Blog

.
Groepsvorming 2.0

Groepsvorming 2.0

"Binnen onze innovatie hebben de kinderen geen vaste plek meer. Ze pakken als ze 's ochtends binnenkomen hun werkbak en zoeken een plekje om te gaan zitten. Eigenlijk houd ik veel meer van structuur, maar ja......soms moet je dingen gewoon uitproberen. Mijn duo en ik...

Lees meer
Hoe  haal je het onderwaterprogramma op?

Hoe haal je het onderwaterprogramma op?

Klasse(n)Kracht! is volop in beweging. De website is/wordt vernieuwd. Komende weken worden de puntjes op de i gezet. Nieuwe trainingen zullen worden aangeboden en we blijven zoeken naar de beste manier om leerkrachten te helpen regie te voeren op...

Lees meer
Een Doener zonder Meichenbaum…

Een Doener zonder Meichenbaum…

Zaterdagmorgen 08.30 uur. Ik ben er klaar voor. Misschien nog een beetje te vroeg. Om 10.00 uur leg ik een briefje neer: Ik ben alvast naar de Bolderweg. Zie ik je daar straks. Je hebt ochtendmensen en avondmensen. Ik ben een ochtendmens. Mijn lief niet. Mijn doel...

Lees meer
Groepsvorming: Omgaan met verschillen!

Groepsvorming: Omgaan met verschillen!

De eerste weken groepsvorming met je nieuwe groep zit er op. De stormingsfase is in volle gang. Je hebt waarschijnlijk al goed zicht op de leerlingen die graag invloed willen hebben (autonomie) en de leerlingen voor wie dat minder belangrijk is. Ook heb je al zicht op...

Lees meer
Wat is Respect?

Wat is Respect?

Ze staat met haar armen over elkaar heen. Haar gezicht oogt wat bozig, of is het nukkig? Ze staat een beetje op afstand van het groepje, en straalt duidelijk uit dat het haar niet naar de zin is. Een groepje van zes leerlingen is bezig met een opdracht. Een leerling...

Lees meer
Groepsvorming: bouwen aan een groep

Groepsvorming: bouwen aan een groep

Een groep wordt niet uit zichzelf een positieve groep. Bouwen aan een groep is een werkwoord. Daar ben je wel even mee bezig. Dat kun je ook niet in je eentje doen. Daar heb je de klas echt bij nodig. Want bouwen doe je met z'n allen. 'If you don't know where you are...

Lees meer
Klaar voor de Start?

Klaar voor de Start?

JAAAAA we gaan weer beginnen! Ben je klaar voor de start? A.s maandag gaan voor de scholen in Zuid de deuren weer open. Reken maar dat zowel kinderen als leerkrachten het weer spannend vinden om samen te beginnen. Hoe ga je ze ontvangen? Hoe ga je vorm geven aan...

Lees meer
Help! Waar zijn we aan begonnen!

Help! Waar zijn we aan begonnen!

"Help, waar zijn we aan begonnen, dacht ik de eerste dag toen er de hele dag door kinderen aan mijn tafel stonden omdat ze een fiche kwamen brengen. Maar nu ben ik zó blij dat we met deze groep het traject Klasse(n)Kracht! hebben gedaan. Kinderen hadden werkelijk geen...

Lees meer
Afscheid nemen

Afscheid nemen

" Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik begrijp helemaal niks van het gedrag van de klas. Ze vervallen weer helemaal terug in hun oude patroon. Ze bemoeien zich weer met van alles en nog wat. Hebben om het minste geringste ruzie. Pfff ik dacht dat we deze fase...

Lees meer

Wat doen we met Patrick?

Het is een dag voor de vakantie. De auto is ingepakt. Tassen tussen de kinderen in zodat de rakkers uit elkaars vaarwater blijven en er genoeg ruimte overblijft voor de mand van Droef. "Pap!" roept de jongste. "Patrick doet raar!". Pap kijkt over de schouders van zijn...

Lees meer

Jij hoort bij ons!

"Wat zie je? " vraagt de leerkracht aan de klas.  Het is even stil..."Maarten staat helemaal alleen." De leerkracht laat een stilte vallen..."Is er iemand die iets zou willen doen?" Een aantal kinderen pakken hun poppetje en zetten die om het poppetje van Maarten...

Lees meer

Treiteren

Na de kerstvakantie schreef ik het blog Code Geel met als doel je te laten realiseren dat het er na de vakantie onrustig aan toe kan gaan. "De te verwachten onrust wordt veroorzaakt door kinderen (en leerkrachten) die terug komen van vakantie. Hoe zal het zijn in de...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]