Blog

.
Groepsvorming: bouwen aan een groep

Groepsvorming: bouwen aan een groep

Een groep wordt niet uit zichzelf een positieve groep. Bouwen aan een groep is een werkwoord. Daar ben je wel even mee bezig. Dat kun je ook niet in je eentje doen. Daar heb je de klas echt bij nodig. Want bouwen doe je met z'n allen. 'If you don't know where you are...

Lees meer
Klaar voor de Start?

Klaar voor de Start?

JAAAAA we gaan weer beginnen! Ben je klaar voor de start? A.s maandag gaan voor de scholen in Zuid de deuren weer open. Reken maar dat zowel kinderen als leerkrachten het weer spannend vinden om samen te beginnen. Hoe ga je ze ontvangen? Hoe ga je vorm geven aan...

Lees meer
Help! Waar zijn we aan begonnen!

Help! Waar zijn we aan begonnen!

"Help, waar zijn we aan begonnen, dacht ik de eerste dag toen er de hele dag door kinderen aan mijn tafel stonden omdat ze een fiche kwamen brengen. Maar nu ben ik zó blij dat we met deze groep het traject Klasse(n)Kracht! hebben gedaan. Kinderen hadden werkelijk geen...

Lees meer
Afscheid nemen

Afscheid nemen

" Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik begrijp helemaal niks van het gedrag van de klas. Ze vervallen weer helemaal terug in hun oude patroon. Ze bemoeien zich weer met van alles en nog wat. Hebben om het minste geringste ruzie. Pfff ik dacht dat we deze fase...

Lees meer

Wat doen we met Patrick?

Het is een dag voor de vakantie. De auto is ingepakt. Tassen tussen de kinderen in zodat de rakkers uit elkaars vaarwater blijven en er genoeg ruimte overblijft voor de mand van Droef. "Pap!" roept de jongste. "Patrick doet raar!". Pap kijkt over de schouders van zijn...

Lees meer

Jij hoort bij ons!

"Wat zie je? " vraagt de leerkracht aan de klas.  Het is even stil..."Maarten staat helemaal alleen." De leerkracht laat een stilte vallen..."Is er iemand die iets zou willen doen?" Een aantal kinderen pakken hun poppetje en zetten die om het poppetje van Maarten...

Lees meer

Treiteren

Na de kerstvakantie schreef ik het blog Code Geel met als doel je te laten realiseren dat het er na de vakantie onrustig aan toe kan gaan. "De te verwachten onrust wordt veroorzaakt door kinderen (en leerkrachten) die terug komen van vakantie. Hoe zal het zijn in de...

Lees meer

Van Ik naar Wij

Het is donderdagavond 19 april. Samen met mijn lief en oudste dochter zitten wij met nog 700 ouders, brusjes, opa's en oma's in de Vredeskerk, Amsterdam. Op het podium staan ruim 200 leerlingen van het Geert Groote College in de leeftijd van 15 - 18 jaar. Links de...

Lees meer
Casus groep 4!

Casus groep 4!

Op 16 januari had ik een trainingsdag Klasse(n)Kracht!®. Bianca bracht een casus groep 4 in, bestaande uit 26 leerlingen, waarvan 20 jongens en 6 meisjes. De groep was zo'n 4 1/2 maand onderweg en er was geen stabiele werksfeer. Kinderen hadden hun plek in de groep...

Lees meer
Onfatsoenlijk gedrag van ouders!?

Onfatsoenlijk gedrag van ouders!?

"Ik heb regelmatig meegemaakt dat ouders beginnen te schelden en dreigen als het advies ze niet aanstaat". "Ik heb zelfs wel eens een envelopje toegeschoven gekregen van een ouder met de boodschap: misschien helpt dit?" "Veel ouders eisen dat hun kind extra aandacht...

Lees meer
Specialist Klasse(n)Kracht!

Specialist Klasse(n)Kracht!

Afgelopen vrijdag was een bijzonder dag voor mij. Of eigenlijk begon het al de week er voor. Ik kreeg bericht dat de opleiding Specialist Klasse(n)Kracht! erkend is door het CPION als Post HBO opleiding. Hoe gaaf is dat? Iets dat jaren geleden begonnen is in de...

Lees meer
Van Klacht naar Kracht

Van Klacht naar Kracht

De afgelopen periode ben ik betrokken bij verschillende die teams die om verschillende redenen niet lekker lopen. Teamleden mopperen, klagen, zijn negatief, ruziën met elkaar, klagen het MT aan als zijnde de oorzaak van het probleem en vice versa. Aanleiding voor deze...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]