Blog

.
Zoom fatigue

Zoom fatigue

Hoe ervaar jij... Hoe ervaar jij de lock down op dit moment? Kun jij thuis en werk goed afbakenen of loopt het allemaal door elkaar heen en ben je moe, geprikkeld, kort lontje? Word ervanuit school rekening gehouden met het feit dat jij thuis ook kinderen hebt en in...

Lees meer
It’s all-in the mindset

It’s all-in the mindset

It’s all-in the mindset Vorige week ben ik gestart met een nieuwe groep Post HBO Specialist Klasse(n)Kracht® . Online! Wow wat een uitdaging en wat een gave ervaring. Ik was heel erg benieuwd of ik alles wat ik normaal gesproken live doe, ook online kon doen. Dat was...

Lees meer
Jeuk

Jeuk

Hoe je van achterstanden JEUK en ander ongemak krijgt en beter PLEZIER kunt maken Ligt het aan mij? Maar ik krijg ontzettend jeuk van die berichten en gesprekken over achterstanden. Ik moet eerlijk zijn ik heb nog geen onderzoek degelijk tot mij genomen, maar vanaf...

Lees meer
Online lesgeven: hoe houd je het leuk!

Online lesgeven: hoe houd je het leuk!

Online lesgeven Je bent weer volle bak online aan het lesgeven. Ik sprak afgelopen week een directeur en zij gaf zo mooi terug dat ze met respect keek naar de snelheid waarop haar leerkrachten het online lesgeven weer hadden opgepakt. En zeker in vergelijking met...

Lees meer
Heb jij voornemens?

Heb jij voornemens?

Aan het eind van het jaar blik ik eigenlijk altijd terug. Dat doe ik zakelijk en privé. Toen ik zo door al m’n foto’s heen scrolde viel het me op hoeveel leuke dingen er toch nog voorbij kwamen. Mooie boeken die ik gelezen had, mooie films die ik gezien had, alle...

Lees meer
Waarom houden ze zich niet aan de afspraken?

Waarom houden ze zich niet aan de afspraken?

In de Stormingsfase worden de grenzen opgezocht van wat wel en niet mag. Als je dit proces met de klas goed hebt voorbereid dan kun je hier steeds op terug komen. Als er afgesproken is met elkaar dat er grenzen zijn, zul je ook te maken krijgen met grensoverschrijdend...

Lees meer
Wat kies jij

Wat kies jij

Wat kies jij? Twee weken geleden schreef ik op Facebook een bericht dat ik ontvangen had van een leerkracht. Dit ging over een jongen die geen aandacht kreeg van zijn klasgenoten. Hij nam de positie ‘genegeerd’ in op het sociogram. Tot de dag van de viering. Deze...

Lees meer
Dit had ik wel ongeveer verwacht…

Dit had ik wel ongeveer verwacht…

  Dit had ik wel ongeveer verwacht zei hij terwijl zijn lip trilde… Ik neem je even mee naar de situatie. Een juf en een klas. Vier kwadranten. (bron: leerkracht die een oefening doet uit de kanjertraining). Het ene kwadrant staat voor: vriendelijk, bescheiden,...

Lees meer
De kracht van gedachten

De kracht van gedachten

Waar besteed jij in gedachten meer tijd aan, aan een compliment dat je krijgt of aan kritiek? Wat raakt jou het meest? Een compliment of kritiek? En als mensen naar je kijken, denk je dan dat ze iets positiefs over je denken of iets negatiefs? De kracht van gedachten...

Lees meer
Hoe voelen kinderen zich bij jou in de klas?

Hoe voelen kinderen zich bij jou in de klas?

Een tijdje geleden werd ik gebeld door een directeur. Ze vertelde me over een incident op het schoolplein. Het was er nogal heftig aan toegegaan. De directeur had al een flink aantal stappen gezet, maar had ook behoefte aan sparring partner. Wat me daar vooral in...

Lees meer
“Jij mag niet meedoen”

“Jij mag niet meedoen”

 “Jij mag niet meedoen...”  “Jij hoort er niet bij... ”  Of  “Jij mag hier niet komen...” Buitengesloten worden Ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt, misschien jij ook wel. Als ik zie wat het met mijn dochter gedaan heeft om systematisch buitengesloten te worden in...

Lees meer
Jij hoort erbij!

Jij hoort erbij!

Jij hoort er ook bij! Wilco zit dit jaar voor het eerst bij ons op school. Hiervoor zat hij op het regulier onderwijs waar hij het zwaar heeft gehad, echt zwaar. In januari hadden zijn ouders de toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO binnen en hebben zij ervoor...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]