Blog

.
Het Sterrenteam

Het Sterrenteam

Deze week maak ik plaats voor een mooie ervaring van Baukje, die samen met een leerkracht en haar groep 4 hebben gewerkt aan Het Talentenproject. Heb jij ook een mooie ervaring met jouw klas die past binnen Klasse(n)Kracht en wil je die graag delen, stuur me je...

Lees meer
Uitzoomen

Uitzoomen

..Afgelopen vrijdag was ik met mijn lief naar een voorstelling van Hans Aarsman. Aarsman is fotograaf. Maar daarnaast is hij ook een soort beeldkunstenaar. Hij weet de wereld net iets anders te presenteren dan je zelf zo op het eerste oog waarneemt. Hilarisch. En het...

Lees meer
Goed Kwaad!

Goed Kwaad!

Soms heb je te maken met kinderen die gemakkelijk goed kwaad worden. Ze schieten in het ‘rood’. Ze gooien hun schriften op de grond, verscheuren hun werkblad, smijten een stoel door de klas, of geven iemand een schop of een klap. Het zijn kinderen die te snel boos...

Lees meer
Met Complimenten bouwen aan vertrouwen

Met Complimenten bouwen aan vertrouwen

Bouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door kinderen veel complimenten te geven en regie te voeren opdat kinderen elkaar complimenten geven. Bouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door de groep in de gelegenheid te brengen elkaar te leren kennen. Complimenten geven is één van...

Lees meer
Gedrag is een keuze!

Gedrag is een keuze!

Wat doe je als er ineens iets naar je toe wordt gegooid? Buk je? Wend je je af? Verweer je je met je armen? Vang je het op? Je reageert, je verdedigt jezelf in ieder geval tegen de dreiging van buitenaf. Denk je niet over na. Je automatische piloot neemt het...

Lees meer
Goochelen met aandacht

Goochelen met aandacht

“Nou juf, dat is nou ook niet aardig dat u Joris een time out geeft. We hebben toch met elkaar afgesproken dat we aardig zouden zijn voor elkaar…?” Afgelopen week had ik een KlassenKracht bijeenkomst op een school. Een leerkracht vertelde hoe leerlingen de missie...

Lees meer
“Je gaat echt geen juf vertrouwen…”

“Je gaat echt geen juf vertrouwen…”

Een mentor van het praktijkonderwijs vertelde me over 'haar' groep. Veel zorg leerlingen, veel gedragsproblemen, slechte luisterhouding maar vooral een nare manier van met elkaar omgaan. Elkaar laten struikelen, trappen, uitlachen, uitschelden, Samen met deze klas en...

Lees meer
Een duik onder water

Een duik onder water

Je hebt groep 8..., zo op het eerste gezicht een hartstikke leuke groep. Kinderen doen wat je vraagt, werken lekker mee, hebben eigenlijk nog weinig last van hun hormonen. Kortom een lekker braaf stelletje (in mijn ogen te braaf, zo'n groep waar ik dan wat jeuk van...

Lees meer
De Kracht van een Compliment

De Kracht van een Compliment

Complimenten geven is een belangrijke en krachtige manier om de sfeer in de klas positief te beïnvloeden. Het is een manier om regie te voeren op je groepsmissie, op de waarden die je belangrijk vindt. Daarbij help je kinderen te leren kijken naar goede eigenschappen...

Lees meer
Gelukkig Nieuwjaar!

Gelukkig Nieuwjaar!

Oudejaarsavond wilde ik niet op de bank doorbrengen. Dus had ik wat naar ideeën gevraagd, maar het vieren bij anderen wilde ik ook niet. Mijn grote vriendin Google gaf op mijn zoekvraag: leuke dingen doen op oudejaarsavond een scala aan keuzes. De leukste: een wens op...

Lees meer
Laat je niet gijzelen!

Laat je niet gijzelen!

Op mijn blog ‘Ik heb er één’ van vorige week schreef  Carla het volgende: 'Zo af en toe zit er eens ‘een extreme’ tussen. Zo ook degene die ik direct in herinnering krijg, een jongen in groep 8 in dit geval. Hij had er plezier in om iemand (liefst de juf) op fouten te...

Lees meer
Ik heb er één…

Ik heb er één…

'Ik heb er één... in mijn klas! Voortdurend op zoek naar de mogelijkheid om de vinger te leggen op wat ik of een ander fout doe. Soms openlijk als negatieve opmerking dwars door de klas heen, soms inderdaad in het stiekeme om de naïviteit van een leerling of ons...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]