Blog

.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand…

Spiegeltje spiegeltje aan de wand…

Een tijdje geleden heb ik heerlijk liggen ‘feel-good-movien’ bij Mona Lisa’s Smile. Ergens in de film wordt er gerock ’n rolled. Als ik daar naar kijk word ik zo blij. Eigenlijk simpel. Je zet gewoon het juiste energieveld aan en je gevoel verandert. Ik herinner me...

Lees meer
Verbinding

Verbinding

En tijdje geleden startte ik met een traject Klasse(n)Kracht!®. Zoals je weet begint dat altijd  in verbinding met de kinderen. Niet in de groep, nog niet, want het groepsdynamisch proces is meestal negatief verlopen, en dus overheerst een negatieve norm. Elke keer...

Lees meer
Leraar voelt zich vaak onmachtig

Leraar voelt zich vaak onmachtig

Leraar voelt zich vaak onmachtig, kopte de Volkskrant een paar jaar geleden. Toen ik dat las ging ik in mijn herinnering onmiddellijk terug naar een situatie zo’n 30 jaar geleden. Ik was denk ik twee jaar leerkracht. Viel in voor een zieke collega en kreeg het aan de...

Lees meer

How weet je welke dynamiek jouw klas heeft?

Met welke kinderen in de klas kun jij lezen en schrijven? Met wie ervaar je een moeiteloze manier van met elkaar omgaan. Wat voor type kind is dat? Is dat de leerling die ’s morgens kletsend de klas binnenkomt en jou alles vertelt over wat ze ziet of hoort. Of is dat...

Lees meer

Mission (im)possible?!

Voor wie mij al wat langer volgt, weet dat ik aan het eind van het jaar altijd terugblik. Dat doe ik privé maar inmiddels ook  zakelijk. Wilde ik in 2014 nog naar een dancefeest van Armin van Buuren, wat ik overigens compleet vergeten was, zo wilde ik het afgelopen...

Lees meer
Geintje!?

Geintje!?

Geintje: Een groepje jongens in jouw klas halen dagelijks grapjes uit. Vandaag komen na schooltijd verschillende leerlingen bij jou om te vertellen dat hun fietsbanden zijn leeg gedraaid. Geintje…! Niet voor jou als leerkracht (of wel?). Bovendien is het de zoveelste...

Lees meer
Afscheid en weer verder…

Afscheid en weer verder…

  Afgelopen donderdag en vrijdag waren de laatste twee dagen van de Post-HBO opleiding Specialist Klasse(n)Kracht®. Een afscheid en weer verder. Afscheid in de zin dat we als groep in deze formatie uit elkaar gaan. Weer verder omdat we van hieruit weer nieuwe...

Lees meer
‘Effe doorbikkelen’

‘Effe doorbikkelen’

Er moet me iets van mijn hart. Ik hoor namelijk de laatste tijd steeds vaker verhalen van leerkrachten die wanneer ze te maken krijgen met een 'moeilijke' groep met een kluitje het riet in worden gestuurd. De ergste variant vind ik dat de 'moeilijke' groep gezien...

Lees meer
In-gewikkeld?

In-gewikkeld?

Heb je het gevoel dat je een pittig klus aan het klaren bent met je groep? Heb je al van alles gedaan: gouden weken, energizers, afspraken met de klas, situaties bespreken? En weet je niet goed meer wat je nog meer kunt doen om het fijn te hebben met elkaar? Weet dat...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]