Blog

.
Afscheid

Afscheid

" Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik begrijp helemaal niks van het gedrag van de klas. Ze vervallen weer helemaal terug in hun oude patroon. Ze bemoeien zich weer met van alles en nog wat. Hebben om het minste geringste ruzie. Pfff ik dacht dat we deze fase...

Lees meer
Herrie op het plein

Herrie op het plein

“We gaan zo in gesprek met deze jongens”, zegt de directeur, “heb jij nog een tip voor ons”. Het is even flink matten geweest op het plein. Vier jongens hebben het even helemaal met elkaar gehad. Ze zijn het praten voorbij en dus wordt er even ouderwets gemept.  De...

Lees meer
Verbindende taal

Verbindende taal

Kinderen die op de gang hebben gewerkt komen de klas in. De meester zegt op vriendelijke toon: “Weten jullie het nog? Binnen is….Beginnen!!”, roepen de kinderen in koor met een glimlach op hun mond. En je ziet ze direct naar hun tafel gaan of hun spullen opruimen....

Lees meer
Sabotage in de klas

Sabotage in de klas

Een van de mooie kanten van dit vak is dat ik regelmatig in een klas mag zitten observeren. Totaal onbevooroordeeld mag ik wat om me heen kijken, voelen wat er te voelen valt, ruiken, proeven, horen en onderzoeken wat dat wat ik waarneem zou kunnen betekenen....

Lees meer
Gedoe op het plein

Gedoe op het plein

“De laatste keer dat je hier was, is al weer even geleden. Toch hoop ik dat je na mijn omschrijving straks weer een beetje terug bent in onze groep 4. We hebben in januari samen het traject met jou afgesloten en waren met elkaar erg positief over de ervaringen die we...

Lees meer
“DOESLIEF”

“DOESLIEF”

Boris komt de klas in. Hij ziet dat Christiaan op zijn stoel zit. “Christiaan, je zit op mijn plek. Wil je ergens anders gaan zitten”. “Jij kan toch ook ergens anders gaan zitten?” “Nee, ik wil op mijn eigen plek”. “Nou, ik zit hier prima!”. Leerkracht grijpt in:...

Lees meer
Een meid met kwaliteit!

Een meid met kwaliteit!

“Sommige kinderen krimpen in elkaar als zij in de buurt komt. Ze is zo bepalend! Echt de queenbee van de klas… Ik krijg mijn vinger er niet achter. Als je nl in de buurt komt is het stil. Mirjam heeft echt last van de vriendschap, het drukt op haar. Ja en Anouk…dat is...

Lees meer
Bas is boos!

Bas is boos!

Bas smijt zijn werk op tafel en gaat op zijn stoel zitten. Hij zet dit kracht bij door zijn voeten op tafel te gooien en met zijn hakken geeft hij nog een extra roffel voor het bijkomende effect.  Gekruiste armen, gebalde vuisten onder z’n oksels, kin op z’n borst,...

Lees meer
De ‘moeilijke’ groep – vervolg

De ‘moeilijke’ groep – vervolg

Vlak voor de kerstvakantie schreef ik over een 'moeilijke' groep. Een pittige groep 5 met een diversiteit aan hulpvragen: ADHD, leerling met regelmatige woede uitbarstingen, dyslexie, ODD, problemen thuis, veel ruzies op het plein, schoppen, slaan etc. Zeer...

Lees meer
Mens erger je niet…

Mens erger je niet…

De juf is net begonnen met de les. De deur gaat open en daar stapt Simon de klas in, borst vooruit: “Ja, je zal wel gedacht hebben waar blijft hij toch, maar ik ….” De juf reageert niet op Simon, ze gaat door met haar instructie en de kinderen reageren ook niet. Simon...

Lees meer
Een KRACHTIG 2019!!

Een KRACHTIG 2019!!

De administratie is (bijna) klaar, de mappen en modules  voor de opleiding Specialist KLasse(n)Kracht liggen klaar, de kerstboom begint al kaal te worden, het eerste vuurwerk al afgeknald, zenuwachtig gedraal van de poezen, terugblik op het afgelopen jaar, vooruitblik...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]