Blog

.

Mission (im)possible?!

Voor wie mij al wat langer volgt, weet dat ik aan het eind van het jaar altijd terugblik. Dat doe ik privé maar inmiddels ook  zakelijk. Wilde ik in 2014 nog naar een dancefeest van Armin van Buuren, wat ik overigens compleet vergeten was, zo wilde ik het afgelopen...

Lees meer
Geintje!?

Geintje!?

Geintje: Een groepje jongens in jouw klas halen dagelijks grapjes uit. Vandaag komen na schooltijd verschillende leerlingen bij jou om te vertellen dat hun fietsbanden zijn leeg gedraaid. Geintje…! Niet voor jou als leerkracht (of wel?). Bovendien is het de zoveelste...

Lees meer
Afscheid en weer verder…

Afscheid en weer verder…

  Afgelopen donderdag en vrijdag waren de laatste twee dagen van de Post-HBO opleiding Specialist Klasse(n)Kracht®. Een afscheid en weer verder. Afscheid in de zin dat we als groep in deze formatie uit elkaar gaan. Weer verder omdat we van hieruit weer nieuwe...

Lees meer
‘Effe doorbikkelen’

‘Effe doorbikkelen’

Er moet me iets van mijn hart. Ik hoor namelijk de laatste tijd steeds vaker verhalen van leerkrachten die wanneer ze te maken krijgen met een 'moeilijke' groep met een kluitje het riet in worden gestuurd. De ergste variant vind ik dat de 'moeilijke' groep gezien...

Lees meer
In-gewikkeld?

In-gewikkeld?

Heb je het gevoel dat je een pittig klus aan het klaren bent met je groep? Heb je al van alles gedaan: gouden weken, energizers, afspraken met de klas, situaties bespreken? En weet je niet goed meer wat je nog meer kunt doen om het fijn te hebben met elkaar? Weet dat...

Lees meer
Pittige groep

Pittige groep

  "Op dit moment hebben wij een zeer pittige groep. Veel tijd zijn we kwijt aan het corrigeren van ongewenst gedrag. Er wordt nog slecht geluisterd naar de leerkracht. Kinderen reageren sterk op elkaar en bemoeien zich veel met elkaar. Er is veel onrust".  ...

Lees meer
Strook: To stroke or not to stroke?

Strook: To stroke or not to stroke?

“Strook? Waarom zal ik een compliment geven voor gedrag dat normaal is? Ik merk dat ik daar echt moeite mee heb. Dat is toch de wereld op z’n kop?”, aldus een leerkracht die ik vorig jaar begeleide met een "moeilijke" groep. Misschien herken je dit wel? Luguber...

Lees meer
Dat is niet eerlijk!

Dat is niet eerlijk!

Het stormt. Buiten valt de regen met bakken uit de lucht. Het waait. Er beweegt van alles in de natuur. Zo ook in school. Wie heeft het hier voor het zeggen? Hoeveel invloed heb ik? Wat is mijn plek en rol in de groep? Naar wie luister ik en naar wie niet? Wat moet ik...

Lees meer
Mama, ik wil graag een vriendin!

Mama, ik wil graag een vriendin!

“Mama, ik wil graag een vriendin, maar ik weet niet hoe dat moet”. Een moeder vertelt me dat haar dochter het liefst een BFF wil. Dan kan ze namelijk ook een kettinkje kopen waarvan ze dan de helft aan haar vriendinnetje kan geven!
 De moeder ging hierover met haar...

Lees meer
Verbinding (s)pad

Verbinding (s)pad

"Kippenvel had ik vandaag. Per groepje voerde ik vandaag gesprekken met de kinderen van mijn nieuwe klas. Ik gebruikte daarvoor een aantal vragen uit jouw boek Klasse(n)Kracht! Ik was verbijsterd en geraakt door de openheid van de kinderen. Ik realiseerde me dat door...

Lees meer
Snuffelweken.

Snuffelweken.

Morgen gaan de schooldeuren in zuid weer open. Er ligt weer een brandschoon schooljaar op ons te wachten. Menigeen slaapt slecht vannacht. De redenen zijn divers: voor sommige is het een start op een nieuwe school, anderen schrikken wakker en denken  'kan ik het nog...

Lees meer
Waar komen de verschillen eigenlijk vandaan?

Waar komen de verschillen eigenlijk vandaan?

Net de finale gezien van het dames voetbal. Ik vind het gaaf om deze bikkels aan het werk te zien. Waar ik vaak vind dat vrouwen als een beetje tuttig worden neergezet, voel ik me meer verwant met deze voetbalvrouwen. Ze zijn stoer, kunnen tegen een stootje, zijn...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]