Blog
.Een meid met kwaliteit!
“Sommige kinderen krimpen in elkaar als zij in de buurt komt. Ze is zo bepalend! Echt de queenbee van de klas… Ik krijg mijn vinger er niet achter. Als je nl in de buurt komt is het stil. Mirjam heeft echt last van de vriendschap, het drukt op haar. Ja en Anouk…dat is...
Bas is boos!
Bas smijt zijn werk op tafel en gaat op zijn stoel zitten. Hij zet dit kracht bij door zijn voeten op tafel te gooien en met zijn hakken geeft hij nog een extra roffel voor het bijkomende effect. Gekruiste armen, gebalde vuisten onder z’n oksels, kin op z’n borst,...
De ‘moeilijke’ groep – vervolg
Vlak voor de kerstvakantie schreef ik over een 'moeilijke' groep. Een pittige groep 5 met een diversiteit aan hulpvragen: ADHD, leerling met regelmatige woede uitbarstingen, dyslexie, ODD, problemen thuis, veel ruzies op het plein, schoppen, slaan etc. Zeer...
Mens erger je niet…
De juf is net begonnen met de les. De deur gaat open en daar stapt Simon de klas in, borst vooruit: “Ja, je zal wel gedacht hebben waar blijft hij toch, maar ik ….” De juf reageert niet op Simon, ze gaat door met haar instructie en de kinderen reageren ook niet. Simon...
Een KRACHTIG 2019!!
De administratie is (bijna) klaar, de mappen en modules voor de opleiding Specialist KLasse(n)Kracht liggen klaar, de kerstboom begint al kaal te worden, het eerste vuurwerk al afgeknald, zenuwachtig gedraal van de poezen, terugblik op het afgelopen jaar, vooruitblik...
De’ moeilijke’ groep
Het onderwaterprogramma van een groep
Het onderwaterprogramma van een groep gaat over ongeschreven regels. Ze kunnen zowel positief als negatief zijn en hebben invloed op de bovenstroom van een groep.
Hoe haal je het onderwaterprogramma op?
Klasse(n)Kracht! is volop in beweging. De website is/wordt vernieuwd. Komende weken worden de puntjes op de i gezet. Nieuwe trainingen zullen worden aangeboden en we blijven zoeken naar de beste manier om leerkrachten te helpen regie te voeren op...
Een Doener zonder Meichenbaum…
Zaterdagmorgen 08.30 uur. Ik ben er klaar voor. Misschien nog een beetje te vroeg. Om 10.00 uur leg ik een briefje neer: Ik ben alvast naar de Bolderweg. Zie ik je daar straks. Je hebt ochtendmensen en avondmensen. Ik ben een ochtendmens. Mijn lief niet. Mijn doel...
Groepsvorming: Omgaan met verschillen!
De eerste weken groepsvorming met je nieuwe groep zit er op. De stormingsfase is in volle gang. Je hebt waarschijnlijk al goed zicht op de leerlingen die graag invloed willen hebben (autonomie) en de leerlingen voor wie dat minder belangrijk is. Ook heb je al zicht op...
Wat is Respect?
Ze staat met haar armen over elkaar heen. Haar gezicht oogt wat bozig, of is het nukkig? Ze staat een beetje op afstand van het groepje, en straalt duidelijk uit dat het haar niet naar de zin is. Een groepje van zes leerlingen is bezig met een opdracht. Een leerling...
Groepsvorming: bouwen aan een groep
Een groep wordt niet uit zichzelf een positieve groep. Bouwen aan een groep is een werkwoord. Daar ben je wel even mee bezig. Dat kun je ook niet in je eentje doen. Daar heb je de klas echt bij nodig. Want bouwen doe je met z'n allen. 'If you don't know where you are...