Blog
.A compliment a day…
Ben jij iemand die makkelijk een compliment geeft of geef je vaker correcties? Voer jij regie op waarderend met elkaar omgaan in je klas? Weet jij hoeveel complimenten je geeft en wat voor soort complimenten je geeft? Iedereen heeft behoefte aan erkenning en...
Inter – Ax -ie?
Afgelopen dinsdag had ik een ontmoeting met twee kindercoaches van Kindertherapie IJburg. Zij zijn o.a. werkzaam op basisscholen en waren via een vriendin het boek ‘KlassenKracht’ op het spoor gekomen. Met het boek in de hand hebben zij een moeilijke groep begeleid en...
Denk niet aan een roze olifant
Ik herinner me een directeur die over haar school sprak als haar schooltje. En op dat schooltje zaten arme kinderen die uit moeilijke sociale omstandigheden kwamen. Welk beeld roept dit bij jou op? En nu een directeur die vol trots over haar school sprak, waar...
Hoe doe ik dat dan?
‘Ik lees in je boek ‘Klasse(n)Kracht’ hoe belangrijk het is om regie te voeren op de groepsmissie. Maar HOE doe ik dat dan?’ Afhankelijk van wie jij bent, wat jouw talenten zijn zul je het HOE vorm geven. Een leuke vraag om eens neer te leggen in jullie...
Een groepsmissie geeft focus
“We hebben een onrustige groep 3. Kinderen kletsen veel met elkaar, zijn wiebelig, hebben een korte spanningsboog en ze reageren werkelijk op alles. Het is bijna onmogelijk om aan deze groep les te geven. We hebben nauwelijks ruimte voor leswisselingen omdat het dan...
Wat is het patroon?
Wat is het patroon? Afgelopen weken heb ik verschillende studiedagen gehad met teams. Mooie ontmoetingen met mensen die op zoek zijn naar verbinding maar door incidenten elkaar ergens onderweg zijn kwijtgeraakt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. In de...
Gelukkig Nieuwjaar!
Mijn dochter komt beneden. Een diepe zucht... Ik vraag haar ‘Wat nou…?’ Ze zegt…’Zon…geen sneeuw…’ Vorig jaar schreef ik nog dat het buiten sneeuwde en hadden we spijt dat we niet de auto ingestapt waren naar Brabant omdat het daar echt winter was. Dit jaar blijft het...
Maar…wat nou als ze zich niet aan de regels houden?
Groepsvorming is volop aan de gang. Her en der krijg ik mooie vragen hoe met bepaald gedrag om te gaan. In de Stormingsfase worden de grenzen opgezocht van wat wel en niet mag. Als je dit proces met de klas goed hebt voorbereid dan kun je hier steeds op terug komen....
Groeps-app troubles (2)
Waar we vroeger stiekem briefjes schreven en die doorgaven aan klasgenoten versturen we nu SMS-jes. In mijn vorige blog Groeps-app troubles beschreef ik hoe klasgenoten elkaar bestookten met scheldwoorden en hoe ieder daarin zijn eigen verhaal had en zich zowel...
Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas
is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]