Blog

.
Wat kies jij

Wat kies jij

Wat kies jij? Twee weken geleden schreef ik op Facebook een bericht dat ik ontvangen had van een leerkracht. Dit ging over een jongen die geen aandacht kreeg van zijn klasgenoten. Hij nam de positie ‘genegeerd’ in op het sociogram. Tot de dag van de viering. Deze...

Lees meer
Dit had ik wel ongeveer verwacht…

Dit had ik wel ongeveer verwacht…

  Dit had ik wel ongeveer verwacht zei hij terwijl zijn lip trilde… Ik neem je even mee naar de situatie. Een juf en een klas. Vier kwadranten. (bron: leerkracht die een oefening doet uit de kanjertraining). Het ene kwadrant staat voor: vriendelijk, bescheiden,...

Lees meer
De kracht van gedachten

De kracht van gedachten

Waar besteed jij in gedachten meer tijd aan, aan een compliment dat je krijgt of aan kritiek? Wat raakt jou het meest? Een compliment of kritiek? En als mensen naar je kijken, denk je dan dat ze iets positiefs over je denken of iets negatiefs? De kracht van gedachten...

Lees meer
Hoe voelen kinderen zich bij jou in de klas?

Hoe voelen kinderen zich bij jou in de klas?

Een tijdje geleden werd ik gebeld door een directeur. Ze vertelde me over een incident op het schoolplein. Het was er nogal heftig aan toegegaan. De directeur had al een flink aantal stappen gezet, maar had ook behoefte aan sparring partner. Wat me daar vooral in...

Lees meer
“Jij mag niet meedoen”

“Jij mag niet meedoen”

 “Jij mag niet meedoen...”  “Jij hoort er niet bij... ”  Of  “Jij mag hier niet komen...” Buitengesloten worden Ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt, misschien jij ook wel. Als ik zie wat het met mijn dochter gedaan heeft om systematisch buitengesloten te worden in...

Lees meer
Jij hoort erbij!

Jij hoort erbij!

Jij hoort er ook bij! Wilco zit dit jaar voor het eerst bij ons op school. Hiervoor zat hij op het regulier onderwijs waar hij het zwaar heeft gehad, echt zwaar. In januari hadden zijn ouders de toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO binnen en hebben zij ervoor...

Lees meer
Ben jij een adelaar of een kip?

Ben jij een adelaar of een kip?

Soms gebeurt er iets in je leven waarvan je weet: Dit is life changing. Ik denk dat iedereen wel eens zo'n moment heeft gehad. Ik heb er verschillende gehad. Weet jij nog wat dit moment voor jou was? En misschien zijn het zelfs wel meerdere momenten? Ik heb me een...

Lees meer
De Thuiswerk video call BINGO

De Thuiswerk video call BINGO

Ja, hoor ik was aan de beurt. Beetje verkouden, beetje keelpijn, van die vage hoofdpijnklachten. Dus moest ik thuis blijven en een Corona test aanvragen. Ik hou hier helemaal niet van. Gedoe om niks. Storm in een glas water. Ik ben gezond etc. Ik betrapte mezelf er...

Lees meer
Geintje…toch??

Geintje…toch??

Belletje lellen Fietsbanden leeg draaien Spuugpropjes schieten Pijltjes blazen bij voorkeur bij iemand in de slaapkamer Geintje... toch? Een groepje jongens in jouw klas halen dagelijks ‘geintjes’ uit. Vandaag komen na schooltijd verschillende leerlingen bij jou om te...

Lees meer
Leraar voelt zich vaak onmachtig

Leraar voelt zich vaak onmachtig

Toen ik deze kop las ging ik in mijn herinnering onmiddellijk terug naar een situatie zo’n 35 jaar geleden. Ik was denk ik twee jaar leerkracht. Viel in voor een zieke collega en kreeg het aan de stok met een meisje in die klas. Zij wilde niet meewerken. Ze verstoorde...

Lees meer
Kippenhok!

Kippenhok!

Stormingfase   In Noord is de stormingsfase echt bezig, en in Midden en Zuid begint het te komen. En misschien denk je wel “…begint te komen!? Het is in volle gang!…”. In de Stormingfase wordt de pikorde in de klas bepaalt en worden de sociale en emotionele...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]