Blog

.
Hoe voelen kinderen zich bij jou in de klas?

Hoe voelen kinderen zich bij jou in de klas?

Een tijdje geleden werd ik gebeld door een directeur. Ze vertelde me over een incident op het schoolplein. Het was er nogal heftig aan toegegaan. De directeur had al een flink aantal stappen gezet, maar had ook behoefte aan sparring partner. Wat me daar vooral in...

Lees meer
“Jij mag niet meedoen”

“Jij mag niet meedoen”

 “Jij mag niet meedoen...”  “Jij hoort er niet bij... ”  Of  “Jij mag hier niet komen...” Buitengesloten worden Ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt, misschien jij ook wel. Als ik zie wat het met mijn dochter gedaan heeft om systematisch buitengesloten te worden in...

Lees meer
Jij hoort erbij!

Jij hoort erbij!

Jij hoort er ook bij! Wilco zit dit jaar voor het eerst bij ons op school. Hiervoor zat hij op het regulier onderwijs waar hij het zwaar heeft gehad, echt zwaar. In januari hadden zijn ouders de toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO binnen en hebben zij ervoor...

Lees meer
Ben jij een adelaar of een kip?

Ben jij een adelaar of een kip?

Soms gebeurt er iets in je leven waarvan je weet: Dit is life changing. Ik denk dat iedereen wel eens zo'n moment heeft gehad. Ik heb er verschillende gehad. Weet jij nog wat dit moment voor jou was? En misschien zijn het zelfs wel meerdere momenten? Ik heb me een...

Lees meer
De Thuiswerk video call BINGO

De Thuiswerk video call BINGO

Ja, hoor ik was aan de beurt. Beetje verkouden, beetje keelpijn, van die vage hoofdpijnklachten. Dus moest ik thuis blijven en een Corona test aanvragen. Ik hou hier helemaal niet van. Gedoe om niks. Storm in een glas water. Ik ben gezond etc. Ik betrapte mezelf er...

Lees meer
Geintje…toch??

Geintje…toch??

Belletje lellen Fietsbanden leeg draaien Spuugpropjes schieten Pijltjes blazen bij voorkeur bij iemand in de slaapkamer Geintje... toch? Een groepje jongens in jouw klas halen dagelijks ‘geintjes’ uit. Vandaag komen na schooltijd verschillende leerlingen bij jou om te...

Lees meer
Leraar voelt zich vaak onmachtig

Leraar voelt zich vaak onmachtig

Toen ik deze kop las ging ik in mijn herinnering onmiddellijk terug naar een situatie zo’n 35 jaar geleden. Ik was denk ik twee jaar leerkracht. Viel in voor een zieke collega en kreeg het aan de stok met een meisje in die klas. Zij wilde niet meewerken. Ze verstoorde...

Lees meer
Samen aan zet

Samen aan zet

Pesten of plagen? Iemand een stevige duw op de trap geven… Vechten met elkaar, maar wat als altijd dezelfde kinderen onderop liggen… Je loopt door de klas en steeds wordt er een stoel voor je geschoven zodat je er net niet lekker langs kan… Je hebt een nieuwe jas, je...

Lees meer
Kippenhok!

Kippenhok!

Stormingfase   In Noord is de stormingsfase echt bezig, en in Midden en Zuid begint het te komen. En misschien denk je wel “…begint te komen!? Het is in volle gang!…”. In de Stormingfase wordt de pikorde in de klas bepaalt en worden de sociale en emotionele...

Lees meer
Wie bepaalt de norm?

Wie bepaalt de norm?

Krijgt Noord al te maken met de eerste signalen van de stormingfase. Gaat in Midden maandag de schooldeuren open. In het kader van de week tegen pesten met als thema de normingfase heb ik een GRATIS  E-BOOK voor je klaar staan:   "Wie bepaalt de norm?"  In Noord...

Lees meer

Begin met het eind voor ogen

“One day Alice came to a fork in the road and saw a Cheshire cat in a tree. Which road do I take? she asked. Where do you want to go? was his response. I don't know, Alice answered. Then, said the cat, it doesn't matter.” __ Dit...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]