Blog

.
Pittige groep

Pittige groep

  "Op dit moment hebben wij een zeer pittige groep. Veel tijd zijn we kwijt aan het corrigeren van ongewenst gedrag. Er wordt nog slecht geluisterd naar de leerkracht. Kinderen reageren sterk op elkaar en bemoeien zich veel met elkaar. Er is veel onrust".  ...

Lees meer
Strook: To stroke or not to stroke?

Strook: To stroke or not to stroke?

“Strook? Waarom zal ik een compliment geven voor gedrag dat normaal is? Ik merk dat ik daar echt moeite mee heb. Dat is toch de wereld op z’n kop?”, aldus een leerkracht die ik vorig jaar begeleide met een "moeilijke" groep. Misschien herken je dit wel? Luguber...

Lees meer
Dat is niet eerlijk!

Dat is niet eerlijk!

Het stormt. Buiten valt de regen met bakken uit de lucht. Het waait. Er beweegt van alles in de natuur. Zo ook in school. Wie heeft het hier voor het zeggen? Hoeveel invloed heb ik? Wat is mijn plek en rol in de groep? Naar wie luister ik en naar wie niet? Wat moet ik...

Lees meer
Mama, ik wil graag een vriendin!

Mama, ik wil graag een vriendin!

“Mama, ik wil graag een vriendin, maar ik weet niet hoe dat moet”. Een moeder vertelt me dat haar dochter het liefst een BFF wil. Dan kan ze namelijk ook een kettinkje kopen waarvan ze dan de helft aan haar vriendinnetje kan geven!
 De moeder ging hierover met haar...

Lees meer
Verbinding (s)pad

Verbinding (s)pad

"Kippenvel had ik vandaag. Per groepje voerde ik vandaag gesprekken met de kinderen van mijn nieuwe klas. Ik gebruikte daarvoor een aantal vragen uit jouw boek Klasse(n)Kracht! Ik was verbijsterd en geraakt door de openheid van de kinderen. Ik realiseerde me dat door...

Lees meer
Snuffelweken.

Snuffelweken.

Morgen gaan de schooldeuren in zuid weer open. Er ligt weer een brandschoon schooljaar op ons te wachten. Menigeen slaapt slecht vannacht. De redenen zijn divers: voor sommige is het een start op een nieuwe school, anderen schrikken wakker en denken  'kan ik het nog...

Lees meer
Waar komen de verschillen eigenlijk vandaan?

Waar komen de verschillen eigenlijk vandaan?

Net de finale gezien van het dames voetbal. Ik vind het gaaf om deze bikkels aan het werk te zien. Waar ik vaak vind dat vrouwen als een beetje tuttig worden neergezet, voel ik me meer verwant met deze voetbalvrouwen. Ze zijn stoer, kunnen tegen een stootje, zijn...

Lees meer
Afscheid

Afscheid

" Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik begrijp helemaal niks van het gedrag van de klas. Ze vervallen weer helemaal terug in hun oude patroon. Ze bemoeien zich weer met van alles en nog wat. Hebben om het minste geringste ruzie. Pfff ik dacht dat we deze fase...

Lees meer
Herrie op het plein

Herrie op het plein

“We gaan zo in gesprek met deze jongens”, zegt de directeur, “heb jij nog een tip voor ons”. Het is even flink matten geweest op het plein. Vier jongens hebben het even helemaal met elkaar gehad. Ze zijn het praten voorbij en dus wordt er even ouderwets gemept.  De...

Lees meer
Verbindende taal

Verbindende taal

Kinderen die op de gang hebben gewerkt komen de klas in. De meester zegt op vriendelijke toon: “Weten jullie het nog? Binnen is….Beginnen!!”, roepen de kinderen in koor met een glimlach op hun mond. En je ziet ze direct naar hun tafel gaan of hun spullen opruimen....

Lees meer
Sabotage in de klas

Sabotage in de klas

Een van de mooie kanten van dit vak is dat ik regelmatig in een klas mag zitten observeren. Totaal onbevooroordeeld mag ik wat om me heen kijken, voelen wat er te voelen valt, ruiken, proeven, horen en onderzoeken wat dat wat ik waarneem zou kunnen betekenen....

Lees meer
Gedoe op het plein

Gedoe op het plein

“De laatste keer dat je hier was, is al weer even geleden. Toch hoop ik dat je na mijn omschrijving straks weer een beetje terug bent in onze groep 4. We hebben in januari samen het traject met jou afgesloten en waren met elkaar erg positief over de ervaringen die we...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]