasse(n)Kracht!

Afgelopen vrijdag was een bijzonder dag voor mij. Of eigenlijk begon het al de week er voor. Ik kreeg bericht dat de opleiding Specialist Klasse(n)Kracht! erkend is door het CPION als Post HBO opleiding. Hoe gaaf is dat? Iets dat jaren geleden begonnen is in de...

Lees meer
Van Klacht naar Kracht

Van Klacht naar Kracht

De afgelopen periode ben ik betrokken bij verschillende die teams die om verschillende redenen niet lekker lopen. Teamleden mopperen, klagen, zijn negatief, ruziën met elkaar, klagen het MT aan als zijnde de oorzaak van het probleem en vice versa. Aanleiding voor deze...

Lees meer
Wat is de Kracht van Klasse(n)Kracht!

Wat is de Kracht van Klasse(n)Kracht!

"Dit is precies de gemiste aanpak in een klas naast een sociale methode", schrijft een leerkracht mij, die ik begeleid. "Het is mooi om te zien hoe deze gezamenlijke aanpak van Klasse(n)Kracht! zo ontzettend werkt". Vlak voor de kerstvakantie heb ik een intake. Het...

Lees meer

Help…macho lijkt de norm!

De afgelopen 5 maanden heb je hard gewerkt aan het neerzetten van een prettige sfeer in de groep. Je hebt samen met de klas de missie bepaald, afspraken gemaakt, regie gevoerd op gedrag wat er bij hoort en toch merk je dat macho gedrag de overhand begint te nemen....

Lees meer
Groepsvorming: Code Geel

Groepsvorming: Code Geel

Als je morgenochtend naar je werk gaat, is het raadzaam goed op te letten. Het kan er op sommige scholen namelijk stormachtig aan toe gaan. KlassenKracht geeft daarom code geel af! De te verwachten onrust wordt veroorzaakt door kinderen (en leerkrachten) die terug...

Lees meer
Groepsvorming en RESPECT-aanpak!

Groepsvorming en RESPECT-aanpak!

"Wat brengt Klasse(n)Kracht!® jullie als team?", vroeg ik aan een directeur van een team waar de afgelopen twee jaar vanuit de RESPECT-aanpak samen met de Regie-groep Klasse(n)Kracht!® bewust regie gevoerd op groepsvorming. "Ten eerste hoor ik de collega's van groep...

Lees meer
Gedoe…Hoe pak ik dat aan?

Gedoe…Hoe pak ik dat aan?

Stel jij bent een juf of meester die graag een lieve juf of meester wil zijn voor de kinderen. Elke keer als je jezelf hoort mopperen op een bepaalde leerling, raak je gefrustreerd. Als je niet oppast krijg je het gevoel dat je geen goede juf of meester bent. Om dat...

Lees meer
Jij mag niet meedoen!

Jij mag niet meedoen!

Vorige week vertelde Pamela (leerkracht van groep 7) mij dat ze bij het behandelen van de tweede wereldoorlog tegenwoordig altijd het 'blue en brown eyes experiment' laat zien (te vinden op youtube). Ze vertelde me dat een leerling hier heel verontwaardigd over was en...

Lees meer

Wat kunnen we er aan doen?

Stel je bent leerkracht van een groep waarvan je na verloop van tijd merkt dat een aantal kinderen het op jou als persoon gemunt hebben. Of althans...zo lijkt het. Afgelopen week belde een directeur mij op met een vraag over een bovenbouwgroep. Een combinatiegroep met...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]