Blog

.
“DOESLIEF”

“DOESLIEF”

Boris komt de klas in. Hij ziet dat Christiaan op zijn stoel zit. “Christiaan, je zit op mijn plek. Wil je ergens anders gaan zitten”. “Jij kan toch ook ergens anders gaan zitten?” “Nee, ik wil op mijn eigen plek”. “Nou, ik zit hier prima!”. Leerkracht grijpt in:...

Lees meer
Een meid met kwaliteit!

Een meid met kwaliteit!

“Sommige kinderen krimpen in elkaar als zij in de buurt komt. Ze is zo bepalend! Echt de queenbee van de klas… Ik krijg mijn vinger er niet achter. Als je nl in de buurt komt is het stil. Mirjam heeft echt last van de vriendschap, het drukt op haar. Ja en Anouk…dat is...

Lees meer
Bas is boos!

Bas is boos!

Bas smijt zijn werk op tafel en gaat op zijn stoel zitten. Hij zet dit kracht bij door zijn voeten op tafel te gooien en met zijn hakken geeft hij nog een extra roffel voor het bijkomende effect.  Gekruiste armen, gebalde vuisten onder z’n oksels, kin op z’n borst,...

Lees meer
De ‘moeilijke’ groep – vervolg

De ‘moeilijke’ groep – vervolg

Vlak voor de kerstvakantie schreef ik over een 'moeilijke' groep. Een pittige groep 5 met een diversiteit aan hulpvragen: ADHD, leerling met regelmatige woede uitbarstingen, dyslexie, ODD, problemen thuis, veel ruzies op het plein, schoppen, slaan etc. Zeer...

Lees meer
Mens erger je niet…

Mens erger je niet…

De juf is net begonnen met de les. De deur gaat open en daar stapt Simon de klas in, borst vooruit: “Ja, je zal wel gedacht hebben waar blijft hij toch, maar ik ….” De juf reageert niet op Simon, ze gaat door met haar instructie en de kinderen reageren ook niet. Simon...

Lees meer
Een KRACHTIG 2019!!

Een KRACHTIG 2019!!

De administratie is (bijna) klaar, de mappen en modules  voor de opleiding Specialist KLasse(n)Kracht liggen klaar, de kerstboom begint al kaal te worden, het eerste vuurwerk al afgeknald, zenuwachtig gedraal van de poezen, terugblik op het afgelopen jaar, vooruitblik...

Lees meer
Groepsvorming 2.0

Groepsvorming 2.0

"Binnen onze innovatie hebben de kinderen geen vaste plek meer. Ze pakken als ze 's ochtends binnenkomen hun werkbak en zoeken een plekje om te gaan zitten. Eigenlijk houd ik veel meer van structuur, maar ja......soms moet je dingen gewoon uitproberen. Mijn duo en ik...

Lees meer
Hoe  haal je het onderwaterprogramma op?

Hoe haal je het onderwaterprogramma op?

Klasse(n)Kracht! is volop in beweging. De website is/wordt vernieuwd. Komende weken worden de puntjes op de i gezet. Nieuwe trainingen zullen worden aangeboden en we blijven zoeken naar de beste manier om leerkrachten te helpen regie te voeren op...

Lees meer
Een Doener zonder Meichenbaum…

Een Doener zonder Meichenbaum…

Zaterdagmorgen 08.30 uur. Ik ben er klaar voor. Misschien nog een beetje te vroeg. Om 10.00 uur leg ik een briefje neer: Ik ben alvast naar de Bolderweg. Zie ik je daar straks. Je hebt ochtendmensen en avondmensen. Ik ben een ochtendmens. Mijn lief niet. Mijn doel...

Lees meer
Groepsvorming: Omgaan met verschillen!

Groepsvorming: Omgaan met verschillen!

De eerste weken groepsvorming met je nieuwe groep zit er op. De stormingsfase is in volle gang. Je hebt waarschijnlijk al goed zicht op de leerlingen die graag invloed willen hebben (autonomie) en de leerlingen voor wie dat minder belangrijk is. Ook heb je al zicht op...

Lees meer
Wat is Respect?

Wat is Respect?

Ze staat met haar armen over elkaar heen. Haar gezicht oogt wat bozig, of is het nukkig? Ze staat een beetje op afstand van het groepje, en straalt duidelijk uit dat het haar niet naar de zin is. Een groepje van zes leerlingen is bezig met een opdracht. Een leerling...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]