Blog
.Onrust in de klas
Een van de mooie kanten van dit vak is dat ik regelmatig onrust in een klas mag observeren. Totaal onbevooroordeeld mag ik wat om me heen kijken, voelen wat er te voelen valt, ruiken, proeven, horen en onderzoeken wat dat wat ik waarneem zou kunnen betekenen. Hoe ziet...
Klassenmanagement: Wat is het en hoe werkt het?
Soms kost lesgeven je nog bakken met energie. Het lijkt erop dat je steeds brandjes moet blussen. Wil je de aandacht voor de klas omdat je instructie wilt geven, zijn er toch altijd nog leerlingen die wat anders gaan doen. Eén van de eerste dingen om bij stil te staan...
Regie voeren op groepsvorming
Kennis van groepsvorming en groepsvormingsfasen helpt je om te begrijpen waar een groep doorheen gaat, maar ook wat het van jou vraagt om deze fasen te begeleiden. Groepsvorming is iets van 40 schoolweken lang. Het is niet iets wat je in de eerste weken na de...
Ruzies oplossen met het STORM-kaartje
Het is even flink matten geweest op het plein. Vier jongens hebben het even helemaal met elkaar gehad. Ze zijn het praten voorbij en dus wordt er ouderwets gemept. De gemoederen zijn flink opgelopen. Er is flink wat commotie. Ik ben op weg naar deze groep. “We gaan...
Veilig in de klas: Een stappenplan
Stel je een drukke klas voor. Kinderen reageren veel op elkaar. Er zijn veel ruzies met elkaar, gescholden op elkaar en veel met elkaar bemoeit. Er worden discriminerende opmerkingen gemaakt. Een aantal kinderen wil liever niet meer naar school. Ze hebben hoofdpijn,...
Ruzies en conflicten op het plein
Buiten op het schoolplein wordt er gevoetbald. Een paar fanatieke kinderen die graag willen winnen nemen het voortouw. En voor je er erg in hebt staat er een sterk team en een aanmerkelijk minder sterk team. Het verloop kun je raden. Het sterke team davert over het...
Heb ik een moeilijke groep?
Kinderen die ongevraagd door de klas lopen. Praten tijdens je instructie. Gekke geluiden maken. Een gum door de klas gooien. Zich op de grond laten vallen. Het antwoord door de klas roepen (of schreeuwen). Niet doen wat je van ze vraagt. Anderen afleiden tijdens het...
Hoe overleef ik de toetsweek?!
“Dus, kijk nog een keer goed, je klikt op de bóvenste toets; sociaal emotioneel. De bóvenste toets klik je aan.” Ik bekrachtig mijn woorden door op het digibord de toets nog eens aan te wijzen. Klaas, kijk je ook even mee? Super, nu weet ik dat ik je aandacht heb....
Haantjesgedrag in de klas
De afgelopen 5 maanden heb je hard gewerkt aan het neerzetten van een prettige sfeer in de groep. Je hebt samen met de klas de missie bepaald, afspraken gemaakt, regie gevoerd op gedrag wat erbij hoort en je merkt dat je last hebt van haantjesgedrag in je klas. ...
Omgaan met uitdagend gedrag van leerlingen
Ik zag op het sociogram dat één jongen uit de groep door alle kinderen in de klas negatief gekozen werd. Een afgewezen positie dus. Geen enkele positieve keuzes. Dat doet altijd een beetje pijn als ik dat zie. Tijdens de observatie valt deze jongen op doordat hij...
De Zilveren weken
Ben je er klaar voor? Uitgerust? Genoten van je vakantie? Gewandeld? Geskied? Geluierd? Mooie films gezien? Eindelijk dat ene boek gelezen wat je zo graag wilde? Heerlijk onder een dekentje op de bank liggen cocoonen? Ik heb ervan genoten en nog steeds 😃. De Zilveren...
Klikkende kleuters: een kwestie van ontwikkeling
Daar komt ze weer aangelopen, met grote ogen en een belangrijke missie: Aan de juf (of meester) vertellen aan welke afspraak een klasgenootje zich niet houdt! Voor veel kleuterleerkrachten een bekend scenario en mogelijk ook een bron van ergernis. Waarom hebben...
Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas
